• سه‌شنبه / ۱۱ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۱۱
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071107324
  • خبرنگار : 50548

قائم‌مقام وزیر علوم خبر داد

پرداخت مبلغی قابل توجه به عنوان پژوهانه به اساتید تازه‌استخدام‌شده

پرداخت مبلغی قابل توجه به عنوان پژوهانه به اساتید تازه‌استخدام‌شده

ایسنا/خراسان رضوی قائم‌مقام وزارت علوم گفت: نباید انتظار داشت استادی که تازه وارد دانشگاه شده‌ بتواند با اساتیدی که سال‌ها تجربه دارند، رقابت کند، بدین ترتیب این اساتید بدون اینکه امتیازی داشته باشند، پژوهانه قابل توجهی دریافت می‌کنند.

محمد سلیمانی شامگاه ۱۰ مهر در مراسم افتتاحیه مرحله نخست «طرح تعالی منش استادی؛ در مسیر فرزانگی» که در تالار رودکی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: مبتکر طرح تعالی منش استادی، دکتر محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم هستند و بیش از یک سال و نیم بر روی آن کار شده است. تلاش تیم ایشان برای راه‌اندازی این طرح جای تقدیر و تشکر دارد.

وی با اشاره به سخنان اساتید پیشکسوتی همچون هما زنجانی‌زاده و مهدی بلالی‌مود در این مراسم، آنان را افتخارات جامعه برشمرد و بیان کرد: وجود چنین استادانی موجب رشد کشور شده است و شما نواستادان نیز باید چنین دانشجویانی تربیت کنید. 

قائم مقام وزارت علوم با بیان اینکه مدیریت حاکم بر این وزارت، مدیریت علمی است، ادامه داد: مسیر کنونی در وزارت علوم، مسیر تحول اساسی و زیربنایی برای رقم زدن جهش‌های علمی بلندتر است، زیرا مدیران فعلی آموزش عالی با پژوهش دست و پنجه نرم کرده‌اند.

سلیمانی ضمن اشاره به پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره اخیر و در مدار قرار گرفتن آن، به بیان خاطراتی از چگونگی رسیدن به فناوری تولید اولین ماهواره و دشواری‌های این مسیر پرداخت و افزود: معاونت فناوری ایجاد شد تا ما بتوانیم از دانش‌مان، فناوری و از فناوری، تولید ثروت داشته باشیم. 

وی عنوان کرد: پایه‌های تشویقی یکی از مواردی بوده که شخص وزیر علوم ساعت‌ها بر روی آن وقت گذاشته است. آیین‌نامه مربوطه ۵ شاخصه فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و اجرایی را در بر دارد و به‌ گونه‌ای دیده شده که تا ۲۰ درصد اساتید در سال بتوانند درسطح دانشکده و گروه رتبه کسب کنند.

قائم‌مقام وزارت علوم با اشاره به انجام تعهد این وزارتخانه در ابلاغ و اجرای آیین‌نامه پژوهانه، اضافه کرد: نباید انتظار داشت استادی که تازه وارد دانشگاه شده است بتواند با اساتیدی که سال‌ها تجربه دارند، رقابت کند، بدین ترتیب این اساتید بدون اینکه امتیازی داشته باشند، پژوهانه قابل توجهی دریافت می‌کنند. نیمی از این پژوهانه را وزارت علوم و نیم دیگر را دانشگاه می‌پردازد. اکنون برخی دانشگاه‌ها این طرح را اجرا کرده‌اند و پژوهانه به اساتید تازه‌استخدام‌شده که در ۵ سال اول خدمت قرار دارند، تعلق گرفت، اما برخی دانشگاه‌ها به دلیل محدودیت منابع نتوانسته‌اند تعهدشان را پرداخت کنند.  

سلیمانی با اشاره به افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی حقوق اساتید در سال گذشته، اظهار کرد: ما توسعه بحث استادمحوری را در دستور کار داریم که در آن اعضای هیات علمی استادتمام می‌توانند دانشجوی استادمحور بگیرند. همچنین در حوزه ارتباط با صنعت نیز ۱۴ نوع از بورسیه‌های صنعت را تعریف کرده‌ایم. 

وی با اشاره به حمایت مالی و همت سردبیران دانشگاه‌ها از مجلات داخلی طی دو سال گذشته، گفت: نزدیک به چهل مجله در ISI نمایه شدند. همچنین پسادکترا، دستیار پژوهشی و دستیار فناوری سه زمینه‌ای است که به دانشگاه‌ها اجازه داده شده بدون محدودیت و بر اساس نیاز در آن‌ها دانشجو بپذیرند.

قائم مقام وزیر علوم با اشاره به لزوم آشنایی اساتید با سامانه نان، افزود: سامانه نان، نظام ایده‌ها و نیازها است که بسیاری از نیازهای بخش‌های مختلف کشور در آن ثبت می‌شود و دانشگاهیان در صدد حل آن‌ها برمی‌آیند و برای اساتیدی که در این حوزه همکاری کنند، تشویقی‌هایی لحاظ می‌شود. 

سلیمانی همچنین با بیان اینکه آیین‌نامه جدید ارتقاء باید به شورای عالی انقلاب فرهنگی برود، ادامه داد: این آیین‌نامه شرایط خاصی دارد و تنها در اختیار وزارت علوم نیست.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری ۵۰۰ مجوز را برای پسادکتر به دانشگاه‌ها دادند تا اساتید سربازی‌شان را به صورت پسادکترا در دانشگاه بگذرانند، به طرح منش استادی اشاره کرد و گفت: علاوه بر فنون تدریس که نیاز به فراگیری دارد، استاد باید چندبعدی باشد. نگاه چندجانبه به جریانات، درک دقیق‌تری را به افراد می‌دهد، چنانکه در جریان اتفاقات سال گذشته برخی استادان لغزیدند.

پول پژوهش برکت دارد

قائم‌مقام وزارت علوم با تأکید بر اهمیت جایگاه پژوهش و تحقیق، بیان کرد: اگرچه عمده برونداد کارهای پژوهشی در قالب کتاب و مقاله می‌باشد، اما لازم است توانمندی‌ها را به بخش صنعت و جامعه نیز ارائه دهید. اگرچه زحمات بسیاری بابت تعریف برخی پروژه‌ها صورت می‌گیرد که ممکن است مورد قبول صنعت قرار نگیرد، اما در صورت پذیرش، مبلغ قراردادهای پژوهشی با کسر ۲۰ درصد در اختیار  استاد قرار می‌گیرد و باید گفت پول پژوهش، برکت دارد.

سلیمانی با بیان اینکه استعدادهای کشور در اختیار استادان است، تأکید کرد: این استعدادها هستند که قرار است کشور را بسازند و نقش استاد نقشی پدرانه است. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha