• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1402071711411
  • خبرنگار : 71461

خاموشی خبر داد:

هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای اجرای نیات واقفان

هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای اجرای نیات واقفان

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در سال گذشته حدود دو هزار میلیارد تومان برای اجرای نیات واقفان هزینه کردیم. بیش از ۲۱۵ هزار موقوفه در کشور داریم که در تمام این موقوفه‌ها استعدادهای بالقوه زیادی وجود دارد که باید از این موقوفات به همت مردم و مسئولین و به خصوص جوانان بهره ببریم. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی - رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه- امروز دوشنبه (۱۷مهرماه) در «همایش ملی یاوران وقف» که در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل ارم برگزار شد با اشاره به آیه ۳۳ سوره توبه و موفقیت جبهه حق در طوفان الاقصی اظهار کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید«هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدیٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ؛ او کسی است که رسولش را با هدایت و آیین حق فرستاد، تا آن را بر همه آیین‌ها غالب گرداند، هر چند مشرکان کراهت داشته باشند». یعنی دین اسلام با حق مطابقت دارد و دینی که با حق مشابهت نداشته باشد باطل است. البته تمام ادیان  الهی دین حق هستند. 

وی‌ ادامه داد: گاهی در کشور زمان جنگ و جهاد است و قانون مطابق آن وضع می‌شود و زمانی دیگر اقتصاد در کشور اصل است و قانون مطابق آن وضع خواهد شد. هر قاعده‌ای که هست باید منطبق با نظام تحکیم باشد. دین الهی یعنی کاری که می کنیم منطبق بر حق باشد.

خاموشی افزود: خداوند در خصوص کفار می فرماید «اگر دست آنها بر شما منطبق شود احدی از شما را زنده نمی‌گذارد و شما را نابود می کنند». این را ما امروز در جهان مشاهده می‌کنیم. چقدر هر روز بر علیه ما محتوا تولید و شایعه افکنی می‌کنند. آنها راهی نمی‌گذارند و می‌گویند فقط باید کافر شوید، اما امروز مردم دنیا باید بدانند که جبهه حق بر دنیا مسلط خواهد شد و ‌پیروزی با جبهه حق است. 

 رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به اهمیت و موضوع وقف در جامعه خاطرنشان کرد: وقف تعریف روشنی دارد. بنده به عنوان مدیر حق ندارم راضی به کم شوم و به کار عادی قانع باشم و کار علمی نکنیم بلکه باید در عرصه وقف کار علمی صورت بگیرد. در تمام جهات عده‌ای هستند که در درمان‌ها به طور ویژه کار می‌کنند. اگر رقبه‌ای داریم برای درمان کار  می‌کند در پشتیبانی آن هم ما باید حمایتگر باشیم چرا که اگر وقف در این عرصه فعالیت کند استعداد بالقوه بالایی دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم. بهینه‌سازی در تمام شاخه‌های مختلف وقف مهم است. نسل دانش بنیان‌ها در حال حاضر برای وقف مهم است. مسکن نخبگان را هم باید در دستور کار داشته باشیم، این استعدادها باید داخل کشور بمانند و از کشور خارج نشوند. 

‌وی یادآور شد: در سال گذشته در حدود دو هزار میلیارد تومان برای اجرای نیات واقفان هزینه کردیم. بیش از ۳۱۵ هزار موقوفه در کشور داریم که در تمام این موقوفه‌ها استعدادهای بالقوه زیادی وجود دارد که باید از این موقوفات به همت مردم و مسئولین و به خصوص جوانان بهره ببریم. 

تاکنون ۸۵۰ وقف جدید صورت گرفته است

در این مراسم، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل -معاون فرهنگی و اجتماعی و سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه - گفت: در این هفته کارهای بسیار شایسته فاخر و اثرگذاری را شاهد بودیم که توسط همکارانمان در سراسر کشور فراهم شد،  وقفه ای که به دلیل جابجایی هفته وقف اتفاق افتاد برای برگزاری بهتر مراسمات و برنامه ها برایمان فراهم گشت. 

وی با اشاره به معرفی واقفان افزود: خیلی از واقفان دوست ندارند که از آنها نامی برده شود البته لازم است که این برنامه‌ها برای توسعه ترویج فرهنگ وقف برگزار شود.در یکی از برنامه‌ها که برای تجلیل از واقفان برگزار شد نام بیشتر واقفان را خواندیم تا از آنها تجلیل شود اما هیچ کدام حاضر به آمدن در صحنه نبودند. آنها حرفشان این بود که برای رضای خداوند وقف کرده‌اند و همین که خداوند ناظرشان بوده کافی است.

وی گفت: از سال گذشته تاکنون ۸۵۰ وقف جدید صورت گرفته است، عزیزانی که امروز در این برنامه در خدمتشان هستیم هم از جمله واقفان شاخص کشورمان هستند.همه وقف‌ها ارزشمند هستند و نمی‌شود فقط به برخی وقف‌ها شاخص و ارزشمند گفت. از آنجا که نیت مهم است برخی شاید میزان وقفشان اندک باشد ولی ممکن است تمام مالشان همان بوده که وقف کردند و این نیت افراد است که مهم بوده و فردی را شاخص می کند، چه وقف بزرگ چه وقف کوچک در یک اندازه باارزش هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در نظام جمهوری اسلامی هر کجا انسان توفیق خدمت داشته باشد مقدس است اما کار در این حوزه قداست خاصی دارد، در حوزه وقف کارهای بسیار متعددی در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و .... رخ می‌دهد که شاهدش بوده ایم و هستیم.

عادل با اشاره به اجرای برنامه‌ها در امامزادگان گفت: برنامه ها در امامزادگان به نوعی باعث امنیت ملی است، دشمن تمام تلاشش را می‌کند نظم را به هم بزند سالی که در پیش داشتیم، فراز و نشیب‌های فراوانی داشت اما با حضور هیئت‌اهی مذهبی و مراسمات مذهبی سبب شد نقشه های دشمن نقش برآب شود.

در این مراسم از کتب دعا و احادیث با عنوان «معجم احادیث» تالیف برازش با حضور اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت‌الاسلام خاموشی رونمایی و از فعالان عرصه وقف نیز تجلیل به عمل آمد. 

هزینه دو هزار میلیارد تومانی برای اجرای نیات واقفان

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha