• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1402071006656
  • خبرنگار : 71496

لبنان: تحت فشار بین‌المللی هستیم تا در پرونده آوارگان سوری کاری انجام ندهیم

لبنان: تحت فشار بین‌المللی هستیم تا در پرونده آوارگان سوری کاری انجام ندهیم

وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان با اشاره به اینکه موضعگیری‌ها درباره بحران سوریه تغییری نکرده و غرب هنوز سوریه را برای بازگشت آوارگان ناامن می‌داند در حالی که دمشق تاکید دارد سوری‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند به کشور خود بازگردند، تاکید کرد که در سفر آتی‌اش به دمشق دو طرف لبنانی و سوری گزینه‌های جایگزین و پیشنهادهای خود را برای این مساله بررسی خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان در گفت‌وگویی که با روزنامه الجمهوریه این کشور داشت، درباره اقداماتی که کمیته کابینه مسؤول رایزنی با سوریه در مورد بازگرداندن آوارگان اتخاذ خواهد کرد، گفت: در سفرم به نیویورک با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه و بسام صباغ، نماینده سوریه در سازمان ملل دیدار کردم و با مقداد توافق کردم پس از بازگشتم از آمریکا، سفری به دمشق داشته باشم.

بوحبیب اظهار کرد: اما موضعگیری رسمی سوریه شناخته شده است و آن را بشار اسد، رئیس جمهور سوریه اعلام کرد، خلاصه موضعگیری سوریه این است که «ما آماده استقبال از آوارگان و حل مشکلاتشان هستیم؛ اما زمانی که سازمان ملل در لبنان، اردن، ترکیه و دیگر کشورها از آنها حمایت مالی، بهداشتی، آموزشی و غذایی می‌کند، آنها چگونه برخواهند گشت؟ و مهمتر اینکه آنها چگونه به روستاهای ویران خود که با نبود حمایت کشورهای عربی و حمایت‌های بین‌المللی، هیچ امکانی برای بازسازی آنها وجود ندارد، باز می‌گردند؟»

وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان در پاسخ به سوالی درباره موج جدید آوارگانی که در دو ماه گذشته وارد لبنان شدند و افزایش تعداد سوری‌هایی که غیرقانونی وارد شدند، به حدود ۳۰ هزار تن گفت: وضعیت اقتصادی سوریه در نتیجه محاصره اعمال شده بر آن بد است، آنها برای بهره‌مندی و یا مهاجرت به لبنان می‌آیند، اگر همین مشکل در لبنان ایجاد شود که شده، چه کسی می‌تواند مانع مهاجرت یک شهروند شود؟ مساله محاصره هر کشوری این است که مردم و نه مسؤولان رسمی را اذیت می‌کند. تجربه محاصره کوبا در دهه شصت هنوز پیش روی ما است، مردم کوبا بیشتر از مقامات آن آسیب دیدند.

او درباره نتیجه دیدارهایی که در نیویورک داشت، گفت: سازمان ملل هنوز وضعیت سوریه را ناامن می‌داند و در جایی که حضور دارند، به آنها پول می‌دهد و اگر برگردند و سازمان ملل به آنها در سوریه پول بدهد، آنها می‌توانند خانه‌ها و روستاهای خود را بازسازی کنند؛ اما تصمیم سازمان ملل بر عدم بازگشت آوارگان است و اگر آنها بازگردند، به آنها پولی داده نخواهد شد، به همین دلیل آوارگان ترجیح می‌دهند هرکجا هستند، بمانند.

بوحبیب در گفت‌وگو با الجمهوریه فاش کرد، «کشورهای غربی بیشتر به وضعیت اوکراین توجه دارند، این بحران تقریبا کشورهای غربی را ورشکسته کرده، آنها در کنفرانس اخیر اتحادیه اروپا در بروکسل  درباره وضعیت سوریه (که بوحبیب نیز حضور داشت) متعهد شدند مبلغ ۹ میلیارد دلار را به کشورهای میزبان پرداخت کنند؛ اما به احتمال قوی بیشتر از دو میلیارد پرداخت نمی‌کنند، همانند سال گذشته که غرب متعهد به پرداخت شش میلیارد دلار شد و تنها یک میلیارد و نیم پرداخت شد! هیچ کسی نمی‌خواهد بدهی را بپردازد.»

وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان در ادامه گفت: سازمان ملل از پنج سال قبل تعهد داده در بازسازی سوریه مشارکت کند؛ اما هیچ بخشی از این سخنان محقق نشد و گی‌یر پدرسن، فرستاده آن به سوریه از پنج سال قبل بدون اینکه هیچ اقدام عملی را محقق کند، به دمشق می‌رود و برمی‌گردد.

او در پایان گفت: اصل مشکل سیاسی است و نه فقط مالی، هادی هاشم، نماینده لبنان در سازمان ملل که به تازگی منصوب شده، در نشست هفته گذشته کمیته فرعی ویژه وضعیت سوریه حضور داشت و گزارشی از آن برای ما ارسال کرد که اصل مطلبش این بود که موضعگیری‌های کشورها درباره بحران سوریه تغییری نکرده است.

بوحبیب درباره جایگزین‌هایی که لبنان و سوریه می‌توانند در پیش بگیرند، تاکید کرد: ما جایگزین‌ها را بررسی خواهیم کرد، تیم ویژه‌ای در وزارت خارجه حضور دارد که پیشنهادها را تنظیم می‌کند و در سفر به دمشق پس از بازگشت آنها را بررسی خواهیم کرد و از پیشنهادهای جایگزین سوریه مطلع خواهیم شد.

همچنین وزیر خارجه دولت پیشبرد لبنان تصریح کرد: موضعگیری سوریه درباره مساله آوارگان را از بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و وزیر خارجه و معاون او مطلع شدم که سوری‌ها می‌توانند هر زمانی که بخواهند به کشورشان بازگردند، اما موضعگیری اروپا بر لزوم تغییر سیاسی در سوریه که هنوز برای بازگشت آوارگان ناامن است، تاکید دارد.

او افزود: توافق شد زمانی که به لبنان بازگشتم، تاریخی را با فیصل مقداد برای دیدار تعیین کنم، من ابتکارعمل را برای سفر به سوریه به دست گرفتم و این سفر را تکرار خواهم کرد، فشار بین‌المللی روی ما وجود دارد تا در پرونده آوارگان کاری انجام ندهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha