• پنجشنبه / ۱۳ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۷
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1402071308748
  • خبرنگار : 50123

جشنواره بادام در شهرستان سامان برگزار شد

جشنواره بادام در شهرستان سامان برگزار شد

ایسنا/چهارمحال و بختیاری با حضور معاون اقتصادی وزیر کشور، مسئولان استانی و باغداران، صادرکنندگان، محققان و پژوهشگران برتر جشنواره بادام در شهرستان سامان برگزار شد.

محمدکاظم منزوی، معاون هماننگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری ۱۳ مهرماه در این جشنواره اظهار کرد: امروز جشن شکرگذاری برای برداشت بادام برگزار شد که امید است هر ساله این جشن بهتر و با قوت هر چه تمام‌تر انجام شود.

وی افزود: برای اولین بار در وزارت کشور موقعیتی در راستای زنجیره ارزش تولید مخصوصا محصول بادام فراهم شد تا شهرستان سامان و چهارمحال و بختیاری خود را نشان دهد، امید است بتوانیم این مزیت شهرستان سامان را ملی و بین‌المللی کنیم.

در ادامه حسین برزگر، رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیارینیز گفت: در سالی که برای محصولات سردرختی و باغی یک سال بسیار خوب از حیث تولید را تجربه کردیم به شکرانه آن و به منظور معرفی توانایی‌ها و پتانسیل‌های استان در حوزه تولید محصولات باغی این جشنواره برگزار شد.

وی افزود: در سالی که گذشت حدود ۲۰ هزار هکتار سطح زیرکشت اراضی باغات دیم و آبی استان بود که میزان تولیدات بیش از ۲۵ هزار تن گزارش شد، البته از دیرباز با مسائل و مشکلاتی همچون سرمازدگی و ... مواجه بودیم اما طرح سازگاری ارقام برای ۶۵ رقم تجاری در دستور کار قرار گرفت که امسال اولین سال زایش و باردهی بود و امید است بتوان هر چه سریع‌تر نتایج خوبی استخراج کرد.

برزگر به برنامه‌ریزی زیرساخت‌های شهرک تخصصی بادام با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استان اشاره و تصریح کرد: بهره‌برداری از ایستگاه تحقیقاتی بادام سوادجان در سال جاری یکی از ظرفیت‌هایی بود که به زنجیره ارزش بادام افزوده شد و امید است با ایجاد واحدهای فرآوری که در شهرک تخصصی بادام ایجاد شده بتوان موضوع فرآوری و صادرات از گمرک و مبدأ استان را ثبت کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در صنعت بادام بیش از ۳۰ هزار تولیدکننده به صورت مستقیم فعالیت دارند، تصریح کرد: بیش از ۲۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار هستند و سهم تولید ناخالص داخلی در اقتصاد استان تنها پنج درصد بوده که امید است با ایجاد ارزش افزوده، کارآیی و بهره‌وری در ایستگاه تحقیقات بادام سوادجان این سهم به حداقل ۱۰ درصد برسد.

گفتنی است، در این جشنواره از چهار باغدار نمونه، ۱۴ صادر کننده بادام و دو محقق و پژوهشگر برتر تجلیل شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha