• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۴۴
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402070905722
  • خبرنگار : 50037

کاهش ۳۵۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع شهرستان بهار

کاهش ۳۵۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع شهرستان بهار

ایسنا/همدان رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهار از کاهش ۳۵۰ درصدی آتش‌سوزی مراتع این شهرستان از ابتدای سال تاکنون نسبت به مشابه سال گذشته خبر داد.

مهدی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در سال گذشته در شش هکتار از مراتع شهرستان بهار آتش‌سوزی به وقوع پیوست که این میزان در سال‌جاری به ۱.۵ هکتار کاهش یافته است.

وی با اشاره به اقدامات گسترده امسال منابع طبیعی شهرستان به منظور کاهش موارد آتش‌سوزی عرصه منابع طبیعی تصریح کرد: احداث ۵۳ کیلومتر آتش‌بُر، برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دهیاران با حضور دستگاه‌هایی چون هلال احمر و مدیریت بحران و برگزاری کلاس‌های آموزشی در روستاها از جمله اقدامات انجام شده برای کاهش موارد وقوع آتش‌سوزی مراتع در این شهرستان بوده که برگزاری این کلاس‌های آموزشی از نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی بین جوامع روستایی در این رابطه برخوردار بوده است و به نحو چشمگیری موارد وقوع آتش‌سوزی مراتع را کاهش داد.

محمدی در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال پاییز پربارشی در پیش خواهیم داشت، در بحث بندهای احداثی و آبخیزداری اقدامات خوبی در شهرستان انجام داده‌ایم که در این رابطه از اعتبارات سال ۱۴۰۱ اعتباری افزون بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و از اعتبارات امسال نیز شش میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای این پروژه‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه در پنج حوزه آبخیزداری اقدامات خوبی را در سطح شهرستان انجام داده‌ایم، یادآور شد: این اقدامات انجام شده در حوزه آبخیزداری از نقش مؤثری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی، جلوگیری از وقوع سیل و فرسایش خاک و جلوگیری از سرعت کاهش آب برخوردار خواهد بود.

محمدی همچنین از نصب و راه‌اندازی یک مورد آبشخور در کوهستان آلمابلاغ خبر داد و مطرح کرد: این آبشخور در بالادست چشمه آلمابلاغ نصب و راه‌اندازی شده که روش نصب این آبشخور با سایر آبشخورها متفاوت است.

وی در این رابطه افزود: این محدوده از کوهستان آلمابلاغ برای استفاده دام عشایر و روستائیان و نیز وحوش فاقد آبشخور بود و سعی کردیم این آبشخور را در جایی که تردد به آن صعب‌العبور بوده و نیاز به نصب آبشخور دارد، احداث کنیم.

محمدی اظهار کرد: احداث و نصب این آبشخور در این محدوده موجب پراکنش دام در مراتع شده و این امر باعث می‌شود تا دام‌ها تنها از یک قسمت مراتع برای تعلیف و چرا استفاده نکنند و موجب تخریب مرتع نشوند.

وی همچنین از برگزاری کلاس آموزشی در رابطه با کشت گیاهان مخدری برای دستگاه‌های مرتبط این شهرستان خبر داد و گفت: این کلاس آموزشی برای دستگاه‌هایی که دارای گشت و بازرسی هستند از جمله جهادکشاورزی، صمت، محیط زیست، مدیریت منابع آب و یگان حفاظت برگزار شده و این دستگاه‌ها با انواع موادمخدر کشت شده و شناسایی آن آشنا شدند ضمن اینکه خوشبختانه شهرستان بهار تاکنون موردی از کشت موادمخدر نداشته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha