• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1402071207729
  • خبرنگار : 71415

کرملین: روسیه تعلیق آزمایشات هسته‌ای را کنار نگذاشته است

کرملین: روسیه تعلیق آزمایشات هسته‌ای را کنار نگذاشته است

کرملین اعلام کرد روسیه تعلیق آزمایشات هسته‌ای را کنار نگذاشته و اظهارنظر سردبیر شبکه تلویزیونی سرشناس راشاتودی مبنی بر اینکه مسکو باید یک بمب گرماهسته‌ای را در سیبری به منظور هشدار دادن به غرب منفجر کند، رد کرد.

به گزارش ایسنا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که بر بزرگترین قدرت هسته‌ای جهان حکمرانی می‌کند، مکررا به غرب هشدار داده هر گونه حمله‌اش به روسیه می‌تواند یک اقدام تلافی‌جویانه هسته‌ای را موجب شود.

طبق اعلام سازمان ملل آخرین آزمایش هسته‌ای اتحاد شوروی سابق در سال ۱۹۹۰ انجام شد. آخرین آزمایش هسته‌ای آمریکا نیز در سال ۱۹۹۲ برگزار شد و فرانسه و چین هم در سال ۱۹۹۶ آخرین آزمایشات هسته‌ای خود را انجام دادند.

به نوشته رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در یک نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه تلویزیونی دولتی راشاتودی مبنی بر اینکه مسکو باید دست به منفجر کردن یک بمب اتمی بر فراز سیبری بزند گفت، کرملین تعلیق آزمایشات هسته‌ای را کنار نگذاشته است.

پسکوف به خبرنگاران تصریح کرد: «ما در حال حاضر نظام متوقف سازی آزمایشات هسته‌ای را ترک نکرده‌ایم.»

پسکوف با اشاره به اینکه صحبت‌های سیمونیان «همواره» بازتاب دهنده موضع رسمی مسکو نیست، گفت: «فکر نمی‌کنم یک چنین بحث‌هایی اکنون از نقطه نظر رسمی ممکن باشد.»

سیمونیان اظهار کرد، بحران اوکراین در حال رفتن به سمت یک اولتیماتوم هسته‌ای بوده و غرب تا زمانی که روسیه یک پیام هسته‌ای را برایش نفرستد، متوقف نخواهد شد.

او گفت: «یک اولتیماتوم هسته‌ای نزدیک و نزدیکتر می‌شود و اجتناب از آن هر چه بیشتر غیرممکن می‌شود. آنها تا زمانی که شرایط برایشان دردناک نشود عقب نشینی نخواهند کرد.»

آمریکا در ژوئیه ۱۹۴۵ عرضه هسته‌ای را با آزمایش یک بمب اتمی ۲۰ کیلوتنی در آلاموگوردو در نیومکزیکو شروع کرده و بعدا در اوت ۱۹۴۵ در خاتمه جنگ جهانی دوم شهرهای هیروشیما و ناگازاکی ژاپن را هدف بمب اتمی قرار داد.

اتحاد شوروی سابق نیز در اوت ۱۹۴۹ با منفجر کردن اولین بمب اتمی خود غرب را شوکه کرد.

در فاصله پنج دهه بین ۱۹۴۵ تا زمان معاهده ۱۹۹۶ برای ممنوعیت جامع آزمایشات هسته‌ای، بالغ بر ۲۰۰۰ آزمایش هسته‌ای صورت گرفت که ۱۰۳۲ مورد آن توسط آمریکا و ۷۱۵ مورد آن توسط اتحاد شوروی سابق اجرا شد.

ولادیمیر پوتین در فوریه گذشته مشارکت کشورش در معاهده کنترل تسلیحاتی «استارت جدید» را معلق کرد.

او همچنین هشدار داد،‌در صورتی که آمریکا آزمایشات هسته‌ای را از سر بگیرد، روسیه هم این کار را خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha