• چهارشنبه / ۱۲ مهر ۱۴۰۲ / ۲۱:۲۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402071208374
  • خبرنگار : 50037

دومین جشنواره گلرنگ «کاغاجیله» روستای قباق‌تپه برگزار شد

دومین جشنواره گلرنگ «کاغاجیله» روستای قباق‌تپه برگزار شد

ایسنا/همدان عصر امروز ۱۲ مهر دومین جشنواره گلرنگ «کاغاجیله» روستای قباق تپه شهرستان کبودراهنگ همزمان با هفته گردشگری در سالن ورزشی این روستا با حضور پررنگ اهالی و گردشگران و مسئولان برگزار شد.

فرماندار کبودرآهنگ در این جشنواره اظهار کرد: در سال‌جاری ۲۶۰۰ هکتار از مزارع شهرستان کبودراهنگ به کشت دانه روغنی گلرنگ اختصاص داشت که از این‌میزان بیش از ۶۰۰ تن محصول گلرنگ برداشت شد.

وی با بیان اینکه بیشترین سطح کشت گلرنگ کبودراهنگ به روستای قباق‌تپه اختصاص دارد، افزود: این روستا سالانه دارای ۷۰۰ هکتار کشت گلرنگ با تولید میانگین ۲۱۰ تن محصول است.

غلامی با اشاره به اینکه جشنواره گلرنگ قباق‌تپه در سامانه رویدادهای میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: قباق‌تپه یکی از بزرگترین و پرجمعیت‌ترین  روستاهای شهرستان کبودراهنگ و نیز از بزرگترین روستاهای کشاورزی استان همدان به شمار می‌رود که علاوه بر کشاورزی، خیاطی، عروسک‌سازی، پخت نان محلی، گلدوزی، رشته‌بری، میناکاری، صنایع دستی و کیف‌دوزی مشاغل خانگی هستند که دختران و بانوان روستا کسب درآمد خوبی از آنها دارند و موجب رونق اقتصادی خوبی برای روستا بوده است.

وی همچنین با بیان اینکه این روستا در بحث افراد تحصیلکرده دانشگاهی و افراد نخبه علمی در بین روستاهای شهرستان پیشگام است، یادآور شد: جشن ریشه‌کنی بی‌سوادی روستای قباق‌تپه در سال ۸۸ برگزار شده و از افتخارات مهم مردم این روستا به شمار می‌رود.

غلامی با اشاره به اینکه خوشبختانه در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس به روستا اتفاق افتاده و بسیاری از اهالی این روستا دوباره به قباق‌تپه بازگشته‌اند، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره‌ها از نقش موثری در معرفی آداب و رسوم و فرهنگ هر روستا و نیز جذب گردشگران بیشتر و رونق کسب و کار برای اهالی روستا برخودار خواهد بود ضمن اینکه در این بین نباید از گردشگری کشاورزی غافل شویم.

به گزارش ایسنا، در حاشیه این جشنواره علاوه بر برنامه‌های متنوع و مفرح، نمایشگاهی از عرضه مستقیم تولیدات صنایع دستی و محصولات کشاورزی اهالی قباق‌تپه در ۱۰ غرفه به نمایش گذاشته شده بود. در پایان این جشنواره از کشاورزان نمونه این روستا تجلیل شد.

روستای قباق‌تپه در ۲۰ کیلومتری مرکز کبودراهنگ با ۴۰۰۰ نفر جمعیت و ۱۲۰ خانوار است که گام‌های استوار نخبگان این روستا تا شرکت مایکروسافت آمریکا هم رسیده و ۹۹ درصد مردم روستا باسوادند و ۵۰ درصد نیز تحصیلات دانشگاهی دارند، ورزشکارانش هم راه قهرمانی باشگاه‌های جهانی را پیموده‌اند.

وجود ارزشمند ۳۶ شهید، ۲۰۰ جانباز و ۶۰۰ رزمنده دفاع مقدس از برکات ارزشمند این روستا به شمار می‌رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha