• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۱۷:۲۵
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071610876
  • خبرنگار : 50548

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال‌شرق اعلام کرد

تولید سالانه بیش‌از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در موسسه رازی مشهد

تولید سالانه بیش‌از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در موسسه رازی مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور گفت: سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در مؤسسه رازی مشهد تولید می‌شود.

حمیدرضا فرزین امروز ۱۶ مهرماه، در نشست خبری بزرگداشت روز ملی دامپزشکی، اظهار کرد: دی ماه سال جاری یکصدمین سال تأسیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی خواهد بود. در حال حاضر بیش از ۸۰ فرآورده مختلف از جمله انواع واکسن‌های مورد مصرف پزشکی، دامپزشکی دام، طیور و انواعی از آنتی‌ژن‌های تشخیصی توسط این موسسه تولید می‌شود که در منطقه در نوع خود هم از نظر تنوع محصولات و هم از نظر تکنولوژی تولیدات منحصر به‌فرد است.

وی با بیان اینکه شعبه شمال شرق این مؤسسه، قدیمی‌ترین شعبه در میان ۶ شعبه کشور است، یادآور شد: این مجموعه در سال ۱۳۲۸ تأسیس شده است. واکسن گامبورو ۲۵۰۰ دزی، به میزان ۲۰۰ میلیون دز در سال، واکسن گامبورو ۵۰۰۰ دزی به میزان ۱۰۰ میلیون دز در سال، واکسن آفروتوکسی با میزان تولید سالانه ۱۵ میلیون دز و واکسن قانقاریا با میزان تولید ۱۶ میلیون دز سالانه از جمله تولیدات فعلی این شعبه است که بیش از ۸۰ درصد نیاز کشور را پوشش می‌دهد.

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور با اشاره به اینکه این مؤسسه تنها مجموعه تولیدکننده واکسن در کشور است، گفت: سالانه بیش از ۳۶۰ میلیون دز واکسن در مؤسسه رازی مشهد تولید می‌شود.

وی درباره برنامه تولیدات آتی شعبه شمال شرق کشور این موسسه بیان کرد: تولید واکسن پنجگانه آنتروتوکسمی، قانقاریا و باکترین که واکسن بسیار خوبی از لحاظ هزینه‌های واکسیناسیون است، از آن جمله این تولیدات است. همچنین واکسن ۶گانه آنتروتوکسمی توکسوئیدی که تکنولوژی جدیدتری را نسبت به واکسن‌های قبل دارد نیز از دیگر تولیدات این موسسه است و مراحل تولید این دو فرآورده به اتمام رسیده و مراحل اخذ پروانه از سازمان نظام دامپزشکی را طی می‌کند. واکسن دیگری که مراحل تولید را طی کرده و در حال انجام مراحل نهایی است، واکسن آنتروتوکسمی شترمرغ است که تاکنون در کشور تولید نمی‌شده است.

فرزین افزود: واکسن دیگری که در حال طی مراحل تولید بوده و نتایج خوبی از آن گرفته‌ایم، واکسن نوترکیب آنفلوانزای فوق حاد H۵ است که بر پایه تکنولوژی بسیار جدید سیستم هایسلول‌های مولکولی انجام می‌شود و در دنیا کشورهایی که توانسته‌اند به این تکنولوژی دست یابند، کمتر از ۱۰ کشور هستند و همکاران ما در این شعبه موفق به تولید این واکسن شدند که مراحل تست‌های آزمایشگاهی را طی می‌کند. امیدواریم بتوانیم در سال آینده این واکسن را به بهره‌برداری برسانیم، زیرا یکی از واکسن‌های بسیار خوب در حوزه واکسن‌های طیور در کشور خواهد بود. 

رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی شعبه شمال شرق کشور در پاسخ به این پرسش که آیا از این مؤسسه صادرات به خارج از کشور داریم، گفت: صادرات از مؤسسه مرکزی که در کرج واقع است صورت می‌گیرد و عمدتاً به کشورهای منطقه از جمله عراق، افغانستان و پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha