• شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 1402071509499
  • خبرنگار : 71451

آخرین مأموریت خلبان «یحیی شمشادیان» چگونه گذشت؟

آخرین مأموریت خلبان «یحیی شمشادیان» چگونه گذشت؟

عمر کوتاه و خدمت نظامی خلبان شمشادیان سرشار از ایمان و و تعصب و خصایل اخلاقی برجسته است. پروازهای متعدد تا قبل از جنگ در مناطق آشوب‌زده غرب و مبارزه با وطن فروشانی که منطقه و زادگاهش را مورد تهاجم قرار داده بودند قابل ستایش است.

به گزارش ایسنا، یحیی شمشادیان در منطقه قصرشیرین متولد شد. تحصیلات ابتدایی و هنرستان را در همان شهر به پایان رساند و با دیپلم برق در سال ۱۳۵۲ در هوانیروز استخدام شد. پس از گذراندن دوره‌های نظامی و زبان در تهران، جهت یادگیری پرواز بالگرد به دانشکده مرکز آموزش هوانیروز اصفهان اعزام گردید. خلبان شمشادیان دوره‌های پرواز با بالگرد جنگده کُبری و موشک «تاو» را با موفقیت پشت‌سر گذاشت و با درجه ستوان سومی به پایگاه هوانیروز کرمانشاه منتقل شد. عمر کوتاه و خدمت نظامی خلبان شمشادیان سرشار از ایمان و و تعصب و خصایل اخلاقی برجسته است. پروازهای متعدد تا قبل از جنگ در مناطق آشوب‌زده غرب و مبارزه با وطن فروشانی که منطقه و زادگاهش را مورد تهاجم قرار داده بودند قابل ستایش می‌باشد.

او از یاران شیرودی و کشوری و هادیان و دیگر خلبانان بی‌باکی بود که تا پای جان و شهادت در مقابله با دشمان داخلی و خارجی به مقابله پرداخت. شجاعت و پایمردی او در جبهه‌های سومار سرپل ذهاب آن‌چنان برجسته بودند که ۱۸ ماه ارشدیت درجه تشویق گرفت. در عملیات‌های مسلم‌بن‌عقیل و فتح و میمک در حالیکه فرمانده تیم پروازی را بر عهده داشت به همراهی دیگر اعضای تیمش موفق شد در ارتفاعات۴۰۲ و دیگر مناطق عملیاتی ۱۳ تانک و شمار زیادی از نیروهای دشمن را منهدم و هلاک کند.

آخرین مأموریت او در تاریخ ۱۳۶۱/۷/۱۵  همراه یک تیم سه فروندی بالگرد در ارتفاع ۴۰۲ منطقه سومارمی‌باشد. او و تیمش در آن عملیات که به منظور پشتیبانی نیروهای زمینی و مقابله با ضدحمله دشمن وارد عمل شده بودند موفق می‌شوند ضمن سرکوب پاتک، تلفات و خسارات سنگینی به دشمن وارد کنند.

در آن عملیات، خلبان شمشادیان و هم‌پروازش خلبان واعظی در ساعت ۱۵ و ۳۰  بعدازظهر و پس از یک ساعت‌ها مبارزه در ارتفاع ۴۰۲ هدف گلوله مستقیم تانک قرار می‌گیرند و سقوط می‌کنند. در آن سقوط خلبان شمشادیان که یک پایش قطع شده بود بلافاصله شهید و خلبان واعظی جانباز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha