• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402071207667
  • خبرنگار : 50604

در گفت و گو با عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان مطرح شد:

آب مجازی چیست؟/ حقایقی تکان دهنده درباره میزان حقیقی مصرف آب

آب مجازی چیست؟/ حقایقی تکان دهنده درباره میزان حقیقی مصرف آب

ایسنا/گلستان عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان با اشاره به هدررفت و اسراف بیش از حد آب در فرهنگ مصرف جامعه، مفهوم آب مجازی به عنوان یک کلیدواژه مهم در فهم میزان حقیقی مصرف آب را تشریح کرد.

سیدمحسن حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه آب جزء منابع مصرفی همه‌روزه انسان است، اظهار کرد: بخشی از آب که روزانه به حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر بالغ می‌شود، به‌طور مستقیم شامل آشامیدن، استحمام، بهداشت و از این قبیل مورد مصرف قرار می‌گیرد و بالغ بر ۳ هزار  ۳۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰ لیتر در شبانه‌روز نیز به‌طور غیرمستقیم و از طریق انواع غذا و سایر مصارف معمول انسان به مصرف می‌رسد.

وی با توضیح اینکه برای تولید غذا و سایر فرآورده‌های موردنیاز انسان، حجم قابل توجهی آب مصرف می‌شود که تحت عنوان "آب مجازی" در زندگی انسان حضوری مؤثر ولی در سایه داشته و معمولاً به آن توجهی نمی‌شود، گفت: "آب مجازی" میزان آبی است که یک کالا و یا یک فرآورده کشاورزی یا صنعتی در فرآیند تولید مصرف می‌کند تا به مرحله تکامل برسد یا به عبارت بهتر، میزان آبی است که برای تولید یک کالا مورد نیاز است.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان در خصوص مدیریت یکپارچه منابع آب تصریح کرد: اطلاع از مقدار آب استفاده شده در تولید غذا می‌تواند در راستای استفاده بهینه از منابع آبی و در کنار سایر مؤلفه‌های مؤثر در اقتصاد خانوار، ما را به سمت اصلاح رژیم غذایی و در نهایت به‌سوی کاهش و صرفه‌جویی بسیار مؤثر در منابع آب سوق دهد.

صرفه جویی در مصرف کالا به معنی صرفه جویی در مصرف آب است

این کارشناس خبآب و انرژی با بیان اینکه توجه به میزان آب مصرفی مواد غذایی مختلف در برخی از موارد به نفع اوضاع اقتصادی خانوار است، تصریح کرد: صرفه‌جویی در مصرف مواد غذایی و کالاها نیز به نوعی مصداق صرفه‌جویی در مصرف آب است چرا که از هدر رفتن آب استفاده شده جهت تولید این اقلام و لزوم استفاده حجم بیشتری از آب برای تولید بیشتر جلوگیری می‌شود.

حسینی افزود: هرچند شرایط اقلیمی و فرهنگی، مکان تولید، مدیریت و برنامه‌ریزی در میزان و حجم آب مجازی هر کالا مؤثر است و قطعاً مقدار آن در مورد یک کالا در مناطق مختلف جهان متفاوت است، ولی نگاهی به متوسط جهانی برخی از اقلام می‌تواند افق دید ما را گسترش دهد.

وی با اشاره به اینکه در گروه غلات که معمولاً حجم بیشتری از غذای روزانه را تشکیل می‌دهد، به ازای تولید هر کیلو ذرت، مقدار ۷۶۰ لیتر، گندم هزرو ۷۰۰ لیتر لیتر و برنج ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار لیتر آب به مصرف می‌رسد، ادامه داد: برای تولید یک کیلوگرم سیب‌زمینی که از منابع بزرگ تأمین کالری مصرفی انسان است، مقدار ۲۵۰ لیتر آب  و در محصولات گوشتی، تولید هر کیلوگرم گوشت مرغ حدود ۳ هزار و ۷۰۰ تا ۴ هزار و ۳۰۰ لیتر، گوشت گوسفند ۱۰ هزار و ۴۰۰ لیتر و گوشت گاو ۱۵ هزار و ۴۰۰ لیتر آب نیاز است.

عضو هیئت مشورتی استاندار گلستان با بیان اینکه در بخش میوه و صیفی، برای تولید هر کیلوگرم پرتقال ۵۰۰ لیتر، سیب ۷۰۰ لیتر، خیار ۲۰۰ لیتر و گوجه‌فرنگی ۱۹۰ لیتر آب به مصرف می‌رسد، افزود: از موارد آشامیدنی می‌توان به چای و قهوه اشاره کرد که برای تولید هر فنجان چای ۱۸ لیتر و برای تولید هر فنجان قهوه ۱۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

حسینی با تاکید بر اینکه نوع نگاه به اینکه رژیم غذایی غالب خانواده با اولویت گوشت باشد یا با اولویت محصولات گیاهی یا این‌که از میان انواع گوشت‌ها، کدام یک بیشتر مورد مصرف قرار گیرد بسیار مهم و اساسی است، تصریح کرد: اینکه عمده کربوهیدرات سفره ما از گندم یا ذرت یا سیب‌زمینی و یا از برنج تامین شود و این‌که چه نوع میوه‌ای خرید روزانه یا هفتگی سبد میوه خانوار را تشکیل دهد، علاوه بر وضعیت اقتصادی خانواده، می‌تواند از نگرش و اطلاعات ما از میزان آب مصرفی برای تولید هر واحد محصول مورد مصرف نیز ناشی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha