• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۲۲
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402071006811
  • خبرنگار : 30189

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با حضور علمای جهان اسلام، خنبگان و اساتید دانشگاهی کشورهای مختلف در سالن‌ همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش ایسنا، علامه محسن صالح حمزی -از علمای یمن- امروز دوشنبه (۱۰ مهرماه) در دومین روز برگزاری سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی که در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه همه ما در برابر امت خود مسئولیم، اظهار کرد: مسلمانان هم پیمانان دینی و مذهبی هستند و این مسئولیت علماست که برای ایجاد وحدت تلاش کنند. لذا اگر علما از مسئولیت خود کوتاهی کنند، مشکلات فراوانی نصیب امت اسلامی خواهد شد.
 
وی با اشاره به دردهای مردم یمن که مورد تجاوز و ظلم قرار گرفته اند، خاطرنشان کرد: آمریکا و اسرائیل و هم پیمانان آنها در صدد بودند که ملت یمن را در شرایط سخت قرار دهند و همه ما در برابر چنین جنگ ظالمانه ای مسئولیم.
 
این عالم یمنی تأکید کرد: ملت یمن الحمدلله به یُمن رهبری داهیانه رهبران کشورشان در این جنگ ظالمانه پیروز شدند، اما به هرحال همه کشورهای اسلامی نسبت به یاری این ملت مظلوم مسئولند.
 
وی در پایان از برگزاری این کنفرانس بین المللی و دعوت از علمای یمن برای شرکت در این کنفرانس و همچنین علما و اندیشمندان حاضر در اجلاس تشکر و قدردانی کرد.

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی


حکام، علما و اندیشمندان رسالت امت پیامبر(ص) را ابلاغ کنند

ماموستا عبدالرحمن مرادی -امام جمعه اهل سنت کرمانشاه- در بخش دیگری از دومین روز سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه وحدت و تقریب صرفاً بین شیعه و سنی نیست، خاطرنشان کرد: ما ابتدا نیازمند وحدت درون مذهبی و سپس وحدت بین مذاهب هستیم زیرا چه بسا در برخی نقاط پیروان دو مذهب شیعه و سنی با یکدیگر وحدت دارند و مشکلی بین آنها وجود ندارد.
 
وی در ادامه تأکید کرد: اگر ما خود را فراتر از مذاهب فقهی، کلامی و سلوکی و در دایره امت اسلامی و اخوت اسلامی ببینیم، موفق خواهیم بود.
 
ماموستا مرادی با بیان اینکه پیروان مذاهب اسلامی همه مسلمان هستند و ما اعتقاد داریم که حرمت مؤمن از حرمت کعبه بالاتر است، خاطرنشان کرد: متأسفانه عواملی مانند تکفیر، تحقیر و ... امت ما را پارچه پارچه و متفرق کرده است.
 
وی با تأکید بر اینکه تفرقه در ابتدا از میان خود افراد شروع می شود و سپس به تفرقه میان مذاهب می رسد، تصریح کرد: نه تنها توجه به امور مسلمانان بر خود آنها واجب است بلکه دوری کردن از آن نیز جایز نیست.
 
امام جمعه کرمانشاه در پایان تأکید کرد: وظیفه حکام اسلامی، سیاسیون، نخبگان، علما و اندیشمندان این است که رسالت امت حضرت محمد (ص) را ابلاغ نمایند و در دایره امت واحده قرار گیرند.

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

وحدت و مودت از بهترین صفات است

در بخش دیگری از دومین روز سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، حاتم جمیل السحیمات -رئیس اداره آموزش دینی اردن- تصریح کرد: در ابتدای بعثت پیامبر(ص)، این امت، امت واحده بوده است؛ لذا پیامبر اسلام(ص) هیچ تفاوتی میان مسلمانان قائل نبودند و تاکید داشتند که هیچ تفاوتی میان مسلمانان جز تقوا و پرهیزگاری نیست.

وی با بیان این که در زمان پیامبر(ص) بلال حبشی، سلمان فارسی و دیگر مسلمانان در کنار هم زندگی می‌کردند، اظهار داشت: برای تاسیس هر دولتی به وحدت نیاز است به همین دلیل پیامبر(ص) به محض ورود به مدینه میان مسلمانان برادری ایجاد کردند زیرا می‌دانستند که تشکیل دولت بدون وجود وحدت امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: وحدت، محبت و مودت از بهترین صفات است که این امت را تقویت می‌کند.

السحمیات با بیان این که عوامل مشترک میان پیروان ادیان دین اسلام بسیار زیاد و اختلافات بسیار اندک است، گفت: هر که لاإله إلا الله و محمد رسول‌الله را بر زبان راند، مسلمان و مومن است.

وی در ادامه افزود: زمانی که خداوند در کتاب خود مسلمانان را به مدارا با غیر مسلمانان و اهل کتاب فرا می‌خواند، چرا ما نباید با یکدیگر متحد باشیم.

رئیس اداره آموزش دینی اردن، نداشتن کینه را از نعمت‌های خداوند به اهل بهشت توصیف کرد و اظهار کرد: اگر مومنان خواستار سعادت دنیا و آخرت هستند، باید با یکدیگر وحدت داشته باشند.

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی


نباید اجازه دهیم اختلافات سیاسی به اختلافات مذهبی تسری یابد

سید علی فضل الله -امام جمعه بیروت- در سخنانی در دومین روز از سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی، تصریح کرد: خیلی از دشمنان وحدت را خطری برای خود می‌بینند لذا همه تلاششان را می‌کنند تا آن را مخدوش کرده و اجازه ندهند این وحدت میان مسلمانان شکل بگیرد.

وی با بیان این که خداوند متعال و پیامبر(ص) به دنبال ایجاد وحدت میان مسلمانان بودند، اظهار داشت: مسلمانان باید وحدت را سرمشق زندگی خود قرار دهند.

سید علی فضل الله با تاکید بر این که ما به دنبال ایجاد صلح و ثبات در میان کشورهای خود هستیم، خاطرنشان کرد: ما با انجام دیدارهای مختلف، مسائل متعددی را مورد بررسی قرار می‌دهیم و امید داریم که در این جلسات بتوانیم به وحدت میان مسلمانان عمق بیشتری ببخشیم.

وی در ادامه به دو راهکار برای تقویت وحدت میان مسلمانان اشاره کرد و افزود: نخستین راهکار کاهش تنش میان مسلمانان و برداشتن موانع از میان آنها است که می‌تواند راه را برای ایجاد وحدت هموار کند.

امام جمعه بیروت با بیان این که خیلی‌ها تلاش می‌کنند، اختلافات سیاسی را به اختلافات مذهبی تسری دهند، نسبت به این امر هشدار داد و گفت: نباید اجازه دهیم اختلافات سیاسی به اختلافات مذهبی دامن بزند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که توهین به مقدسات یکدیگر و اجتهادات شخصی می‌تواند تحریک پیروان مذاهب دیگر را به دنبال داشته باشد، بر استفاده دشمن از شبکه‌های اجتماعی برای دامن زدن به اختلافات میان مسلمانان تاکیدکرد.

سیدعلی فضل الله با بیان این که باید گام‌هایی را که در گذشته برداشته شده ارج نهیم، اظهار داشت: اگر دشمن تلاش می‌کند که در میان مسلمانان اختلاف ایجاد کند، این وظیفه علماست که باید با این امر مقابله کرده و با برداشتن گام‌های وحدت بخش در ایجاد اتحاد میان مسلمان کمک کنند. 

تقویت آگاهی امت اسلامی و مدیریت گفتمان‌ها از دیگر مواردی بود که این عالم لبنانی به آن اشاره کرد و افزود: یک بینش صحیح و قرائت درست از مسائل دینی می تواند ذهنیت غلط نسبت به پیروان دیگر مذاهب را از بین ببرد.   

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی


آموزه‌های اسلامی بر تحقق وحدت جهان اسلام تاکید دارند

در بخش دیگری از نشست عمومی سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، سید علی الهاشمی -مشاور امور مذهبی و قضایی دیوان ریاست امارات متحده عربی- عنوان کرد: اسلام همواره بر گذشت و تسامح تاکید داشته و اعلام می دارد که تلاش کنید عفو کردن و بخشنده بودن را و جزء الگوی انسانی خود قرار دهیید و از هرگونه انتقام و کینه دوری کنید.
 
الهاشمی خاطرنشان کرد:اسلام بر وحدت و صلح و ثبات و آرامش میان انسان‌ها تاکید کرده و سفارش می‌کند که از هرگونه تجاوز و فتنه دوری و در جهت همکاری قدم برداریم.

وی در همین راستا گفت: امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی ایران تجربه طولانی در برقراری زندگی مسالمت‌آمیز و تبعیت از تسامح و گذشت دارند.
 
وی افزود: هیچ بخشش و گذشتی برای کسانی که به دنبال خدشه‌دار کردن وحدت مسلمانان هستند، وجود ندارد و اگر بخشش و تسامح باعث کوتاهی در اصول باشد، قابل پذیرش نیست.
 
مشاور امور مذهبی و قضایی دیوان ریاست امارات متحده عربی در پایان تصریح کرد: امروز امت اسلامی از اختلاف و پراکندگی رنج می‌برد. امروز شرایط ایجاب می‌کند که مکتب‌ها و مدارس دینی در جهت کمک به وحدت ایجاد شوند تا بتوانیم مشکلات را در سطح جهانی حل کنیم.

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی


تاکید مفتی اعظم تونس بر حل اختلافات اساسی در امت اسلامی

شیخ هشام محمد المختار -مفتی اعظم تونس- در بخش پایانی نشست عمومی سی و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی اظهار کرد: به یمن برکت وجود نازنین پیامبر اکرم (ص)، انسان‌های فراوانی از گمراهی نجات یافته و به راه راست هدایت شدند.
 
وی افزود: امروز امت اسلامی نیازمند ایجاد وحدت است و باید اختلافات جزئی را کنار گذاشته و به مشکلات و چالش‌هایی که با آن درگیر است، بپردازد و وحدت را به عنوان راهی که همه ما را نجات می‌دهد، مدنظر قرار دهد.
 
مفتی اعظم تونس خاطرنشان کرد که در زندگی سخت امروزی باید بیش از گذشته صفوف خود را مستحکم کنیم و آیات قرآن را الگوی خود قرار دهیم.
 
وی در پایان با اشاره به اینکه حضرت علی (ع) همواره راه پیامبر اکرم (ص) را طی کرده است، افزود: همگی ما باید به ریسمان الهی چنگ زنیم و از رهنمودها و تعالیم الهام‌بخش اسلام و پیامبر اکرم (ص) استفاده کنیم.

گزارشی از نشست عمومی سی‌وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha