• دوشنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۲ / ۲۰:۳۳
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1402071007107
  • خبرنگار : 50283

مدیرکل شیلات گیلان عنوان کرد

اشتغال ۱۲ هزار صیاد در گیلان/بزرگترین مراکز بازسازی ذخایر خاورمیانه را داریم

اشتغال ۱۲ هزار صیاد در گیلان/بزرگترین مراکز بازسازی ذخایر خاورمیانه را داریم

ایسنا/گیلان مدیرکل شیلات گیلان، با بیان اینکه ۴۶ پره صیادی فعال داریم، گفت: با احتساب نیروی کار فصلی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تا ۱۲ هزار نفر در حوزه صید و صیادی گیلان امرار معاش می کنند.

کوروش خلیلی امروز، ۱۰ مهرماه در گردهمایی تعاونی‌های پره صیادی و نمایندگان جامعه صیادی استان گیلان که در سالن اجتماعات اداره کل شیلات گیلان در بندرانزلی برگزار شد، اظهار کرد: استخرهای شنی در سطح استان گیلان رشد خوبی داشتند؛ ضمن اینکه با مشارکت اتحادیه پره های صیادی در بندرانزلی یک عرصه چهار هکتاری در این شهرستان آغاز به کار کرد که از پاشنه های استوار تکثیر طبیعی خواهد بود؛ ضمن اینکه یک عرصه چهار هکتاری هم در سایت قلم‌گوده برای تامین کپور تالابی به روش طبیعی مولدسازی برای تامین بچه ماهی تالاب انزلی مشغول فعالیت است.

وی با تاکید بر اینکه شغل صیادی باید در گیلان استمرار داشته باشد، افزود: معتقدیم که با مشارکت جامعه صیادی مسیری را طی می کنیم که شغل و امنیت شغلی صیادان پابرجا باشد؛ ضمن اینکه حفظ و پایداری شغل صیادی وظیفه سازمان شیلات ایران و به تبع آن در سطح استان گیلان است.

خلیلی با بیان اینکه سازمان شیلات ایران به نمایندگی از دولت جمهوری اسلامی ایران وظیفه حاکمیتی در مدیریت صید و صیادی دارد و بازسازی ذخایر و حفاظت از منابع آبزیان از وظایف شیلات است، گفت: استان گیلان ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی دارد که از ۵۰ پره صیادی آن ۴۶ پره صیادی فعال است.

مدیرکل شیلات استان گیلان با بیان اینکه ۴۲۰۰ نفر سهامدار در پره‌های صیادی هستند، افزود: این در حالی است که با احتساب نیروی کار فصلی اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، تا ۱۲ هزار نفر در حوزه صید و صیادی گیلان امرار معاش می کنند.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم تخریبی صورت گیرد و آینده شغلی صید و صیادی به خطر بیفتد، گفت: ۹۰ درصد بچه ماهیانی که ما در دریا رهاسازی می کنیم، مولدین آنها از سفیدرود تامین می‌شود و در حال حاضر بزرگترین مراکز بازسازی ذخایر را نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه داریم.

خلیلی تصریح کرد: زمانی به دلیل کمبود اعتبارات رهاسازی لارو زیر گِرم بود اما در برنامه امسال میانگین وزنی بچه ماهی بیش از ۱.۴ گِرم بوده و سازمان شیلات ایران برای استمرار شغل صیادی اجازه نمی دهد که مراکز ما به خاطر کمبود غذا و نداشتن اعتبار بچه ماهیان را به صورت لارو رهاسازی کنند.

مدیرکل شیلات گیلان گفت: رهاسازی ما در مراکز تمام نشده و در بارانداز مرکز بازسازی ذخایر سیاهکل هنوز یک مرحله رهاسازی داریم؛ ضمن اینکه صیادان باید توجه داشته باشند با رعایت فصل صید می توانند در نگهداری و بازسازی ذخایر گام موثری بردارند.

افشین فلاح اسکندرپور، سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گیلان نیز اظهار کرد: در برنامه تحولی پنج ساله صید ماهیان استخوانی، تعهد سال گذشته ما ۵۴۸۵ تن بود، در حالی که با ۶۵۲۹ تن صید ۱۱۹ درصد این برنامه تحقق یافت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۵۱ پره با ۳۸۶۱ صیاد در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۴۶ پره با ۳۵۶۰ صیاد فعال هستند.

سرپرست معاونت صید شیلات گیلان با مقایسه صید سال گذشته با میزان صید ۱۴۰۰، گفت: نزدیک به ۶۰۰ تن افزایش صید داشتیم و متوسط صید هر پره صیادی در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۴۳ تن بود که در سال گذشته این رقم به ۵۷ تن رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha