• جمعه / ۱۴ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402071409030
  • خبرنگار : 50604

برداشت ۱۵۵۰۰۰ تُن مرکبات از باغات گلستان

برداشت ۱۵۵۰۰۰ تُن مرکبات از باغات گلستان

ایسنا/گلستان سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به افزایش ۳۰ درصدی تولید مرکبات در گلستان گفت: ‌امسال ۱۵۵ هزار تن مرکبات از باغات گلستان برداشت می‌شود.

نویدرضا فرهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در استان بیش از ۶ هزار هکتار باغ پرتقال اعم از بارور و غیر بارور وجود دارد که عمده آن در شهرستان‌های بندرگز، گرگان و کردکوی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ارقام پرتقال در گلستان شامل تامسون، هاملین، سانگویین، مور، والنسیا و یافا است، بیان کرد: بخشی از محصولات تولیدی برای تازه خوری راهی بازار مصرف داخل و خارج استان شده و مابقی در سردخانه‌ها و انبارهای نگهداری میوه دپو و به مرور تا شب عید وارد بازار می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان با بیان این مطب که عملکرد نارنگی در هر هکتار به طور میانگین ۱۸ تن و پرتقال ۱۶ تن است، ادامه داد: برداشت نارنگی در اواخر شهریور آغاز و تا اواخر آبان ماه پایان می‌یابد و پرتقال نیز از ابتدای آبان ماه آغاز و تا اواخر دی ماه ادامه دارد.

فراهانی از افزایش ۳۰ درصدی  میزان تولید مرکبات نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: میزان تولید مرکبات استان گلستان در سال گذشته ۱۱۰ هزار تن بود اما در سال جاری با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی پیش‌بینی می‌شود، بیش از ۱۵۵ هزار تن مرکبات از سطح باغات استان برداشت شود.  

وی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری محصولات باغی توافقی و بر اساس قانون عرضه و تقاضا بوده و جهادکشاورزی نقشی در تعیین قیمت‌ها ندارد، تصریح کرد: باغدرانی که می‌خواهند محصولات خود را صادر کنند، مسائل فنی باغدارای به خصوص رعایت زمان برداشت و چیدن اصولی میوه حتماً توجه داشته باشند زیرا فروش میوه‌های با کیفیت با قیمت بالاتر و سهولت بیشتری انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی گلستان میزان اشتغالزایی پرتقال در فصل برداشت را به ازای هر هکتار ۸۰ نفر اعلام کرد و افزود: در فصل برداشت پرتقال اکثریت باغات استان گلستان با نیروی کارگر و به صورت دستی برداشت می‌شود.

فراهانی با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد پرتقال تولیدی استان به صورت تازه خوری و یا نگهداری در انبارهای مناسب میوه برای توزیع در ماه‌های دیگر سال و  تأمین میوه در شب عید در استان مصرف می‌شود، گفت: ۴۰ درصد مرکبات تولیدی استان به تهران و دیگر استان‌های کشور صادر می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha