• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402071610206
  • خبرنگار : 50035

یک روانشناس:

شیوع اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان پسر ۵ برابر دختران است

شیوع اختلالات یادگیری در دانش‌آموزان پسر ۵ برابر دختران است

ایسنا/همدان یک دکترای تخصصی روانشناسی گفت: پسران در ابتلا به اختلال یادگیری آسیب‌پذیرتر هستند و نسبت به دختران پنج برابر بیشتر دچار این اختلال می‌شوند.

دکتر احمد قره‌خانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دانش‌آموزانی که دچار اختلال یادگیری هستند، دارای هوش متوسط و حتی باهوش بوده و در فعالیت‌هایی مانند ریاضی، خواندن و نوشتن دچار مشکل هستند.

وی افزود: وقتی می‌گوییم کودکی اختلال یادگیری دارد یعنی در مقایسه با هم‌کلاسی خود که از نظر هوشی برابر است، در یکی از موضوعات تحصیلی ریاضی، املاء و خواندن ضعیف‌تر است و  تفاوت بسیار محسوسی در توانایی بالقوه و بالفعل کودک توسط والدین و مربیان دیده می‌شود، این اختلال اکثراً در مرحله ورود به مدرسه و بعد از آن شناخته می‌شود. 

این روانشناس بیان کرد: تشخیص اختلال یادگیری براساس وجود تفاوت معنادار میان آزمون هوش و نمره آزمون پیشرفت تحصیلی انجام می‌شود.

وی گفت: اختلال یادگیری می‌تواند دانش‌آموز را از تلاش تحصیلی و حتی تحصیل باز دارد، انگیزه و علاقه را از بین ببرد؛ متأسفانه شیوع اختلال یادگیری در بین دانش‌آموزان بین یک تا ۳۰ درصد تخمین زده شده است و پسران در ابتلا به این اختلال آسیب‌پذیرتر هستند و نسبت به دختران پنج برابر بیشتر دچار اختلال یادگیری می‌شوند.

قره‌خانی مطرح کرد: علل اختلال یادگیری بیشتر ارثی است و ۴۰ درصد دانش‌آموزان که دچار اختلال یادگیری هستند، پدر و مادر آنها نیز این اختلال را داشته و تأخیر رشد که ناشی از سبک‌های غلط فرزندپروری بوده و سبب وابستگی و اضطراب در کودکان می‌شود نیز در ابتلا به این اختلال بی‌تأثیر نیست.

وی ادامه داد: اختلالات گفتاری، تأخیر خفیف رشد حرکتی، روش‌های تدریس نامناسب دروس، عزت‌نفس پایین کودک، تغذیه نامناسب و ... نیز از عوامل ایجادکننده اختلال یادگیری هستند.

این روانشناس در پایان تصریح کرد: تشخیص بهنگام اختلال یادگیری کمک بسیار زیادی به کودک و خانواده او می‌کند و عدم مداخله تأثیر منفی و جبران‌ناپذیری بر زندگی و آینده کودک وارد می‌سازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha