• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۰۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402071308467
  • خبرنگار : 50604

در گفت وگوی ایسنا با فرماندار مراوه‌تپه بخوانید

روایتی از «بیل قوشاق» ماجرای شال کمر مهمانان خارجی گلستان

روایتی از «بیل قوشاق» ماجرای شال کمر مهمانان خارجی گلستان

ایسنا/گلستان فرماندار مراوه‌تپه در گفت وگو با هیات تحریریه ایسنا در خصوص بستن شال سنتی زیبایی که او به کمر مهمانان خارجی استان گلستان می‌بندد، توضیح داد.

لقمان قربانی در گفت‌و گو با هیئت تحریریه ایسنا گلستان با اشاره به صنایع دستی نفیس ترکمن در شهرستان مراوه‌تپه، اظهار کرد: صنایع دستی نظیر قالی‌های دستبافت ترکمنی و به ویژه هنر سوزن‌دوزی و منجق دوزی زنان ترکمن یکی از ظرفیت‌های مهم اشتغالزایی در این منظقه محروم و مرزی است.

وی با تاکید بر لزوم حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع دستی ترکمن در شهرستان مراوه‌تپه افزود: برای توسعه صنایع دستی به دنبال جذب سرمایه گذار و بازارچه های دائمی در سطح ملی هستیم و تا حدودی در این عرصه موفق عمل کرده‌ایم.

فرماندار مراوه‌تپه دامپروری را شغل اصلی بسیاری از مردم این شهرستان برشمرد و افزود: در حال حاضر دامپروری در شهرستان مراوه‌تپه به صورت سنتی است و در تلاش هستیم با همکاری جهاد دانشگاهی گلستان و آموزش دامداران دامپروری را به تدریج به سمت صنعتی شدن سوق دهم تا زمینه افزایش تولید و اشتغال بیشتر جوانان فراهم شود.

شناسایی معدن سنگ آهن در مراوه‌تپه

قربانی با اشاره به اینکه تا به امروز هیچ مطالعه جدی در خصوص زمین شناسی در مراوه‌تپه انجام نشده است گفت: معادن سیمان بالقوه در شهرستان مراوه تپه وجود دارد و علاوه بر آن معدن سنگ آهن در منطقه گلیداغ شناسایی شده است که اگر گمانه‌زنی‌ها محقق شود، مواد اولیه کارخانه سیمان را تامین خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه احداث کارخانه در محل معدن و پرهیز از خام فروشی می‌تواند زمینه اشتغال جوانان منطقه را فراهم کند، تصریح کرد: در حال حاضر این طرح در مرحله استعلام است که پس از ورود اداره صمت به این مسئله و تایید شرایط، موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

فرماندار مراوه‌تپه در مورد شال سنتی زیبایی که در هنگام ملاقات با مهمانان خارجی و استانی به کمر آنها می‌بندد، توضیح داد: شال کمر یا همان «بیل قوشاق» شالی سنتی محصول دستان توانمند زنان ترکمن است که با هدف قدردانی از زحمات مسئولان و کنایه از کمر همت بستن برای رفع مشکلات مردم به آنها  هدیه می‌شود.

روایتی از «بیل قوشاق» ماجرای شال کمر مهمانان خارجی گلستان

قربانی با بیان اینکه تا به امروز شال سنتی ترکمن منقش به پرچم زیبای ایران و  کشور مهمان به هیئت کشورهای سوریه، عراق، ترکمنستان و آفریقا اهدا شده است، ادامه داد: در ابتدا این شال کمر را به مسئولان شهرستان هدیه کرده و با دستان خودم به کمر آنها می‌بستم اما بعدها  به رسم مهمان نوازی در هنگام مراجعه مهمانان استانی و حتی مهمانان خارج از کشور این شال را به آنها نیز هدیه دادیم.

وی با اشاره به اینکه برداشت قارچ ترافل در گذشته مجاز بود اما بعدها به دلیل تخریب ریشه درختان ممنوع شد، تصریح کرد: باید بپذیریم که برداشت و قاچاق این محصول تا مرحله انقراض این گیاه ارزشمند در مراوه‌تپه انجام می‌شود.

تربیت سگ‌های ترافل یاب

فرماندار مراوه‌تپه از تربیت سگ‌های ترافل یاب خبر داد و افزود: ارزآوری و قیمت بالای قارچ ترافل (کیلویی ۲۰ میلیون تومان) باعث قاچاق بالای این محصول شده و سودجویان این محصول را از طریق مرز کردستان به کشورهای خارجی قاچاق می‌کنند.

قربانی با توضیح اینکه قارچ ترافل گیاهی ارزشمند و موسوم به اکسیر جوانی بوده که در جنگل‌های هیرکانی و در مجاورت زیستگاه بلوط و فندوق یافت می شود، بیان کرد: ترافل ارزآوری بالایی برای کشور دارد اما متاسفانه در حال حاضر فقط از طریق قاچاق و با قیمت پایین‌تر از قیمت واقعی خود فروخته می‌شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha