• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402070905582
  • خبرنگار : 71461

حجت‌الاسلام شهریاری در سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

آغاز روابط بین ایران و عربستان نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است

آغاز روابط بین ایران و عربستان نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است

سی وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با عنوان «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» با حضور بیش از سه هزار نفر از علما و فرهیختگان ۴۱ کشور جهان در سالن اجلاس سران آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سی‌وهفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی امروز یکشنبه(۹مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی -رئیس جمهور - و برخی از مقامات لشکری و کشوری و همچنین علما و فرهیختگان ۴۱ کشور جهان در سالن اجلاس سران رسما کار خود را آغاز کرد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری - دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی- ضمن تبریک اعیاد ولادت پیامبر اعظم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) اظهار کرد: گسترش گفتمان امت واحده، هدف اصلی بنیادین ما در کنفرانس‌های وحدت اسلامی است. این مفهوم قرآنی آرمانی است که جوامع اسلامی به سمت آن حرکت کنند و در نهایت امیدوار باشیم که ابتکاری همچون اتحادیه کشورهای اسلامی به منصه ظهور نزدیک و مرزهای کشورهای اسلامی کمرنگ شود، پول واحد اسلامی رواج یابد و مجلس واحدی که بتواند قوانین و مقررات مشترک و اجماعی را به تصویب برساند، در این اتحادیه فعال شود.
وی با ارائه گزارشی از این دوره از کنفرانس وحدت اسلامی ادامه داد: سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک» در حالی آغاز می‌شود که جهان اسلام طی سال گذشته شاهد تحولات گسترده و عمیقی بوده است. اولین موضوع مربوط به هتک حرمت به ساحت قرآن کریم است، قرآن کریمی که یگانه راهنمای وحیانی حفاظت‌شده برای بشریت است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: صلح و دوستی با مسلمانان و هم‌پیمانان و مقاومت در برابر طاغوت و ظلم مستکبران از آموزه‌های حیات‌بخش قرآن به شمار می‌رود. قرآن با امر به عدالت و احسان از ولنگاری فرهنگی، هرزگی و فحشا نهی کرده و دینی تمدن‌ساز را نوید می‌دهد که داعیه جهانی و آرمانی آخرالزمانی دارد.

شهریاری یادآور شد: داعیه ظهور مهدی موعود(عج) خواب از چشم ظالمان ربوده است. مستکبران عالم تلاش می‌کنند که اسلام‌هراسی را دامن بزنند و مستضعفان عالم را از حق خودشان که همانا حاکمیت بر جهان است محروم سازند. اما این قرآن است؛ کتابی که حاکمیت مستضعفان را علیه تمامی ظالمان و مستکبران عالم نوید می‌دهد و آنان را وارثان نهایی زمین معرفی می‌کند.

شهریاری تاکید کرد: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با طراحی «کنفرانس بین‌المللی مناره ۲ » و جشنواره آن، از همه رسانه‌های مؤثر در جهان اسلام، «انسان‌رسانه‌» های مشهور در شبکه‌های اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و اقشار عمومی دعوت می‌کند تا فعالیت‌های خود را در حوزه قرآن کریم در این رویداد تاریخی به صحنه بیاورند.
 
وی افزود: دومین موضوعی که در جهان اسلام رخ داده و مایه امید است اینکه جهان اسلام رو به صلح عادلانه گام نهاده و تلاش می‌کند گفتمان ستیزه‌جویی را از منطقه حذف کند. ما از توقف جنگ‌های بی‌حاصل در یمن و سوریه استقبال می‌کنیم. گفت‌وگو را یگانه راه برای دستیابی به صلحی پایدار در منطقه می‌دانیم و از این که طرف‌های درگیر سلاح به زمین گذاشته و از کشته شدن انسان‌های بی‌گناه و آسیب‌های انسانی پیشگیری کردند تشکر می‌کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از کشورهای اسلامی خواستار شد که تلاش خود را برای ریشه‌کنی جنگ و خونریزی درون جهان اسلام افزایش دهند زیرا مسلمانان از تمامی اقوام و مذاهب برای ایفای نقش در تمدن نوین اسلامی نیازمند امنیت پایدار هستند.

شهریاری ابراز کرد: یکی از مهمترین ارزش‌های مشترکی که جوامع اسلامی با همکاری می‌توانند به آن دست پیدا کنند، امنیت پایدار است؛ امنیت در سه لایه ملی، منطقه‌ای، و جهانی مدنظر است. به همین جهت ما با افزودن کنفرانس‌های منطقه‌ای و موضوعی به کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تهران و ابتکار و نوآوری این توفیق را داشته‌ایم که گفتمان وحدت را در سطوح مختلف گسترش دهیم.
 

آغاز روابط بین ایران و عربستان نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است

وی بیان کرد: سومین اتفاق را می‌توان بازایجاد روابط سیاسی بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین تحول به سوی همکاری و دوستی بین کشورهای اسلامی قلمداد کرد که نور امیدی در دل بیدارگران جهان اسلام شد که دو مدرسه سیاسی عقیدتی از نزاع دست برداشته و به سوی همکاری، اقدامات مؤثری را به انجام رسانیدند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: با توجه به گفت‌وگوهای گسترده که مجمع با علما و فرهیختگان جهان اسلام داشته مایل هستم از دولت سیزدهم که همکاری‌های منطقه‌ای و همسایگانی را در اولویت روابط خود قرار داده و هم از پادشاهی سعودی که از رویه‌ فراملی‌گرایی مذهبی به رویه‌ همکاری‌های منطقه‌ای روی آورده است، تشکر کنم. این اتفاق الگویی برای دیگر کشورهای واگرای منطقه شده و این تنبه را ایجاد کرده که هرگز دولت‌های بیگانه نمی‌توانند تأمین‌کننده اهداف توسعه پایدار در منطقه باشند.

شهریاری تصریح کرد: این حرکت دوجانبه به سوی یکدیگر، نویدبخش صلحی پایدار و همکاری‌ بادوام در منطقه است. امیدواریم همکاری دو کشور گسترش یابد و به هم‌افزایی در حوزه دانش و فناوری، امنیت منطقه‌ای، قدرت سیاسی و مبادلات سودمند اقتصادی و فرهنگی منجر شود و هم‌گرایی رسانه‌ای جای واگرایی تبلیغات مذهبی را بگیرد.
 
اخراج امریکا از افغانستان فرصتی تکرارناپذیر در عصر حاضر است

وی با اشاره به چهارمین اتفاق در جهان اسلام یادآور شد: دشمنان اسلام هرگز از خصومت خود دست برنمی‌دارند. کوتاه شدن دست طمع آنها از منطقه از جمله الزامات دستیابی به امت واحده است. اخراج امریکا از افغانستان فرصتی تکرارناپذیر در عصر حاضر برای آسایش و آرامش ملت افغانستان بدست داده است. امیدواریم امارت اسلامی افغانستان از این فرصت برای خدمتی عادلانه و صادقانه به همه اقوام و مذاهب مختلف بهره بجوید و اتهام قومیت‌گرایی را با رعایت حقوق همه شهروندان و ایجاد فرصت‌های برابر برای آنها، از خود دور کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: تعصبات قومی و زبانی، جز بازگشت خسارات سابق و درگیری و نزاع ملی، پیامد دیگری در بر نخواهد داشت. در کنار آن، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی آمادگی خود را برای ایفای نقش سازنده برای دستیابی امارت اسلامی افغانستان به همه‌جانبه‌گرایی اعلام می‌کند.
 
به گفته شهریاری، پنجمین اتفاق در جهان اسلام همکاری با هم‌پیمانان کشورهای اسلامی از جمله روسیه و چین است که روابط گسترده اقتصادی و سیاسی را تضمین می‌کند و جهان اسلام را به دالان مبادلاتی اقتصادی و فرهنگی تبدیل خواهد کرد. این دالان، نویدبخش مبادلات اقتصادی و فرهنگی اثربخش‌تری برای همکاری و هم‌افزایی بین کشورهای اسلامی است و مسیری را رقم می‌زند که به فقرزدایی کمک کرده و رفاه و آسایش جوامع اسلامی را بیش از پیش به ارمغان می‌آورد.

غرب به دنبال از بین بردن کانون خانواده است
وی تاکید کرد: ششمین اتفاق در جهان اسلام مربوط به خانواده به عنوان محوری‌ترین کانون تربیت نسل بشر و یک ارزش فطری و انسانی است که در اسلام بر آن تأکید شده است. مقابله با این فطرت و تلاش شیطانی برخی کشورهای غربی برای جایگزینی آن با همجنسان و احیاناً حیوانات به دور از شأن و کرامت انسانی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: فراموشی خانواده فرصتی برای پرورش نسل جدید به دست نمی‌دهد و مخالف آموزه‌های تمامی ادیان آسمانی است. همکاری کشورهای اسلامی برای مخالفت با تلاش‌هایی که موجب تعریفی غیرانسانی از خانواده شده تا آن را در اسناد بین‌المللی وارد کنند، ضروری است.

شهریاری ادامه داد: جهان اسلام باید در فضاهای مختلف به ترویج ارزش‌های مشترک خود بپردازد. از این رو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با ابتکار کنفرانس بین‌المللی کرامت با محوریت خانواده، دانش تولید شده در جوامع اسلامی به ویژه بین فرهیختگان دانشگاه‌های جهان اسلام را هدف قرار داده است.

فلسطین همچنان موضوع اول جهان اسلام است
به گفته وی، هفتمین موضوع حمایت از مردم ستمدیده فلسطین همچنان به عنوان اولویت ارزش‌های مشترک جهان اسلام برای دستیابی به وحدت است. حرکت خودجوش فلسطینیان برای دفاع از حقوق انسانی خود در کرانه باختری، نوار غزه و داخل فلسطین اشغالی، نیازمند پشتیبانی همه‌جانبه جهان اسلام است. این نیاز نه فقط در گفتمان بلکه در عمل نیز باید بروز و ظهور پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اضافه کرد: در این شرایط مسئولیت کشورهای همسایه سنگین‌تر است. هشدار ما به کسانی است که عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیستی را مزمزه می‌کنند. به آنها گوشزد می‌کنیم که هرگز هم‌پیمانی با رژیم غاصب صهیونیستی برای جهان اسلام به سودمندی نخواهد انجامید.

شهریاری در پایان گفت: طعم تلخ همیاری با دشمنان اسلام را در قضیه بنی‌قریظه به ‌خاطر بیاورید. زمانی که برای این رژیمِ غاصب، فرصتی پیش آید، از پشت به شما خنجر خواهد زد. او بر هیچ عهد و پیمانی استوار نیست و ویرانی، ترور و  نزاع در جهان اسلام را دنبال می‌کند و اینک در ضعیف‌ترین زمان خود قرار گرفته اما پیروزی بزرگ به حول و قوه الهی نزدیک است «و اخری تحبونها نصرٌ من الله و فتحٌ قریب و بشر المؤمنین».


مسلمانان باید اختلافات را کنار بگذارند و در مسیر وحدت اسلامی قدم بردارند
پس از سخنان دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پروفسور خالص آیدمر -عضو عالی سازمان دیانت ترکیه- با بیان اینکه وحدت یک برنامه اصلی از برنامه‌های خداست و اگر بتوانیم آن را حفظ کنیم رنگ خدایی به آن می‌دهیم، اظهار کرد: همه ما مسلمانان همانند هم هستیم و همه بایستی به وجود لایزال الهی تمسک بجوییم. امروز شیطان تلاش می‌کند تفرقه میان مسلمانان ایجاد کند و به دنبال این است که اختلافات را میان آنها بیشتر کند.
عضو عالی سازمان دیانت ترکیه تصریح کرد: من مطمئنم که کنفرانس وحدت اسلامی، دستاوردهای بسیار خوبی برای مسلمانان خواهد داشت. معمولا انسان‌ها با صحبت کردن می‌توانند حول یک محور و براساس اشتراکات‌شان جمع شوند.
پرفسور آیدمر خاطرنشان کرد: ما معتقدیم مسلمانان باید تمام اختلافات را کنار بگذارند و در مسیر وحدت اسلامی قدم بردارند. باید گفت ارزشهای اسلامی بسیار مهم است و بایستی نسبت به این ارزش‌ها متعهد باشیم.
وی در پایان گفت: کسانی هستند که خوب سخن می‌گویند و خوب عمل می‌کنند، آنها انسان‌های رستگاری هستند که باید از آنها در امور دینی استفاده کنیم.

 
حفظ ارزش‌ها، لازمه توسعه انسانی است
در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه سلطان سلوک -رئیس جمعیت مسلمانان مجارستان- با اشاره به اینکه ما تاریخ طولانی در حوزه اسلام داریم، خاطرنشان کرد: قبایل مجار از آسیای میانه وارد این کشور شده‌ و در قرون ۷ و ۸ میلادی با اسلام آشنا شده‌اند و تا قرن نهم بخشی از آنها مسلمان شدند.
وی با اشاره به نقش مسلمانان در تسهیل اسکان قبایل مختلف در کشور مجارستان، اظهار کرد: مسلمانان خدمات زیادی به این قبایل ارائه دادند از جمله این که کشاورزی یا سکه ضرب می‌کردند.
سلوک ادامه داد: در قرن ۱۴ خیلی شرایط تغییر کرد. مسیحیت کاتولیک در این کشور منتشر شد. قسمت‌هایی از مجارستان توسط عثمانی‌ها اشغال شد اما مسلمانان باز هم کمک زیادی به حفظ و پیشرفت منطقه کردند و همه اقلیت‌ها و مذاهب را به رسمیت شناختند.
وی در ادامه سخنان خود با بیان این که ما هم اکنون در شرایط خوبی به سر می‌بریم و مشکلی با دیگر ادیان و مذاهب نداریم، گفت: خیلی‌ها در منطقه ما اطلاعات زیادی از ارزش‌های اسلامی ندارند و ما تلاش می‌کنیم این ارزش‌ها را به آنها معرفی کنیم.

رئیس جمعیت مسلمانان مجارستان در پایان افزود: ما باور داریم توسعه انسانی زمانی رخ می‌دهد که ارزش‌های انسانی مانند خانواده، جایگاه، شأن و آزادی انسان را حفظ کنیم. ما به هر چه که در مغایرت با ارزش‌های انسانی باشد، عقیده‌ای نداریم.

شیخ نعیم قاسم -معاون دبیرکل حزب الله- در مراسم افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی نیز  با بیان اینکه ما باید در دیدارهای خود بر ارزش‌های والای اسلامی تاکید کرنیم، اظهار کرد: برای این کار باید با استفاده از رسانه‌ها، تبلیغ، گفت‌وگوی با دلیل و برهان به مقابله با کسانی که به ترویج هم‌جنس‌گرایی و مادی‌گرایی می پردازند و جنگ نرم علیه مسلمانان را دنبال می‌کنند، مقابله کنیم.

وی ادامه داد: حداقلِ وحدت اسلامی این است که کشورهای ما در  بلوک دشمن قرار نگیرند؛ بلکه در کنار هم بایستند و در همه روابط با یکدیگر همکاری داشته باشند.

شیخ نعیم قاسم، وحدت میان مسلمانان را از اهداف امام خمینی(ره) خواند و تاکید کرد که در این راه هیچ تفاوتی میان شیعه و سنی وجود ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله فلسطین اشاره کرد و افزود: ما باید به همه اعلام کنیم که اشغال فلسطین به معنای اشغال سرزمین همه مسلمانان است و همه باید در برابر دشمن صهیونیستی بایستند.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه گفت: مقام معظم رهبری تاکیدکردند که مسئله حقوق فلسطینیان از طریق سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی محقق نمی‌شود بلکه با مقاومت فلسطینیان تحقق می‌یابد.

وی با بیان این که ما باید برای تقویت و تحکیم مقاومت مردم فلسطین تلاش کنیم، گفت: ما باید تجربه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مستضعفان جهان را الگو قرار دهیم.

شیخ نعیم قاسم با بیان این نکته که تجربه مقاومت لبنان در سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ در برابر رژیم صهیونیستی می‌تواند الگوی مقاومت در آینده باشد، تصریح کرد: نتایج و دستاوردهای امت اسلامی باعث شده است مقاومت شکل منطقی به خود بگیرد و محور مقاومت نیز می‌تواند دستاوردهای خوبی برای دنیا به ارمغان بیاورد.

وی در پایان سخنان خود به از سرگیری روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی اشاره و تاکید کرد که این ارتباط می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و این همکاری میان دو کشور مهم منطقه به مقابله با جنبش‌های افراطی کمک می‌کند.

در این دوره از برگزاری کنفرانس وحدت در حدود ۲۰۰ نفر از علما، اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام در ۱۶وبینار از روز پنج‌شنبه(۶مهرماه) همزمان با آغاز هفته وحدت به ارائه نقطه نظرات خود در خصوص امر وحدت پرداختند. 

همچنین قرار است در افتتاحیه این مراسم با حضور رئیس جمهور از ۱۵ کتاب چاپ شده از پژوهشگاه تقریب که در خصوص امر وحدت نوشته شده است رونمایی شود. 

امسال در بخش نمایشگاهی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به آثار فرهیخته قرآنی به صورت ویژه‌تری پرداخته شده است. 

ضمنا طبق سنوات گذشته میهمانان این اجلاس در روز پایانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار خواهند کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha