• شنبه / ۱۵ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071509874
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون وزیر علوم مطرح کرد؛

 جایگاه دانشگاه‌های جهان اسلام در دنیا کجاست؟

 جایگاه دانشگاه‌های جهان اسلام در دنیا کجاست؟

ایسنا/اصفهان معاون وزیر علوم گفت: در قانون هفتم توسعه که از پنج ماه دیگر در ایران شروع می‌شود، قرار بر این است که ما در یک بازه زمانی پنج ساله، با یک مرجعیت علمی، بتوانیم ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی را در ایران جذب کنیم.

در جلسه‌ای که امروز ۱۵ مهرماه میان اساتید، اهالی علم و رئیس و معاونان دانشگاه اصفهان با هیئتی از وزارت آموزش عالی مالزی برگزار شد، هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری و رئیس سازمان امور دانشجویان، اظهار کرد: با ورود به قرن ۲۱ و از ۲۰ سال گذشته تاکنون، ما شاهد تغییرات بسیار جدی در سطح جهانی هستیم. این تغییرات شامل مسائلی در سطح سیاسی، روابط قدرت و جغرافیای علم می‌شود که در آینده نزدیک با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت. 

وی با بیان اینکه روابط و جغرافیای قدرت از غرب به شرق در حال تغییر است، افزود: سوالی که اکنون از اهمیت زیادی برخوردار است، این است که در این تغییر جغرافیایی علم جایگاه دانشگاه‌های جهان اسلام کجاست و سهم کشورهای اسلامی در این عرصه چیست؟

داداش‌پور خاطرنشان کرد: بحثی که ما در ایران مطرح می‌کنیم این است که ما باید احیاگر تمدن اسلامی در جهان باشیم و بدانیم که بدون مرجعیت علمی تحقق علم ممکن نخواهد شد. وقتی تحولات علمی را در سطح جهانی مشاهده می‌کنیم، متوجه می‌شویم که سهم کشورهای اسلامی در تولید علم جهانی ناچیز است.  

وی در خصوص سهم کشورهای اسلامی در تولید علم جهانی، گفت: نسبت به اندازه سهم جمعیتی کشورهای اسلامی در جهان که ۲۵ درصد کشورهای جهان را تشکیل می‌دهد، باید بگویم که ما نتوانسته‌ایم پیشرفت کنیم، البته باید عرض کنم که دو کشور ایران و مالزی اقدامات زیادی را در این زمینه انجام داده‌اند تا خلاء موجود را پوشش دهند، اما همچنین نیاز داریم که اقدامات مهمی را در این راستا انجام دهیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سه حوزه را برای انجام امور مشترک علمی معرفی کرد و در این باره تصریح کرد: از این‌رو، من سه حوزه را برای انجام کارهای مشترک معرفی می‌کنم و امیدوار هستم که در این سه حوزه، کارهای مشترک زیادی انجام دهیم. یکی از این حوزه‌ها، بحث‌های علمی در حوزه‌های تمدنی است، بحث‌هایی که به باورهای مشترک در حوزه علم مربوط می‌شود و برخاسته از باورهای مسلمانان و کشورهای اسلامی است. ما نیاز داریم در این حوزه‌ها کار زیادی انجام دهیم.  

وی افزود: برای مثال در مسائل مربوط به فلسفه، مدیریت، حقوق، مدیریت و بانکداری اسلامی و هر آنچه که به مفاهیم اسلامی برگردد، می‌توان در مورد آن‌ها بحث کرد و راه حل‌های نوینی را به جهان ارائه کرد.  

رئیس سازمان امور دانشجویان افزود: مورد دوم، به مسائل مشترک امروز ما مربوط می‌شود؛ کشورهای پیش‌روی اسلامی و به‌طور مشخص ایران و مالزی، باید پایه‌های حل مسئله در مورد بحث‌های اقتصادی و اجتماعی را در جهان اسلام دنبال کنند.

داداش‌پور درباره اهمیت تبادل دانشجویی دو کشور ایران و مالزی، گفت: بحث سوم که می‌تواند مناسبات دو کشور را متاثر کند، بحث تبادلات دانشجویی است. در سطح دنیا جریانات دانشجویی از سوی کشورهای غربی و بریتانیا در حال حرکت است. تا ۱۰ سال گذشته، کشورهای مطرح و مسلط جهان در زمینه جذب دانشجو کشورهای غربی بودند، اما امروزه کشورهای مختلفی وجود دارند که در این زمینه فعالیت می‌کنند و این نشان دهنده این است که علم تنها در یک نقطه از جهان جاری نیست. برای مثال کشور ترکیه به‌عنوان ۱۰ کشور مطرح در جذب دانشجو به شمار می‌رود. همچنین کشور روسیه و مالزی در آسیای جنوب شرقی، کشوری پیشرو در زمینه جذب دانشجو است.  

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرد: در قانون هفتم توسعه که از پنج ماه دیگر در ایران شروع می‌شود، قرار شده که ما در یک بازه زمانی پنج ساله، با یک مرجعیت علمی، بتوانیم ۳۲۰ هزار دانشجوی بین‌المللی را در ایران جذب کنیم.  

وی ادامه داد: هر اتفاقی که در دو کشور ایران و مالزی اتفاق می‌افتد متعلق به ملت‌های این دو کشور و نیز امت اسلامی در جهان است. ما با همکاری با یکدیگر خواهیم توانست مشکلات دو کشور را حل کنیم.

وی افزود: اگر ما از سه حوزه بنیادین که به باورهای مشترک ما برمی‌گردد و نیز از مسائل و چالش‌های مشترک میان دو کشور اسلامی آگاه باشیم، در نهایت تبادل‌های دانشجوی بین این دو کشور خواهد توانست مناسبات دو کشور و کشورهای اسلامی را تحت تاثیر قرار دهد.   

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، همچنین یادآور شد: ۳۱ درصد از پژوهش‌های محققان کشور ایران با همکاری پژوهشگران دنیا انجام می‌شود، اما نکته اینجاست که بیشتر این همکاری با کشورهای غربی انجام می‌شود. در واقع، ما نیاز داریم این جهت را تغییر دهیم تا چنین همکاری‌هایی میان کشورهای اسلامی انجام شود، زیرا بدون همکاری مشترک پژوهشگران امکان همگرایی وجود نخواهد داشت.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha