• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402070905789
  • خبرنگار : 50184

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

ایسنا/کرمانشاه محال است گردشگری به کرمانشاه بیاید و خورشت خلال و دنده کباب کرمانشاهی را بچشد و طعم ناب و اصیل آنها را فراموش کند.

به گزارش ایسنا، کرمانشاه سرزمین جاذبه های هزار رنگی است که هرساله گردشگران زیادی را با سلیقه های مختلف به این دیار می کشاند. از تاریخ هزاران ساله و طبیعت بکر و چشم‌نواز گرفته تا خوراک های خوشمزه و بی رقیب آن.

هر گردشگری که به کرمانشاه سفر می کند، در کنار دیدن آثار تاریخی باشکوهی مانند تاق بستان و بیستون و معبد آناهیتا و جاذبه های طبیعی شگفت انگیزی مثل غار قوری قلعه و آبشار پیران و سراب نیلوفر، سری هم به رستوران های این شهر می زند و طعم اصیل غذاهای محلی این استان را می چشد.

غذاهای خوشمزه و خوش رنگ و لعاب کرمانشاه به عنوان دومین جهانشهر خلاق خوراک ایران، یکی از بهترین و خوشمزه ترین خاطرات را در ذهن گردشگران به جا می گذارد.

تنوع غذاها، خوراک ها، آش ها و نان ها در کرمانشاه بسیار بالاست، چراکه در گوشه گوشه این استان قومیت های مختلفی زندگی می کنند که هرکدام خوراک های مخصوص به خود را دارند و همین تنوع غذایی در کرمانشاه می تواند در کنار جاذبه های تاریخی و طبیعی آن گردشگران زیادی را به سمت این منطقه بکشاند، چرا که امروزه در اکثر کشورهای دنیا تلاش می کنند تا در کنار جاذبه های خود، فرهنگ غذایی و خوراک های بومی محلی مردم خود را نیز به گردشگران معرفی کنند.

"گاسترونومی" یا همان گردشگری خوراک یا غذا از حدود دو دهه پیش در دنیا رواج پیدا کرده و روز به روز هم بر تعداد علاقمندان به این نوع از گردشگری افزوده می شود. باتوجه به اینکه کرمانشاه هم یکی از استانهای کشور است که تنوع بالای غذایی دارد، گردشگری غذا فرصت بسیار خوبی برای معرفی فرهنگ غذایی این مردم در کنار سایر جاذبه های استان است.

با توجه به موقعیت کوهستانی کرمانشاه، از دیرباز کشاورزی و دامپروری در بین مردم آن رواج داشته و همین هم باعث شده تا وقتی به اصلی ترین غذاهای این منطقه نگاه می کنیم، گوشت گوسفندی یکی از پایه های اصلی آن را تشکیل دهد، به علاوه آش ها هم در این استان رونق خود را دارند.

 آنطور که عزیز مصطفایی کارشناس میراث ناملموس استان می گوید، کرمانشاه یکی از استان های غنی کشور در بحث تنوع غذایی است که پایه بسیاری از غذاهای بومی آن از مواد اولیه‌ای است که در خود استان تهیه می شود.

مصطفایی در گفت و گو با ایسنا، اضافه کرد: در کرمانشاه بیش از ۱۰۰ نوع غذای محلی و بومی وجود دارد که تاکنون بیش از ۳۵ نوع آن ثبت ملی شده است.

کارشناس میراث ناملموس استان از تلاش برای ثبت ملی تعدادی دیگر از غذاهای بومی استان هم خبرداد و گفت: پرونده ثبت ملی ۲۵ غذای استان تهیه شده که بزودی آنهارا به ثبت ملی خواهیم رساند.

از میان غذاهای متنوع کرمانشاه، برخی از آنها شهرت زیادی برای خود دست و پا کرده اند که در اینجا به معرفی آنها می پردازیم.

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

دنده کباب

بدون شک دنده کباب، معروفترین و لذیذترین غذای کرمانشاهیان است و کمتر گردشگری هست که به این استان بیاید و این غذای اصیل کرمانشاهیان را امتحان نکند.

دنده کباب که شهرت آن در همه جای ایران پیچیده، در رستوران های سنتی بویژه در اطراف مجموعه فرهنگی تاریخی تاق بستان همراه با نان سنگک داغ سرو می شود.

دنده کباب کرمانشاهی طعمی منحصر بفرد دارد و آشپزهای کرمانشاهی برای طبخ آن از دنده گوسفندی، گوشت گوسفندی، پیاز، زعفران و ادویه خاصی استفاده می کنند.

خورشت خلال

میهمانوازی مردم کرمانشاه از گذشته های دور تاکنون باعث شده تا زمانی که میهمانی به خانه آنها وارد می شود، سعی می کنند برایش سنگ تمام بگذارند و بهترین غذاهای خود را برای او درست کنند. یکی از این غذاها، خورشت خلال است.

خورشت خلال، رقیب سرسخت دنده کباب است و از غذاهای پرطرفدار در بین مردم کرمانشاه به شمار می رود که آوازه آن به همه جای کشور هم کشیده شده است.

مردم کرمانشاه علاوه بر میهمانی ها، برای برخی مراسم خود مانند مراسم عروسی و یا عزا هم این غذا را درست می کنند.

خورشت خلال هم به مانند دنده کباب از گوشت گوسفندی، روغن کرمانشاهی، خلال بادام، گلاب، زرشک سیاه و رب گوجه فرنگی درست می شود و در کنار برنج خوش عطر ایرانی، طعم بی نظیری دارد.

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

آش عباسعلی

موقعیت کوهستانی و سردسیر بودن کرمانشاه، باعث شده تا آش ها یکی از خوراک های اصلی مردم این استان باشد. در بین همه این آش ها، آش عباسعلی که مردم کرمانشاه به آن آش "واسلی" هم می گویند، از همه معروفتر و لذیذتر است.

گفته می شود که حدود ۲۰۰ سال پیش آشپزی به نام عباسعلی نذر می کند تا آشی قوی و خوشمزه درست کند و آن را بین روزه داران پخش کند و این شروعی برای درست کردن این آش خوش طعم در کرمانشاه بوده است.

این آش که با گوشت، روغن کرمانشاهی، نخود، لوبیا سفید، عدس، لوبیا چیتی، بلغور گندم، برنج و سبزیجات معطر درست می شود، در فصل زمستان و در ماه رمضان طرفداران زیادی در بین مردم کرمانشاه دارد.

آش عباسعلی به واسطه لعابی که دارد، آشی کشدار و خوش عطر است که همه ذائقه ها آن را می پسندند.

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

نان کلانه

از غذاها و آش ها که بگذریم، نان کلانه هم یک خوراکی بی رقیب در کرمانشاه است. نانی که با خمیر و گیاهی به نام کلانه یا پیچک درست می شود.

کلانه یا پیچک گیاهی خودرو در کوه های منطقه اورامانات کرمانشاه است و در فصل بهار رشد می کند و برای همین گردشگرانی که در فصل بهار به این دیار سفر کرده اند، قطعا طعم منحصربفرد کلانه را در کنار روغن کرمانشاهی چشیده اند.

نان برنجی

نان برنجی شیرینی کوچک و لطیف کرمانشاهی است که شهرتش از مرزهای کشورمان هم فراتر رفته و تقریبا تمام گردشگرانی که به این استان سفر می کنند، طعم آن را چشیده اندو یا آن را به عنوان سوغات به شهر و دیار خود برده اند.

گفته می شود در حدود ۲۰۰ سال پیش در کرمانشاه به واسطه فراوانی آب در این منطقه، کشت برنج هم رواج داشته، برای همین زنان خوش ذوق این دیار از آرد برنج شیرینی خوشمزه ای درست می کنند که به نان برنجی معروف شده است.

در آن زمان ها، مردم میهمانواز این استان برای زائرین عتبات عالیات که از طریق کرمانشاه عازم کربلای معلا می شدند، از این شیرینی درست می کردند تا توشه راهشان باشد.

گردشگرانی که می خواهند این شیرینی را از کرمانشاه بخرند و به شهر و دیار خود ببرند، باید به بازار سنتی کرمانشاه بروند تا عطر ناب یک شیرینی لطیف را حس کنند.

کرمانشاه؛ شهر خوشمزه‌های بی رقیب

بژی

و اما بژی یک نوع شیرینی خانگی است که خانواده های کرمانشاهی بسیار به آن علاقه دارند و با توجه به اینکه دامنه محبوبیت آن رو به افزایش است، برخی از مغازه های فروش شیرینی های سنتی کرمانشاه، این نوع شیرینی را هم پخت و به گردشگران عرضه می کنند.

مردم کرمانشاه از دیرباز این شیرینی را که با آرد گندم، شکر، تخم مرغ، رازیانه و زعفران و روغن کرمانشاهی درست می شود، برای عزیزانشان بویژه فرزندانی که به سربازی می روند، پخت می کردند و در توشه آنها قرار می دادند.

آش ترخیبه، سیب پلو، آش شلمین، آش سورانه، خورشت کنگر، هلوکباب، ونوشک پلو، کوکوی پاغازه، نان برساق و ... از دیگر خوراکی‌های خوشمزه این شهر هستند که طعم فوق العاده ای دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۲ ۱۴:۱۵

خیلی عالی بود

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۴ ۰۷:۳۹

پاینده باد ایران و پاینده باد کرمانشاهان

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۸ ۱۹:۰۶

کرمانشاه اولین جهانشهر خوراک ایران است

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۲۱ ۱۷:۰۰

ای کاش ب این شهر بیشتر برسن