• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۷
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 1402071006926
  • خبرنگار : 50136

مدیرکل صمت استان اعلام کرد

احیای ۲۰۷ واحد صنعتی و معدنی راکد در آذربایجان‌غربی طی دولت سیزدهم

احیای ۲۰۷ واحد صنعتی و معدنی راکد در آذربایجان‌غربی طی دولت سیزدهم

ایسنا/آذربایجان غربی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی گفت: طی دولت سیزدهم ۲۰۷ واحد صنعتی و معدنی راکد در استان احیا شده است.

عبدالحمید سرتیپی ۱۰ مهرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در یکی از کارخانجات تولید تریلر در ارومیه برگزار شد از صدور ۲۰۷۰ پروانه صنعتی در استان خبرداد و گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال، ۸۷ پروانه بهره برداری صنعتی در استان صادر شده است.

وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۲۳۳۹ جواز تاسیس صنعتی در استان صادر شده که فرصت اشتغالزایی برای ۶۳ هزار و ۸۵۱ نفر را فراهم آورده است  گفت: طی دو سال گذشته ۷۳۳ واحد جواز توسعه ای برای واحدهای تولیدی_صنعتی در استان صادر شده است.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سال گذشته ۱۹ هزار و ۲۰۰ جواز صنفی و امسال نیز بیش از ۱۲ هزار جواز صنفی صادر شده است.

سرتیپی گفت: طی ۶ ماهه نخست سال جاری، ۷هزار اشتغال در سامانه صمت ثبت شده است.

وی با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌گذار و رقابت بین استانها برای جذب سرمایه گذار گفت: سال گذشته ۴۳ هزار میلیارد تومان در حوزه صنایع معدنی استان سرمایه گذاری شده است.

وی با اشاره به تاکید استاندار مبنی بر سلب صلاحیت معادنی که فعالیتی ندارند، افزود: طی سال گذشته۱۶۱ معدن سلب صلاحیت شد، همچنین ۲۸۳ معدن نیز در اردیبهشت ماه امسال به مزایده گذاشته شد که بزرگترین مزایده معادن استان نیز بزودی برای تعیین تکلیف ۳۰۰ معدن برگزار می‌شود.

سرتیپی با بیان اینکه ۲۵۰ معدن سنگ تزئینی با قابلیت تولید سالانه ۲.۵ میلیون مترمربع سنگ در استان وجود دارد، اظهار کرد:  ۸۷ درصد معادن استان، سنگ تزیینی، لاشه و آهک است.

مدیرکل صمت استان با اعلام حمایت از سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی واحدهای فرآوری موادمعدنی در استان گفت: در تلاشیم سرمایه‌گذاری‌ها در معادنی که مواد معدنی استخراجی دارای ارزش افزوده بالایی دارند، صورت گیرد. همچنین برای ایجاد واحدهای فرآوری معدنی نیازمند حضور شرکتها و هولدینگهای بزرگ دارای دانش فنی و تکنولوژی هستیم.

وی اظهار کرد: از ۸۰۰ معدن استان، ۵۵۵ معدن دارای پروانه بهره برداری است.

مدیرکل صمت استان اظهار کرد: طی بررسی‌های انجام شده مشخص شد، ۲۰۰ واحد تولیدی در استان برچیده شده و ۴۰۰ واحد تولیدی در استان نیز راکد است که پروانه فعالیت واحدهای برچیده شده، لغو شد، همچنین بخشی از واحدهایی صنعتی که با تکنولوژی قدیمی فعال بودند نیز در استان شناسایی شد تا نسبت به مدرن کردن و نوسازی آنها اقدام شود.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت سامانه جامع تجارت گفت: سالهای گذشته بدلیل نبود چنین سامانه‌ای، اطلاعات روشنی از میزان تولید محصولات و آماری از میزان فعالیت واحدهای مختلف تولیدی در دست نبود اما در حال حاضر با فعالیت این سامانه جامع تجارت آمار دقیقی از کالاهای تولیدی و وارداتی موجود است.

سرتیپی ادامه داد: چنانچه واحد تولیدی ۳ ماه پیاپی آمار و اطلاعات واحد مذکور را در سامانه ثبت نکرده باشد، از نظر سازمان صمت واحد تولیدی راکد محسوب می‌شود.

قاسم کریمی،رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و خدمات کشاورزی ارومیه نیز در این نشست با بیان اینکه همجواری آذربایجان‌غربی با ۳ کشور، باعث شده رغبت مردم استان به فعالیت تجاری بیشتر  باشد،گفت: سهم تجاری استان ۴۶ درصد است.

وی گفت: در بخش صنعتی، آذربایجان‌غربی قطب تولید تریلر است و  با ۵ واحد تریلی سازی، ۷۵ درصد سهم تریلر سازی کشور مربوط به این استان است که امید است با حمایتهای بیشتر، جهت صادرات ارزی، فرصتی بهتر برای رونق صنعت استان فراهم شود.

همچنین بانی مسعود، مدیرعامل یک واحد صنعتی ساخت تریلر در ارومیه نیز در این نشست با اشاره به آغاز فعالیت این واحد صنعتی از سال ۱۳۷۹ در حوزه ساخت کمپرسی، یخچال، تانکر سوخت و... گفت: سالانه ۲ هزار دستگاه تانکر و یخچال و.... در این واحد صنعتی تولید می‌شود.

وی از بکارگیری ۶۵۰ نفر نیروی کار به صورت مستقیم در این واحد صنعتی خبرداد و افزود: محصولات و قطعات تولیدی این واحد صنعتی به کشورهای روسیه، ترکیه، عراق، عربستان، افغانستان و سایر کشورها صادر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha