• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۶
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1402071308465
  • خبرنگار : 50176

دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر:

مکارم اخلاق در قالب هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه تجلی پیدا کند

مکارم اخلاق در قالب هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه تجلی پیدا کند

ایسنا/لرستان دبیر اجرایی دومین جشنواره بین المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر گفت: مکارم اخلاق باید در قالب هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه تجلی پیدا کند.

محمد کرم الهی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: هنر ایران زمین برگرفته از آیین‌ها، اعتقادات و گرایش‌های دینی و معنایی ایرانیان از زمان‌های دور تا به امروز است.

وی ادامه داد: این هنری است که می‌تواند در فضای جامعه موضوعیت پیدا کند، جریان‌ساز و هدایتگر باشد و با مضامین مطلوب و معمول برای پرچمداری فکر، اندیشه و هنر در بین جامعه همراه باشد که اگر حاوی این مولفه‌ها باشد می‌تواند حرکت ایجاد کند.

کرم الهی با بیان اینکه رویدادهای فرهنگی هنری هم دقیقاً در این شرایط و قالب تعریف می‌شود، افزود: به عنوان مثال استان لرستان که از گذشته‌های دور دارای ارزش‌های فکری، دینی، تمدنی و تاریخی عظیم و از خاستگاه‌های بشر اولیه تا به امروز بوده، همواره با موسیقی آن هم موسیقی حماسی، عاشقانه و عفیفانه همزاد بوده‌ و تمام اندیشه، تفکر، قرائت و توصیف زندگی را با موسیقی و آواهای پدران و مادران ما همراه کرده است.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای مهر خاطرنشان کرد: تاریخ کهن با فرهنگ، هنر و تمدن ایران زمین موضوعیت دارد و جشنواره‌های فرهنگی هنری که به ایثار گره می‌خورد نقش تاثیرگذاری دارد، ایثاری که گُلِ حماسه، تدین و اعتقاد است و وقتی این حماسه و اعتقاد و تدین در حوزه‌ی اندیشه بروز پیدا کند به خلق ایثار منجر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایثار یعنی بمیری قبل از آنکه بمیرانندت، اظهار کرد: ایثار زمانی اتفاق می‌افتد که بر مبنای ارزش‌های دینی و اعتقادی برگرفته از اندیشه‌های بلند متفکران، فرهیختگان، اولیاء، اوصیاء و کتاب الله باشد و این ارزش‌ها در کلیت زندگی بروز و نمود می‌یابد.

کرم‌الهی ادامه داد: موسیقی صدا و نوای ماندگار مهری‌ست که قرار است در کلیت جامعه بسط و گسترش یابد و در قالب مکارم اخلاقی که نبی مکرم اسلام(ص) به خاطر آن مبعوث و در جایگاه پیامبری و هدایتگری جامعه قرار گرفته‌اند و بخشی از این مکارم اخلاق باید در قالب هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه تجلی پیدا کند و این هنری‌ست که مقبولیت بیشتری در جامعه دارد.

وی یادآور شد: موسیقی، این نوای همراه زندگی، نوای مهر است که می‌تواند به تبیین اندیشه‌ها، اخلاق، پاکی و روایت درستی بپردازد و پیام جشنواره ایثار_نوای‌مهر این است که ما با هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه موافق هستیم.

دبیر دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار_نوای‌مهر تصریح کرد: دین و انقلاب ما مقوم هنر متعهدانه، معتقدانه و مومنانه‌ای‌ست که در راه پیشرفت، حرکت و جریان‌سازی در عرصه بالندگی اندیشه مسلمانان ایجاد می‌شود.

وی گفت: حرکت ما در مسیر هنر مقاومت به این خاطر است که هر جایی حقیقت باشد، حق‌باوران، حقیقت‌طلبان و حق‌جویان حضور دارند، عرصه مقاومت عرصه حق‌طلبی و حق‌جویی است و اقتضا می‌کند که هنرمند ایرانی، اسلامی، انقلابی و ولایی حضور داشته و نقش‌آفرینی کند چه آنان که ساکن در جبهه مقاومت هستند چه ما که آنان را همراهی می‌کنیم، همه یک پیام داریم در وهله‌ی اول "هیهات منا الذله" و دوم اصل و حقیقتی با عنوان "قولوا لا اله الا الله تفلحوا".

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha