• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1402071006592
  • خبرنگار : 50046

خطر در کمین طیور بومی خراسان شمالی با فروش غیرمجاز آنها توسط دوره گردها

خطر در کمین طیور بومی خراسان شمالی با فروش غیرمجاز آنها توسط دوره گردها

ایسنا/خراسان شمالی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: یکی از خطراتی که طیور بومی این استان را تهدید می کند، فروش طیور توسط دروه گردها در سطح روستاها است.

دکتر فرزین حسینی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ریسک انتقال بیماری ها توسط این طیور به سایر طیور بسیار بالا است چراکه تحت نظارت دامپزشکی نیستند.

وی افزود: متاسفانه اغلب این طیور از خارج استان وارد می شوند که یکی از عوامل مهم انتقال بیماری ها در میان دام ها و طیور جابجایی آنها است.

دکتر حسینی با اشاره به اینکه به منظور پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ماه گذشته نمونه برداری از طیور بومی انجام شد، ادامه داد: طی اجرای این طرح ۱۹۰۰ نمونه گیری انجام شد که هیچ یک از این طیور به بیماری مذکور مبتلا نبوده اند.

وی بیان کرد: نمونه برداری های انجام شده از طیور بومی ۵۵ روستا بود که این روستاها یا در حاشیه زیستگاه ها قرار داشته اند و یا در نزدیکی واحدهای پرورش مرغ بوده و یا اینکه از جمعیت طیور بیشتری برخوردار بوده اند.

این مقام مسئول تعداد طیور بومی موجود در این استان را حدود ۷۰۰ هزار قطعه اعلام کرد.

وی در ادامه به واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی پرورش مرغ در این استان نیز اشاره کرد و افزود: سالن‌های پرورش طیور که طی سال های اخیر ساخته شده اند از لحاظ رعایت استانداردها به منظور جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا در اندازه مطلوب بوده و در آن ها مشکلی وجود ندارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور و زنبور عسل اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: اما برخی از سالن های پرورش طیور در این استان قدیمی و فرسوده بوده که برای جلوگیری از عوامل بیماری زا نیازمند بازسازی هستند.

به گفته وی در این استان ۱۶۱ واحد گوشتی صنعتی طیور فعال وجود دارد که از این تعداد حدود ۳۰ درصد نیاز به بازسازی دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha