• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۱۲
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402071006409
  • خبرنگار : 50294

جانی‌ تازه به توسعه کردستان با فعالسازی واحدهای تولیدی راکد

جانی‌ تازه به توسعه کردستان با فعالسازی واحدهای تولیدی راکد

ایسنا/کردستان کار فعالسازی واحدهای نیمه فعال یا راکد در استان‌ کردستان آغاز شده و امید می‌رود این طرح با حمایت جدی دولت به سرانجامی خوش برسد.

از روزی که سال ۱۴۰۲ به نام "مهار تورم و رشد تولید" نام‌گذاری شد، عزمی جدی در کشور و بەویژه در دولت برای تحقق این شعار ایجاد شد تا با خودکفایی، پایه‌های اقتصاد مملکت استوارتر گردد.

در این رهگذر قاعدتا چالش‌هایی نیز از گذشته تاکنون وجود داشته و دارد؛ موضوعاتی چون تامین‌ مواد اولیه، فناوری و تجهیزات روز، نوسانات نرخ ارز، پرداخت حقوق کارگران، تسهیلات بانکی و ... از اساسی‌ترین دغدغه‌های پیش روی تولید ملی است.

مشکلاتی که طی سال‌ها انباشته شده و موجب تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی بسیاری شدە و برخی نیز به شکل نیمه فعال و یا با ظرفیت اندک بە تولید خود ادامە دادەاند.

تغییر این شرایط، دستور کار دولت سیزدهم در تمامی استان‌ها بوده و کوشش شده تا با فعالسازی مجدد واحدهای راکد و یا به ظرفیت رساندن کامل آن‌ها چرخ‌های توسعه و رشد اقتصادی با سرعت بیشتری به حرکت درآید؛ در همین راستا نعمت‌الە رضایی مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در سفر خود بە استان کردستان گفت: این صندوق از یک هزار واحد راکد و نیمه فعال در سراسر کشور در قالب نهضت احیا حمایت خواهد کرد.

خوشبختانە این رویکرد در استان کردستان نیز وجود دارد و بخش اقتصادی دولت قصد دارد تا با حمایت از این قبیل واحدها، جانی تازه به اقتصاد کردستان ببخشد.

چنانچە "سیدکمال حسینی" مدیرکل هماهنگی امور سرمایەگذاری استانداری کردستان نیز در گفت‌وگو با ایسنا خبر از برگزاری جشنی موسوم به جشن احیا ( احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه فعال) در استان داده است؛ طرحی که طی آن پس از بازدید و شناسایی واحدهای مدنظر در اولویت احیا قرار می‌گیرند تا به‌چرخه تولید بازگردند.

هم چنین در عین‌حال علی نوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان هم چندی پیش از بازگشت ۲۰ درصد واحدهای راکد به چرخه تولید و نیز تصویب ۱۵۰۰ میلیارد ریال برای حمایت از واحدهای تولیدی خبر داده بود.

رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید کشور هم به تدوین‌ مدل‌های‌ مختلف برای تسهیل اجرای طرح‌های راکد در قالب نهضت احیا اشاره کرده و از حمایت‌های‌ گسترده استانداری و فرمانداری‌ها در سطح کشور و البته‌ استان کردستان برای نیل به این‌ موضوع خبر داده است.

بە گفتە وی؛ مقرر است در سال جاری ۷۰ هزار طرح در کشور مورد حمایت قرار گیرد و ۱٤ هزار میلیارد تومان تسهیلات بە این طرح‌ها پرداخت و براساس اولویت از این طرح‌ها حمایت خواهد شد.

موضوع امیدوارکننده دیگر برای استان کردستان این است که در قالب اجرای طرح‌ نهضت احیا قرار است در هر شهرستان حداقل ۲ واحد تولیدی راکد یا نیمه فعال مورد حمایت قرار بگیرند.

این قضیه زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم صندوق کارآفرینی امید کردستان به‌ گفته "نعمت الەرضایی" طی دو سال عمر دولت سیزدهم بیش از ۲۵۰۰  فقرە تسهیلات پرداخت و بیش از ۷ هزار فرصت شغلی در قالب این طرح‌ها ایجاد و یا تثبیت کردە و قرار است در سال جاری بیش از  ۱۵۰۰ فقرە تسهیلات پرداخت و زمینە ایجاد ۳ هزار فرصت شغلی را فراهم کند.

با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد در صورت جدیت دولت و صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک عامل در ارائه این حمایت‌ها، به تدریج شاهد خروج استان کردستان از چاله تولید و صیقل خوردن‌ چرخ‌های حرکت توسعه در این منطقه خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha