• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071107278
  • خبرنگار : 50081

یک کارشناس مذهبی:

ولادت پیامبر اسلام(ص) منجر به پایه‌گذاری تمدنی بزرگ در جهان شد

ولادت پیامبر اسلام(ص) منجر به پایه‌گذاری تمدنی بزرگ در جهان شد

ایسنا/خراسان رضوی یک کارشناس مذهبی گفت: ولادت پیامبر(ص) و مبعوث شدن ایشان به رسالت و آوردن دینی مانند اسلام و کتابی مانند قرآن منجر به این شد تا تمدن بزرگی را در جهان پایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدی شریعت‌تبار در گفت‌وگو با ایسنا به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص)، اظهار کرد: یکی از آداب و سنت‌های اسلامی و فرهنگی ما که از قدیم وجود داشته و برخی از جریانات فکری جهان اسلام مانند وهابی‌ها با آن مخالفت داشتند و همچنان هم دارند برگزاری مراسم‌های مختلف برای ولادت‌های بزرگان دین مانند پیامبر اکرم(ص) و ائمه(ع) است که سابقه طولانی دارد و به نوعی تعظیم شعائر اسلامی به حساب می‌آید.

پیامبر(ص) بزرگترین‌ نماد اسلام

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) بزرگترین نماد اسلام و آورنده دین مقدس اسلام است، بنابراین بزرگداشت شب و روز ولادت پیامبر(ص) در مجالس مختلف از مصادیق بارز تعظیم شعائر اسلامی نیز به شمار می‌رود. برگزاری این مراسم فرصتی برای آشنایی ما با فرهنگ، سیره، دین و آیین پیامبر اسلام(ص) است. همچنین از این طریق جهانیان را متوجه این رویداد پرخیر و برکت می‌کنیم که چنین اتفاقی رخ داده است.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: از امتیازات تاریخ اسلام و مسلمانان می‌توان این نکته را مطرح کرد که تاریخ زندگی پیامبر(ص) به صورت کاملا روشن و شفاف بیان شده و منجربه این خواهد شد که ما از تمامی اتفاقات مانند ولادت و مبعث  حضرت رسول(ص) آگاه شویم و مراسم‌هایی را برگزار کنیم تا موجب آگاهی جهان با میلاد پیامبر(ص) و رخدادهای بزرگ تاریخی ایشان شود.

وی تصریح کرد: ولادت پیامبر(ص) و مبعوث شدن ایشان به رسالت و آوردن دینی مانند اسلام و کتابی مانند قرآن منجر به این شد تا تمدن بزرگی را در جهان پایه‌گذاری کنند. همچنین مهم‌ترین بُعد دیگری که در زندگی پیامبر اکرم(ص) وجود دارد این است که ما فرهنگ و سیره پیامبر(ص)، تعلیمات و آموزه‌های اخلاقی و دینی ایشان را بشناسیم و تبیین کنیم. همچنین با تبلیغ و معرفی عملی رسول اکرم(ص) دنیا را با ولادت و سیمای ملکوتی و نورانی پیامبر اسلام آشنا و آن‌ها را متوجه کنیم.

دین اسلام کامل‌ترین نقشه هدایت خداوند برای بشریت است

شریعت‌تبار در خصوص دلیل جهانی شدن سیره پیامبر(ص)، عنوان کرد: ما مسلمانان معتقد هستیم که این اعتقاد را از قرآن و اسلام گرفتیم و باور بدون مبنایی نیست و مبنای ما قرآن و سخنان پیامبر(ص) است که اسلام دین جهان شمول، آخرین و کامل‌ترین نقشه هدایت خداوند به بشریت است. همچنین  معتقد هستیم که نجات بشریت و حقیقت به این است که به اسلام و قرآن روی آوریم و روزی هم این اتفاق خواهد افتاد که قطعا اسلام جهانی خواهد شد. بنابراین از این جهت باید تلاش کنیم تا سیره پیامبر(ص) و اخلاق ایشان مورد توجه و اقبال جهانیان قرار گیرد.

وی با بیان آیه‌ای از قرآن کریم که می‌فرماید «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ»؛ زمانی که پیامبر(ص) رحمت برای همه جهانیان است، خاطرنشان کرد: ده‌ها آیه در قرآن کریم وجود دارد که جهانیان باید از سیره و اخلاق پیامبر(ص) بهره‌منده شوند و ما مسلمانان هم در این زمینه وظیفه و رسالتی داریم که فعالیت‌های فرهنگی انجام دهیم.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: معنای جهانی شدن و آشنا کردن جهان به سیره پیامبر(ص) این نیست که کار فیزیکی و برخورد نظامی صورت گیرد بلکه باید با تبلیغات، عمل، وحدت، رحمت، محبت، و آنچه در قرآن مطرح شده که می‌فرماید «أَشِدَّاء عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاء بَیْنَهُمْ»؛ در برابر کفار از فرهنگ خودمان قاطعانه و با شدت و صلابت محافظت کنیم.

شریعت‌تبار گفت: بنابراین مسلمانان شیعه و سنی باید وحدت، رحمت و محبت داشته باشند و ضرورت ایجاد می‌کند که سیره پیامبر(ص) جهانی و تمام بشریت با این سیره آشنا شوند. همچنین معتقد هستیم که تکامل و سعادت انسان در این است و ما در این زمینه رسالت مهمی بر عهده داریم که باید با تبلیغ و از همه مهم‌تر عمل، آن را به جهانیان معرفی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha