• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1402071207912
  • خبرنگار : 50130

شهردار سننندج: 

دبیرخانه موسیقی اقوام در شهر خلاق موسیقی جهان راه‌اندازی می‌شود

 دبیرخانه موسیقی اقوام در شهر خلاق موسیقی جهان راه‌اندازی می‌شود

ایسنا/کردستان شهردار سنندج گفت: کردستان خاستگاه موسیقی در دنیا است و تاریخی به درازای بیش از ۴ هزار سال قبل از میلاد دارد.

سیدانور رشیدی، امروز چهارشنبه در نشست تخصصی شهرداران شهرهای خلاق جهان در سنندج، ضمن تبریک میلاد با سعادت حضرت نبی مکرم اسلام، اظهار کرد: با توجه به اینکه سنندج شهر خلاق موسیقی جهان است و امروز در این جلسه میزبان حضور مسئولانی از ۲ شهر خلاق دیگر جهان هستیم و قطعا این نشست ها می تواند در همگرایی و هم افزایی بیشتر در بین شهرهای خلاق ایران تاثیرگذار باشد.

به گفته وی، همگرایی و همدلی و هم افزایی هرچه بیشتر شهرهای خلاق ایران می تواند نقش بسزایی در پیشبرد اهداف و برنامه ها و سیاست های تعیین شده یونسکو بسیار تاثیرگذار باشد.

شهردار سننندج با بیان اینکه امیدواریم این همدلی و همگرایی بتواند زمینه را برای ماندگاری و رشد هرچه بیشتر شهرهای خلاق در ایران عزیز فراهم سازد، عنوان کرد: توسعه اقتصادی و رونق صنعت گردشگری از دیگر برکات هم افزایی بین شهرهای خلاق در ایران است.

رشیدی اضافه کرد: برگزاری جشنواره اقوام ایرانی«سنه» از اقدامات خوبی بود که توسط صدا و سیما و با مشارکت شهرداری سنندج به عنوان دبیرخانه شهر خلاق موسیقی ایران برگزار شد و شاهد حضور بیش از ۲۵ گروه از ۱۸ قوم در سرزمین آواها و نواها بودیم.

وی خاطرنشان کرد: نخستین جشنواره موسیقی اقوام ایرانی«سنه» نقطه شروعی برای ایجاد دبیرخانه این جشنواره و برگزاری آن به صورت سالانه در شهر خلاق موسیقی جهان با همدلی و همکاری بخش‌های مختلف است.

شهردار سننندج افزود: استقبال بسیار خوب گروه ها از قومیت های مختلف و حضور پرشور مردم هنردوست و هنرپرور شهر سنندج در طول ۴ روز برگزاری این جشنواره رسالت ما به عنوان دبیرخانه شهر خلاق موسیقی را در پاسخگویی به مطالبات مردم در بخش فرهنگ و هنر افزایش داده و امیدواریم با همدلی و هم افزایی با متولیان سایر شهرهای خلاق موسیقی جهان در ایران بتوانیم گام‌های بلندی در توسعه هرچه بیشتر فرهنگ، هنر و ظرفیت‌های ارزشمند این آب و خاک برداریم.

توسعه پایدار از مهم‌ترین اهداف و سیاست‌هایی شهرهای خلاق جهان است

رییس شورای اسلامی شهر سنندج گفت: توسعه پایدار از مهمترین اهداف و سیاست‌هایی شهرهای خلاق جهان است.

عزت رضائی در نشست تخصصی شهرداران شهرهای خلاق جهان در سنندج، ضمن تبریک میلاد با سعادت پیامبر عظیم الشان اسلام و خیرمقدم به مهمانانی دو شهر خلاق کرمانشاه و رشت، اظهار کرد: به سنندج به شهر اولین بانوی تاریخ نگار مسلمان جهان مستوره اردلان خوش آمدید.

وی افزود: برگزاری جشنواره موسیقی اقوام و حضور عزیزان در سنندج فرصت مختنمی برای معرفی هرچه بیشتر ظرفیت های این استان و همدلی و هم افزایی بین شهرهای خلاق ایران در یونسکو است.

وی تصریح کرد: امیدواریم این نشست‌ها بتواند زمینه همکاری هرچه بیشتر و برنامه‌ریزی‌های اصولی در راستای پیشبرد اهداف در نظر گرفته برای شهرهای خلاق ایران اسلامی را فراهم سازد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف و سیاست‌هایی شهرهای خلاق توسعه پایدار و همه جانبه در بخش‌های مختلف است که این مهم با همدلی و تعامل بیشتر بین شهرهای خلاق تحقق پیدا می کند.

شهرهای خلاق باید به قطب و مقصد اصلی گردشگری ایران تبدیل شود

محمدرضا فروتن دبیرشهر خلاق رشت هم در این جلسه اظهار کرد: از مهمان نوازی مردم شهر سنندج و شهردار هنردوست شهر خلاق موسیقی جهان شاهد بودیم.

وی افزود: در کنار برندهای شهرهای خلاق به ثبت رسیده می‌توانیم در راستای دیپلماسی ملی از طریق دبیرکل یونسکو در تهران زمینه نشست مشترک شهرداران و استانداران شهرهای خلاق ایران را با وزاری علوم، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش فراهم سازیم که حداقل خروجی این نشست ارتباطات شهرداران شهرهای خلاق با وزاری کشور است.

دبیرشهر خلاق رشت اضافه کرد: در این راستا باید یک بسته قابل ارائه آماده شود تا بتوانیم در قالب این بسته کارهای مختلف و یکپارچه‌ای را با همبستگی شهرهای خلاق ایران رقم بزنیم.

وی گفت: مزیت خوب این کار توسعه در بخش‌های مختلف و ایجاد ظرفیت‌های لازم برای توسعه هرچه بیشتر صنعت گردشگری است.

دبیر شهر خلاق خوراک رشت گفت: سنندج با این همایش به این گستردگی که با حضور ۱۸ قوم ایران برگزار شده باید به یکی از قطب‌ها و مقصدهای گردشگری تبدیل شود.

فروتن افزود: استفاده هرچه بیشتر از ظرفیت‌های شهرهای خلاق می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و جلوگیری از افزایش آمار بیکاری داشته باشد.

وی تصریح کرد: باید اقدامات لازم در راستای حفظ عنوان شهرهای خلاق صورت بگیرد که این کار مستلزم همراهی هرچه بیشتر مسئولان در راس است.

حق موسیقی اقوام در شبکه ملی ادا شود/ ضرورت ایجاد بسترهای لازم برای تعامل و نزدیکی اقوام ایرانی 

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه حق موسیقی اقوام در شبکه ملی ادا شود، گفت:ایجاد بسترهای لازم برای تعامل و نزدیکی هرچه بیشتر اقوام ایرانی که گنجینه ارزشمند ایران هستند باید فراهم شود.

 علیرضا تاج‌شهرستانی در ادامه این نشست تخصصی، اظهار کرد: اقوام ایرانی ریشه‌های محکم کشور را تشکیل می‌دهند و ریسمان اتحاد مردمان ایران هستند.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت افزود: به هر میزان در مورد اقوام ایرانی و ویژگی‌های آنها گفته و پرداخته شود تلاش برای حفظ و پاسداشت ایران عزیز است.

علیرضا تاج‌شهرستانی از موسیقی به عنوان صدای احساس مردمان هر خطه نام برد و باید در نگهداری و نشر موسیقی اقوام تلاش کنیم، گفت: حمایت و تشکر از اساتید موسیقی چه در بخش آموزش و چه در بخش ثبت آثار موسیقی نیازی ضروری است و باید تلاش کنیم این میراث برای آیندگان حفظ شود.

وی اضافه کرد: صدا و سیما و شبکه‌های سراسری نباید فقط به مرکزیت و زبان مادری محدود شوند، به موسیقی اقوام بیش از پیش باید بها داده شود و بستر لازم برای ادا کردن حق موسیقی اقوام در شبکه ملی فراهم شود.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: ایران فقط پایتخت نیست، ایران از شمالی ترین تا جنوبی‌ترین و از غرب تا شرق ایران ویژگی های والایی دارد که باید از طریق شبکه های سراسری به معرفی و نشان داده شود.

وی اضافه کرد: همه اقوام و کل ایران یک خانواده به نام خانواده ایرانی هستند و باید این ظرفیت برای تعامل، نزدیکی و شناخت بیشتر اقوام ایرانی فراهم شود که رسانه در این بستر نقش مهمی خواهد داشت.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر رشت افزود: به نمایندگی و به عنوان سفیر مردم شمال و رشت به سنندج آمده‌ایم و پیام میزبانی و محبت و مهرورزی مردم کردستان را به مردمان شمال خواهیم رساند.

سنندج و کرمانشاه ظرفیتی بی‌نظیر برای تشکیل منطقه خلاق جهان

رییس سازمان فرهنگی، ورزشی اجتماعی شهرداری کرمانشاه گفت: سنندج و کرمانشاه به عنوان 2 شهر خلاق موسیقی و غذا در کنار هم دارای زیست بوم مشترک هستند به خوبی می تواند منطقه خلاق را در جهان را ایجاد کند.

ایمان درخشی در ادامه این نشست تخصصی، اظهار کرد: نشست شهرداران شهرهای خلاق در سنندج فرصت مغتنمی برای تعامل بیشتر در مسیر تحقق اهداف است.

وی افزود: امیدواریم در نشست‌های بعدی شاهد حضور مسئولان و نمایندگانی از هر 5 شهر خلاق ایران زمین باشیم تا بتوانیم با همدلی بیشتر مسیر حفظ و مانایی شهرهای خلاق گام‌های اساسی برداریم.

رییس سازمان فرهنگی، ورزشی اجتماعی شهرداری کرمانشاه اذعان کرد: کرمانشاه و کردستان تنها منطقه خلاقی هستند که در مجاورت و کنار هم یک پهنه زیبایی از آواها و نواها و سنت‌ها را در منطقه زاگرس‌نشین تشکیل داده‌اند.

درخشی افزود: سنندج و کرمانشاه به عنوان 2 شهر خلاق موسیقی و غذا در کنار هم دارای زیست بوم مشترک هستند به خوبی می تواند منطقه خلاق را در جهان را ایجاد کند.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی هرچه بیشتر بین شهرهای خلاق و خاصتا کرمانشاه و سنندج تاکید کرد و گفت: ایجاد کریدور گردشگری غرب کشور با دربرگیری استان‌های همدان، کرمانشاه و کردستان از اتفاقات خوبی بود که رقم خورد اما متاسفانه تغییرات مدیریتی در ایران این روند را از هم گسست.

گفتنی است؛ این نشست تخصصی با حضور شهرداران و متولیانی از شهرهای سنندج، کرمانشاه و رشت به عنوان 3 شهر خلاق ایران در جهان و در راستای ایجاد تعامل و همبستگی هرچه بیشتر بین شهرهای خلاق به میزبانی شهر سنندج صورت گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha