• یکشنبه / ۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۳۰
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402070905951
  • خبرنگار : 50163

کارشناس دینی:

نگاه اسلام به سالمندان همراه با تکریم و احترام است

نگاه اسلام به سالمندان همراه با تکریم و احترام است

ایسنا/زنجان کارشناس دینی گفت: نگاه اسلام به سالمندان همواره با تکریم و احترام همراه است.

حجت‌الاسلام احمد صالحی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در اسلام توجه زیادی به حرمت افراد مسن شده است، اظهار کرد: قرآن‌کریم می‌فرماید: خداوند مقرر کرده است که شما کسی را جز او پرستش نکنید و نسبت به پدر و مادر خود احسان کنید. اگر یک یا هر دو آنها به سن کهنسالی رسیدند، مبادا به آنها کلمه‌ای با بی‌احترامی یا فریاد به زبان برانید و با آنها با احترام و اکرام رفتار کنید.

وی با توضیح اینکه رسول گرامی اسلام (ص) نیز  فرموده‌اند: وجود پیران سال‌خورده بین شما، باعث افزایش فیض ربوبی و بسط نعمت‌های الهی است، عنوان کرد: امام علی (ع) بزرگداشت سالمندان را زمینه‌ساز احترام خود انسان می‌داند و می‌فرماید: «به بزرگان‌تان احترام کنید تا کوچک‌ترها شما را محترم شمارند». امام صادق (ع) نیز در این‌باره فرموده است: «پیران خویش را تکریم کنید».

این کارشناس دینی با بیان اینکه متاسفانه زندگی ماشینی کنونی سبب شده است برخی از عقاید و رسوم خوب مانند زندگی با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و نیز مهر و محبت به آن‌ها از بعضی از خانواده‌ها رخت بر بندد، عنوان کرد: متاسفانه در قرن اخیر شاهد این هستیم که برخی از پدران و مادران سالمند سر از سرای سالمندان در می‌آورند که این دوری از خانواده قطعا موجب رنجش آنها می‌شود.

رئیس حوزه علمیه علوی شهر هیدج با بیان اینکه بی‌احترامی نسبت به سالمندان در حالی است که آنان محور وحدت خانواده‌ها هستند و در بسیاری از امور می‌توان با بهره‌گیری از تجربیات‌شان مشکلات موجود در خانواده را حل و فصل کرد، افزود: بنا به تعبیر حضرت محمد (ص) پیرمرد در میان خانواده‌اش همچون یک پیامبر در میان امتش است.

این کارشناس مسائل دینی یکی از مهم‌ترین دلایل بی‌مهری به سالمندان در عصر ماشینی کنونی را اختلاف عقاید عنوان کرد و افزود: مهم‌ترین راهکار فائق آمدن بر این امر، آن است که جوانان باید در زمینه اخلاقیات و عقاید مطالعه بیشتری داشته باشند و در برخی از افکار و عقاید خود تجدیدنظر کنند تا فاصله نسل‌ها کمتر احساس شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha