• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۰۸:۵۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402071711126
  • خبرنگار : 50455

به مناسبت روز جهانی پست؛

افزایش ۱۵ درصدی مرسولات پستی در قم

افزایش ۱۵ درصدی مرسولات پستی در قم

ایسنا/قم مدیر کل پست استان قم گفت: در شش ماه ابتدای سال جاری حدود شش میلیون ترافیک کل مرسولات پستی استان بوده است که در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته خوشبختانه رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهرماه، روز جهانی پست نامگذاری شده است؛ روزی که اتحادیه کل پست در شهر برن سوئیس تشکیل شد و در سال های بعد با پیوستن اعضای جدید به اتحادیه جهانی پست تغییر نام داد.

سابقه پست در ایران بسیار طولانی است و قدمتی سه هزار ساله دارد. اگر چه توسعه فضای مجازی این تصور را ایجاد کرد که پست جایگاه خود را از دست داده اما پیشرفت تکنولوژی و روی کارآمدن کسب و کارهای اینترنتی همچنان ارتباط تنگاتنگ مردم با شرکت پست را حفظ کرده است.

هر چه جامعه در مسیر توسعه، رشد و فناوری قدم برمی دارد، مسئولیت پست هم افزایش می‌یابد، این مسئله‌ را می توان در کشورهای صنعتی و توسعه یافته مشاهده کرد.

پست به عنوان قدیمی‌ترین نهاد ارتباطی کشور با سرویس‌ها و خدماتی که ارائه می‌دهد، توانسته نقش مهمی در رشد اقتصادی و صرفه‌جویی ملی ایفا کند.

بنابراین ۱۷ مهرماه بهانه‌ای شد که در خصوص فعالیت‌های پستی، ارتقای عملکرد کمی و کیفی پست و هوشمندسازی، با مدیرکل پست استان قم به گفت و گو بپردازیم.  

۶ میلیون ترافیک مرسولات پستی استان در شش ماه ابتدای سال جاری

ابوالفضل باقری منش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک روز جهانی پست به همکاران شبکه پستی کشور و به ویژه استان قم، اظهار کرد: در شش ماه ابتدای سال جاری حدود ۶ میلیون ترافیک کل مرسولات پستی استان بوده است که در قیاس با مدت زمان مشابه سال گذشته خوشبختانه رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیر کل پست استان قم با بیان اینکه بعد از تهران رتبه اول کشور را در حوزه مرسولات پستی کتاب از نمایشگاه کتاب داشتیم، افزود: ۱۴۱ هزار مرسوله کتاب از نمایشگاه دریافت و به اقصی نقاط کشور ارسال کردیم و حدود ۵۵ هزار مرسوله وارده کتاب به استان بوده است؛ در مجموع  ۲۰۰ هزار مرسوله کتاب داشتیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و افزایش ترافیک پستی توسعه زیرساخت‌ها بسیار اهمیت پیدا کرده است، عنوان کرد: قبل از کرونا روزانه حدودا ۱۰ هزار مرسوله وارده و صادره در استان قم داشتیم، اما با شیوع کرونا و تغییر ذائقه مردم و افزایش خریدهای اینترنتی در برخی روزها ترافیک پستی استان به ۳۵ هزار مرسوله رسیده است.

باقری منش با اشاره به اینکه تا سال گذشته در زمینه جذب اعتبارات در حوزه توسعه زیر ساخت‌ها و به ویژه هوشمندسازی موفق نبودیم، یادآور شد: اما امسال اعتبارات برای توسعه سکوی استان توسط شرکت ملی پست تخصیص یافت و از مردادماه توسعه سکو را آغاز و ۵۰۰ متر به بارانداز اضافه کردیم، همچنین تامین مالی در راستای توسعه اداره تجزیه و مبادلات از محل اعتبارات استانی انجام خواهد شد؛ لذا در سال جاری در حوزه جذب اعتبارات ملی و استانی شرایط مطلوبی داریم.  

بدون توسعه فیزیکی هوشمندسازی بی‌فایده است

مدیر کل پست استان قم یادآور شد: با هوشمندسازی اداره تجزیه و مبادلات به آن معنای واقعی خیلی فاصله داریم اما ابتدا سعی داریم زیرساخت‌های فیزیکی را مهیا کنیم زیرا بدون توسعه فیزیکی و ساختمانی گرفتن تجهیزات هوشمند بی فایده است لذا به عنوان یک کلان شهر که ترافیک مرسولات قابل توجهی داریم امیدواریم بعد از توسعه فیزیکی در بخش سورتینگ و نقاله نیز تجهیزات را کامل ‌کنیم.

باقری منش در ادامه با اشاره به این که بخش قابل توجهی از ترافیک مرسولات سهم تجارت الکترونیک است، عنوان کرد: رونق کسب و کارهای اینترنتی در استان قم و از طرفی اعتماد مردم و قیمت مناسب ارسال مراسلات پستی منجر به افزایش تعداد قراردادهای تجارت الکترونیک اداره پست استان قم شده است؛ در حال حاضر ۷۴۸ قرارداد تجارت الکترونیک داریم.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۴ قم به عنوان استان پایلوت اجرای طرح ملی جی نف برای استانداردسازی نشانی پستی انتخاب شد و به همین دلیل پیشرفت اجرای این طرح در این قم نسبت به استان‌های دیگر بسیار چشمگیرتر بوده‌ و ۹۰ درصد از اماکن ژئوکد شده و در بستر جی نف قابل ارائه است.

مدیر کل پست استان قم، گفت: برای دستیابی به اجرای ۱۰۰ درصدی به هنگام سازی کد پستی در طرح جی نف، موانعی همچون عدم نامگذاری برخی معابر و خیابان‌ها، عدم نصب پلاک دو رقمی در برخی واحدهای مسکونی و تجاری و ساخت‌ و سازهای جدید وجود دارد؛ تمام اماکن استان قم حتی زمین‌های محصور دارای کدپستی ده رقمی هستند، اما با تکمیل آدرس به نقشه جی نف وصل می‌شوند.

اتصال ۱۴۲ روستا در نقشه جی نف

باقری منش با بیان اینکه ۱۴۲ روستای دارای نقشه طرح هادی به نقشه جی نف متصل است، ادامه داد: روستاهای استان نیز تحت پوشش کد پستی ۱۰ رقمی قرار دارند اما در حال روستاهای زیر ۲۰ خانوار و یا روستاهایی که با مشکل عدم نامگذاری برخی معابر و خیابان‌ها و عدم نصب پلاک دو رقمی مواجه هستند تحت پوشش نقشه به هنگام جی نف قرار ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: در مقاطعی همچون اردیبهشت ماه با توجه به ترافیک مرسولات کتاب با کمبود نامه‌رسان‌ مواجه هستیم که از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌کنیم؛ همچنین بعضی گشت‌های پستی از ترافیک مرسولات پستی بالایی برخوردار است که نیاز به افزایش تعداد نامه رسان‌ها دارد اما به هر حال بر اساس استانداردهای موجود نیاز به جذب ۶ نامه‌رسان داریم، البته در مقاطع پر ترافیک امکان استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نیز وجود دارد.

باقری منش با بیان اینکه امسال ستاد اربعین شرکت ملی پست فعال بود، افزود: ۱۴ موکب بین نجف و کربلا دایر و سامانه پست یافته در این موکب‌ها مستقر بودند؛ در استان قم نیز در مسیر پیادروی جاماندگان اربعین واقع در بلوار پیامبر اعظم موکب پست یافته را مستقر کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha