• یکشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۲ / ۲۳:۵۶
  • دسته‌بندی: دیدگاه
  • کد خبر: 1402071611038
  • خبرنگار : 71983

یادداشت

طوفان الاقصی؛ ۱۱ سپتامبر دوم؟

طوفان الاقصی؛ ۱۱ سپتامبر دوم؟

«برخی‌ها نگران تصویری هستند که در غرب از عملیات طوفان الاقصی ساخته می‌شود. می‌گویند اسرائیل تلاش دارد این اقدام را ۱۱ سپتامبر دوم تصویر کند.»

به گزارش ایسنا، وحید خضاب کارشناس سیاسی در یادداشتی نوشت: برخی‌ها نگران تصویری هستند که در غرب از عملیات طوفان الاقصی ساخته می‌شود. می‌گویند اسرائیل تلاش دارد عملیات نیروهای مقاومت فلسطین را ۱۱ سپتامبر دوم تصویر کند؛ سعی دارد خود را قربانی بشناساند و مجوز وحشی‌گری دریافت کند.
صحیح است که برای بخشی از افکار عمومی غربی، کشته شدن افراد عادی در اسرائیل (از دید آنها) رنج‌آور است اما باید تفاوت‌های مهمی را گوشۀ ذهن داشت:

اولا، یازده سپتامبر یک عملیات ایذایی تروریستی بود در خاک کشوری دیگر که سه هزار قربانی کاملا بی‌گناه به جا گذاشت. اما این عملیات، عملیات در خاک اشغالی کشورِ خود فلسطینی‌هاست.

ثانیا، یازده سپتامبر را گروهی انجام داد که پیش از آن نیز به واسطۀ حملاتش در نایروبی و دارالسلام و ناو یو.اس.اس.کول در سواحل یمن، در غرب به عنوان گروهی تروریستی شناخته می‌شد. خاک آنها (مثلا عربستان که وطن بن‌لادن بود یا مصر که وطن الظواهری بود و حتی سودان و سپس افغانستان که در آن حضور داشتند) هم در اشغال آمریکا نبود.

سوم اینکه القاعده هیچ‌گاه حمایت مردمی در جهان غرب نداشت و مردم عادی غربی آرمانش را بر حق نمی‌دانستند، اما همدلی جهانی با فلسطین چندان کم نیست. این یعنی ماجرا را صرفا یک ماجراجویی تروریستی (مثل ۱۱ سپتامبر) نمی‌بینند. تا به حال تجمع گستردۀ حمایت از القاعده در شهرهای اروپایی یا آمریکایی دیده بودید؟ اما تجمع های حمایت از فلسطین، بیش از شمارش بوده در این سال‌ها.

اما از همۀ اینها مهم‌تر؛ دوستان نگران چه هستند؟ اینکه این اقدامات، باعث شود که نتانیاهو برای جنایت دست باز پیدا کند؟ مگر نتانیاهو در جنگ‌های قبلی‌اش ۱۰۰۰ کشته داده بود که آنطور غزه را شخم می‌زد؟ مگر اولمرت و شارون و رابین و بگین هزار کشته داده بودند که فلسطینی‌ها و لبنانی‌ها را سلاخی می‌کردند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۷ ۰۸:۴۶

تروریست و دزد و قاتل اسرائیله