• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۲۶
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1402070905562
  • خبرنگار : 71145

کره شمالی، ناتو، ائتلاف آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را «سرطان» نظم بین‌المللی خواند

کره شمالی، ناتو، ائتلاف آمریکا، ژاپن و کره جنوبی را «سرطان» نظم بین‌المللی خواند

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی امروز یکشنبه گفت خصومت آمریکا و تلاش برای مداخله در روابط دوستانه روسیه و کره شمالی از خط قرمز عبور کرده است.

به گزارش ایسنا، ایم چون ایل معاون وزیر امور خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی منتشر شد، افزود: خصومت ناعادلانه و ظالمانه آمریکا نسبت به روابط سنتی دوستانه و همکاری بین جمهوری دموکراتیک خلق کره و روسیه و تلاش این کشور برای مداخله در روابط آنها از خط قرمزها عبور کرده است.

ایم چون ایل ادامه داد: اخیراً آمریکا بدون مدرک توسعه روابط حسن همجواری بین دو کشور را نقض قطعنامه‌های سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی توصیف کرده است تا به افکار عمومی جهانی این تصور غلط را بدهد که همکاری بین کره شمالی و روسیه «تهدیدی» برای صلح و امنیت جهانی است.

این سیاستمدار کره شمالی همچنین خاطرنشان کرد که رفتار واشنگتن «شیوه تفکر هژمونی مبتنی بر منطق تقابل به سبک جنگ سرد» را نشان می‌دهد.

او افزود: وجود ناتو و همچنین « اتحاد نظامی» آمریکا، ژاپن و کره جنوبی که نشان دهنده خصومت با کره شمالی و کشورهای همسایه آن است، سرطانی برای نظم بین‌المللی مبتنی بر اهداف و اصول سازمان ملل است.

معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تصریح کرد: ائتلاف نظامی آمریکا، ژاپن و کره جنوبی، که آشکارا دشمنی با کره شمالی و کشورهای همسایه آن را به نمایش گذاشته است و همچنین ناتو که مغز متفکر بحران اوکراین محسوب می‌شود، فقط موجودات سرطانی هستند که نظم بین‌المللی بر پایه منشور سازمان ملل را به خطر انداخته و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی به شمار می‌روند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که اتحاد به رهبری واشنگتن به طور فزاینده‌ای خطرناک‌تر می شود و دائماً امنیت کشورهای مستقل را تهدید می‌کند.

این سیاستمدار افزود: روابط بین کره شمالی و روسیه «یک دژ قدرتمند و دژ استراتژیک برای حفظ صلح و برای بازدارندگی از اقدامات خودسرانه امپریالیست‌ها، تهدیدهای نظامی و مداخله» است.

کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی اواسط سپتامبر در سفری شش روزه عازم روسیه شد و به دنبال آن آمریکا در مورد احتمال همکاری مستقیم نظامی میان این دو کشور ابراز نگرانی کرد. او در نخستین سفر برون‌مرزی خود در چهارسال اخیر، با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیدار و از چند مکان نظامی و فناوری روسیه بازدید کرد. 

سفر کیم‌ جونگ اون به روسیه و دیدار با پوتن نشان‌دهنده همسویی اهداف این دو کشور در مواجهه با غرب بود. بنا بر اظهارات مقامات ایالات متحده و کره‌جنوبی، پیونگ‌یانگ قادر است در ازای فناوری تسلیحاتی پیشرفته روسیه در جهت برنامه‌های هسته‌ای کیم، مهمات مورد نیاز مسکو در جنگ با اوکراین را تامین کند. 

کیم جونگ اون همچنین یک روز پس از بازدید از کارخانه تولید پرقدرت‌ترین جنگنده‌های روسی در کامسامولسک بر آمور، با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه در فرودگاهی نزدیک ولادی‌وستوک دیدار و از بمب‌افکن‌های استراتژیک و هواپیماهای جنگی روسیه بازدید کرد. 

شویگو هم در ماه ژوئیه در سفری کم‌سابقه به کره‌شمالی در دیدار با رهبر این کشور موشک‌های ابرصوت کینژال، جدیدترین موشک‌ها تولید روسیه را که توسط جنگنده‌های میگ ۳۱ حمل و در جنگ اوکراین استفاده شده‌اند، به او معرفی کرد.  

در پی سفر کیم جونگ اون به روسیه، کاخ سفید با ابراز نگرانی از این «بهبود روابط» از پیونگ‌یانگ خواست که «هیچ‌گونه تسلیحاتی به روسیه نفروشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha