• شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1402071509534
  • خبرنگار : 71219

پیام‌های تسلیت سینمایی‌ها و تئاتری‌ها برای آتیلا پسیانی

پیام‌های تسلیت سینمایی‌ها و تئاتری‌ها برای آتیلا پسیانی

مدیران سینمایی و تئاتری و برخی صنف‌های سینمایی در پی درگذشت آتیلا پسیانی پیام‌های تسلیتی را صادر کردند.

به گزارش ایسنا، پس از اعلام خبر درگذشت آتیلا پسیانی که روز گذشته، ۱۴ مهرماه در فرانسه از دنیا رفت، علاوه بر هنرمندانی که در فضای مجازی به درگذشت این بازیگر واکنش نشان دادند، چند پیام تسلیت رسمی هم صادر شد.  

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام محمدمهدی اسماعیلی را به شرح زیر منتشر کرد.

«انا الله و انا الیه راجعون

متاسفانه، خانواده شریف سینما و تئاتر، بار دیگر داغدار درگذشت استاد آتیلا پسیانی، هنرمندی از نسل بزرگان این عرصه شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه بازیگری در سینما و تئاتر، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد.

این هنرمند برجسته و چهره فرهیخته فرهنگ و هنر  با ایفای نقش‌های گوناگون در صحنه‌های تئاتر، تلویزیون و سینما، آثار ماندگاری در دفتر زرین هنر برجا گذاشت و بخشی از خاطرات فراموش نشدنی ما را در سینما خلق کرد.

اینجانب درگذشت زودهنگام این سینماگر بزرگ را به خانواده ایشان، جامعه هنری و سینمایی و عموم هموطنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن عزیز از دست رفته و صبر و بردباری بازماندگان محترم را خواستارم.» 

***

رییس سازمان سینمایی کشور نیز در پی درگذشت هنرمند صاحب نام‌ سینما و تئاتر کشور پیام تسلیتی منتشر کرد.  

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، متن پیام محمد خزاعی به این شرح است: 

«همه از اوییم و به سوی او باز می‌گردیم

سینمای ایران یکی از پرفروغ‌ترین ستاره‌های آسمانش را از دست داد. استاد آتیلا پسیانی سرانجام قفس تنگ و رنجور جسم خاکی را شکست و به سوی جاودانگی و ابدیت پرگشود. او یکی از شاخص‌ترین بازیگران سپهر سینمای ایران بود که در بیش از چند دهه فعالیت درخشان، توانست در آثار فاخر بسیاری نقش‌آفرینی کند. زنده یاد پسیانی یکی از ستون‌های خاطره‌ساز مردم جامعه ما بود.

او تصویری روشن و بی‌مانند از هنرمند متعهد، دغدغه‌مند و آگاه بود که تلاش می‌کرد کیفیت حضورش را در هر اثری ارتقا بخشد. مانایی برخی از نقش‌ها به خاطر بزرگی بازیگرانی است که آن‌ها را ایفا کرده‌اند. زنده یاد پسیانی مصداق واقعی چنین هنرمندی بود.

فقدان آتیلا پسیانی برای جامعه هنری ما و برای خانواده آن عزیز، دوستان و شاگردانش سنگین و  دردآور است. امیدوارم خداوند متعال با رحمت واسعه‌اش از هنرمند بزرگ ما پذیرایی کند و به همه دوستدارانش دراین ضایعه صبر و اجر عطا نماید.»

***

انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران هم طی پیامی درگذشت آتیلا پسیانی را تسلیت گفت.

متن پیام انجمن تهیه‌کنندگان مستقل به شرح زیر است:

«انجمن تهیه‌کنندگان مستقل سینمای ایران سوگوار یکی از موثرترین چهره‌های عرصه بازیگری سینمای ایران است.

آتیلا پسیانی کارگردان صاحب سبک تئاتر، بازیگر  توانمند نمایش، سینما و تلویزیون، بازیگردان، مدرس و تربیت‌کننده نسل‌های مختلف بازیگری ناباورانه از میان ما رفت.

از آتیلا پسیانی آثار و بازی‌های درخشانی به ماندگار مانده است. آتیلا در عرصه فعالیت صنفی خانه سینما هم حضور موثر داشت و به عنوان عضو هیات مدیره حضور داشت.  

این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم سینما، همسر هنرمندشان سرکار خانم فاطمه نقوی و فرزندان هنرمندشان سرکار خانم ستاره پسیانی و آقای خسرو پسیانی تسلیت می‌گوییم و برایشان آرزوی صبر و آرامش داریم.

***

حمید نیلی - مدیر تماشاخانه‌ ایران‌شهر - پس از درگذشت این هنرمند پیام زیر را صادر کرد.

«انالله و انا الیه راجعون

تئاتر ایران عزادار درگذشت آتیلا پسیانی هنرمند تاثیرگذار و نوآور عرصه‌ هنرهای نمایشی شده است.  

خاطرات حضور ایشان در تماشاخانه‌ ایران‌شهر فراموش نشدنی‌ است و همه‌ی پوسترهای نقش بسته بر دیوارهای این تماشاخانه‌ _ از اجراهای گروه تئاتر بازی به سرپرستی آتیلا پسیانی_  یادآور تمام لحظات زیبایی است که او برای مخاطبان تئاتر و علاقه‌مندان به تئاتر تجربی خلق کرده است.  

درگذشت آتیلا پسیانی هنرمند بزرگ و صاحب‌ نام را تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای او رحمت واسعه‌ الهی، و برای بازماندگان و خانواده‌ شریف تئاتر ایران، صبر و اجر مسئلت دارم.»

***


همچنین اجراهای روز جمعه، ۱۴ مهرماه مجموعه تئاتر شهر همزمان با درگذشت آتیلا پسیانی به این هنرمند تقدیم شد.

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاترشهر، ‌ کارگردان‌های ۶ نمایشی که شب گذشته (۱۴ مهرماه) در مجموعه تئاترشهر و در تالارهای چهارسو، قشقایی، سایه و کارگاه نمایش روی صحنه بودند و نیز یک نمایشنامه‌خوانی در تالار مشاهیر، ‌ به آتیلا پسیانی و تأثیر این هنرمند بر هنر تئاتر تقدیم شدند.

نمایش‌های «در انتظار گودو» به کارگردانی مازیار لرستانی، «سوسمار» به کارگردانی رحمت امینی و با حضور حمید جبلی و اکبرعبدی، نمایش «هیدن» به کارگردانی کوروش شاهونه و حضور صدرالدین زاهدی، نمایش «تفنگ‌های کارار» به کارگردانی بهروز سروعلیشاهی، نمایش «آوینیون» به کارگردانی حسن معینی و نمایش «کسی برای یک گوریل غمگین کاری نمی‌کند» به کارگردانی مجید شکری و نمایشنامه خوانی «یلدای سرد و باشکوه استاد محمود راد» نوشته غلامحسین دولت آبادی و آراز بارسقیان به کارگردانی امین اکبری‌نسب، در اجراهای شب گذشته خود، یاد آتیلا پسیانی را پس از اجرای خود گرامی داشتند.  

آتیلا پسیانی آخرین بار سال ۱۳۹۸ نمایش «قهوه قجری» را در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر به صحنه برد اما پس از چند اجرا به دلیل شیوع ویروس کرونا، ‌ اجرای خود را به زمان دیگری موکول کرد که بیماری سرطان به او مجال اجرای مجدد نمایش را نداد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha