• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۰۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071711475
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

ناگفته‌هایی از جایزه مصطفی(ص)

ناگفته‌هایی از جایزه مصطفی(ص)

ایسنا/اصفهان یکی از برنامه‌های تاثیرگذار در هفته جایزه مصطفی(ص)، برگزاری رویدادهایی بود که با عنوان «رویداد استپ» (Science and Technology Exchange Program) در مراکز علمی و دانشگاهی شهر اصفهان برگزار شد. این رویداد مهم که به آن کمتر پرداخته شده، نقش مهمی را در آشنایی، تعامل و همکاری‌های مشترک علمی میان اساتید و پژوهشگران  ایرانی با پژوهشگران و دانشمندان جهان ایفا می‌کند.  

اگر بگوییم مهم‌ترین ارمغان و دستاورد اعطای جوایز علمی بین‌المللی، ایجاد حس تعامل و همکاری میان پژوهشگران و دانشمندان در عرصه‌ بین‌المللی است، بیراه نگفته‌ایم. در راستای برگزاری آیین اعطای جایزه مصطفی، «رویداد استپ» از آن دست رویدادهایی است که باعث خلق و گسترش فعالیت‌های علمی و فناورانه در سطح جهانی می‌شود، چرا که این رویداد این قابلیت را دارد که شبکه‌ای جهانی و توانمند از اصحاب علم و دانش را ایجاد کند.

امسال، همزمان با برگزاری «پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص)»، نشست‌ تبادل تجربیات علمی(STEP)، در شهرک علمی و تحقیقاتی، به‌عنوان قطب فناوری اصفهان و ایران، آغاز شد و سپس در روزهای بعد، این نشست‌ها در دانشگاه‌ اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه یافت. برگزاری این نشست‌های تخصصی که با حضور دانشمندان سرشناس از سراسر جهان برگزار شد، گامی مهم در آشنایی دانشمندان جهان با دانشمندان و پژوهشگران ایرانی بود.

آیین افتتاحیه رویداد تبادل تجربیات علمی وفناوری (Science and Technology Exchange Program)، با حضور دانشمندان تراز اول جهان اسلام از ۴۰ کشور در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد. این دانشمندان علاوه بر انتقال تجارب خود در زمینه علم و فناوری، از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر در این شهرک بازدید کردند و به دلیل توانمندی و پتانسیل موجود در شرکت‌های شهرک، بر تعاملات سازنده با شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کردند.  

ناگفته‌هایی از جایزه مصطفی(ص)

در طی برگزاری «رویداد استپ»، پنل‌های تخصصی برگزار شده در شهرک علمی و تحقیقاتی با حضور دانشمندانی از جمله پروفسور محمد اقبال چودهری (Muhammad Iqbal Choudhary)، برگزیده چهارمین دوره جایزه مصطفی(ص)، پروفسور Ignas Sutapa، پروفسور Abdelkader DJEFLAT، پروفسور Faridul Alam، پروفسور خالد محمود عراقی، پروفسور IlKay Erdogan Orhan، پروفسور Mohamed Kheireddine Aroua  و دیگر دانشمندان و اندیشمندان سرشناس از سراسر دنیا برگزار شد.  

در این پنل‌ها بر سر موضوعاتی چون «گسترش ارتباط میان علم و صنعت»، «توسعه تکنولوژی نوآورانه و خلاقانه در جهان اسلام»، «ارتقای اکتشاف و خلاقیت در مراکز آموزشی و پژوهشی»، «شبکه‌های STI در مواجهه با چالش‌های جهان اسلام»، «اهمیت و اولویت همکاری در زمینه STI در جهان اسلام»، «ارتقای رتبه دانشگاه‌ها در جهان اسلام»، «گپ‌ها و راهکارهای اساسی برای توسعه نظام نوآوری در جهان اسلام» دانشمندان با اهالی علم به  به مباحثه و تبادل نظر پرداختند.

همچنین، در پنل تخصصی که با عنوان «اکوسیستم نوآوری‌های علم و فناوری» برگزار شد، ضمن بررسی اهمیت توجه به فناوری، به راهکارهای توسعه دانش و فناوری در کشورهای جهان اسلام پرداخته شد. علاوه بر این، در حاشیه آیین افتتاحیه رویداد تبادل تجربیات علمی(STEP)، تفاهم نامه مشترک میان شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (کامستک/ COMSTECH) منعقد و امضاء شد.  

در واقع، این تفاهم‌نامه بین‌المللی با سه هدف مهم «ارتقاء و تقویت همکاری بین طرفین»، «ایجاد بستری برای فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مورد علاقه طرفین» و «ترویج همکاری در زمینه علم، فناوری، نوآوری و کارآفرینی فناورانه» میان شهرک علمی وتحقیقاتی اصفهان و کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی (COMSTECH) منعقد شد.  

به گزارش ایسنا، شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، به‌عنوان اولین سازمان موسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور شناخته می‌شود. همچنین، این شهرک به لحاظ تعداد شرکت‌های دانش بنیان در رتبه ۲ کشور قرار دارد. از جمله دستاوردهای بین‌المللی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان می‌توان به عضویت در هیئت مدیره انجمن جهانی پارک‌های علم و فناوری و مناطق نوآوری (IASP) و انجمن آسیایی پارک‌های فناوری (ASPA)، تعامل گسترده با متخصصین پارک‌های علم و فناوری سراسر دنیا و همچنین برگزاری کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی متعدد در آن اشاره کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha