• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402071207928
  • خبرنگار : 50161

سرپرست بهزیستی استان:

بیش از ۴ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

بیش از ۴ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند

ایسنا/زنجان سرپرست بهزیستی استان زنجان گفت: بیش از ۴ هزار سالمند تحت پوشش بهزیستی استان زنجان هستند که علاوه بر دریافت مستمری، از کمک هزینه درمان و توان‌بخشی، ودیعه مسکن، معیشتی، وسایل کمک توان‌بخشی، لوازم ضروری زندگی، بسته‌های حمایتی، کلاس‌های آموزشی شیوه زندگی سالم و مراقبت‌های ویژه دوران سالمندی و ... برخوردار هستند.

روح‌اله خدابنده‌لو پیش از ظهر امروز (۱۲ مهرماه) در جلسه شورای سالمندان استان، ضمن گرامیداشت روز جهانی سالمند، عنوان کرد: یکی از برنامه‌های مهم اجرا شده در سال گذشته برنامه آگاه‌سازی پیشگیری از معلولیت‌ها در دوران سالمندی (سلامت سالمندی) برای ۳ هزار نفر سالمند بود که با هدف ارتقاء سطح سلامت سالمندان و ترویج زندگی سالم، کاهش میزان مرگ‌ومیر ناشی از عوارض سالمندی، کاهش معلولیت‌ها در سالمندان به منظور بهره‌مندی آنان از کیفیت زندگی بهتر از جنبه‌های مختلف در دوران سال‌خوردگی برگزار و در سال‌جاری نیز اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه پیشگیری از معلولیت‌های دوران سالمندی به صورت آموزش حضوری با محتوای آموزشی معین توسط ۳۵ تسهیل‌گر و کارشناسان ۷ شهرستان به گروه‌های هدف اصلی شامل میانسالان و سالمندان آموزش داده می‌شوند تا موجب اقزایش آگاهی و تغییر نگرش و رفتار افراد سالمند شوند.

خدابنده‌لو در ادامه از اجرای طرح‌های توانمندسازی سالمندان در شهرستان‌های زنجان، خدابنده و خرمدره خبر داد و گفت: ۹۰ نفر از سالمندان تحت پوشش فعالیت‌های روزمره زندگی متناسب با شرایط خاص سالمندان، استفاده از وسایل کمک توان‌بخشی، فعالیت‌های ورزشی و شعرخوانی و ... را فراگرفتند.

این مسئول با اشاره به اجرای طرح مراقبت در منزل برای سالمندان، ادامه داد: علاوه بر طرح مراقبت در منزل که در این طرح مراقبان آموزش‌دیده به خانه‌های سالمندان معلول مراجعه کرده و خدمات لازم را انجام می‌دهند، برای افراد نیازمند و بسترگرا ویزیت در منزل نیز انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه نگه‌داری سالمندان در خانواده نقش مهمی در ارتقای سلامتی آن‌ها دارد، ابراز کرد: ایجاد فضاها و محیط‌های مناسب و دوست‌دار سالمند از طریق مناسب‌سازی فیزیکی اماکن عمومی، معابر و پیاده‌روها، پارک‌ها، سرویس‌های بهداشتی، ایجاد سامانه حمل‌ونقل درون‌شهری مناسب جهت حضور سالمندان در جامعه، برگزاری برنامه‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی برای ارتقاء سلامت سالمندان مفید خواهد بود.

سرپرست بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: ۳ مرکز شبانه‌روزی سالمندان زنان و مردان «یک مرکز سالمندان مردان و یک پردیس سالمندان در زنجان و یک مرکز سالمندان زنان در هیدج» و ۲ مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی سالمندان در شهرستان زنجان و ۲ سمن («بنیاد فرزانگان مهرآفرین زنجان و پیشکسوت خدابنده» با هدف استفاده از ظرفیت و توانمندی آنها در مشارکت اجتماعی و ایجاد روحیه شاد و پرنشاط در سالمندان فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha