• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۵:۰۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402071711615
  • منبع : روابط عمومی مرکز هنرهای تجسمی

مرتضی اسدی ـ هنرمند نقاش:

دیگر به منظره‌ای که روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم!

دیگر به منظره‌ای که روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم!

محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران از نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی اسدی بازدید و با این هنرمند، دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پنجمین دیدار از سلسله‌ دیدارهای مدیرکل هنرهای تجسمی با هنرمندان این عرصه که «درگه اهل هنر» نام دارد، با حضور محمد خراسانی‌زاده، امیر عبدالحسینی، دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و شعیب حسینی‌مقدم، قائم مقام موزه هنرهای معاصر تهران در نمایشگاه نقاشی مرتضی اسدی با عنوان «با طبیعت آغاز شده‌ام» رقم خورد. 

دیگر به منظره‌ای که روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم!

در این دیدار، سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، ضمن بازدید از نقاشی‌های مرتضی اسدی، با این هنرمند و نیز شاهین ترکمن، مدیر نگارخانه سهراب، دیدار و گفت‌وگو کرد. 

مرتضی اسدی، هنرمند رشته نقاشی در سخنانی درباره برپایی نمایشگاه «با طبیعت آغاز شده‌ام» گفت: آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، حاصل تجربه‌های من از سال ۱۳۵۷ تا به امروز است. ۱۰ سال در ایام آخر هفته و بعضی تعطیلات رسمی به صورت مستمر با همراهی استادم و برخی هم‌دوره‌ای‌ها به کوه البرز می‌رفتیم و طبیعت چهار فصل را در تابلوهایمان به تصویر می‌کشیدیم. پس از این ۱۰ سال، منظره‌نگاری‌هایم را به صورت ذهنی انجام دادم؛ زیرا احساس می‌کردم دیگر به منظره‌ای که بخواهم روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم.

این هنرمند ادامه داد: در طول این سال‌ها همواره کوشیده‌ام تخیلم را رشد دهم و هرآنچه که تصور می‌کنم را در نقاشی‌هایم به تصویر بکشم. مجموعه جدید، تلفیقی از تجربه‌های گذشته من و سه نمایشگاهی است که پیش‌تر در نگارخانه آریا برگزار کرده‌ام و اکنون به بار نشسته است. آثار حاضر در این نمایشگاه، نوعی تلفیق زیرساخت نقاشی ایرانی با آموزه‌هایی است که طی دوران تحصیلم در دانشکده هنرهای زیبا از نقاشی غرب فرا گرفتم. در برخی کارها فضاهای چندساحتی مشاهده می‌شود. در بعضی کارها دو آسمان وجود دارد یا چند زمین دیده می‌شود که این تضادها در کنار هم جمع شده‌اند و حاصلش در تابلوهای پیش‌رو قابل مشاهده است. 

اسدی عنوان کرد: در نقاشی‌هایم خط‌ها و سطوح تخت وجود دارد و رنگ‌هایی که به صورت مستقیم از تیوب رنگ خارج شده‌اند و روی کار نشسته‌اند، بدون اینکه با رنگ دیگری ترکیب شوند. سعی کردم نسبت‌های رنگی را در ارتباط با فرم ایجاد کنم؛ یعنی سبزها، آبی‌ها، قرمزها و نارنجی‌ها گرچه بسیار پر انرژی هستند و سطح زیادی را اشغال می‌کنند، اما با گردش رنگ و خطوطی که در کارهایم وجود دارد، می‌کوشم اجازه ندهم که مخاطب از صفحه کار بیرون رود و او را دوباره به داخل کار بازمی‌گردانم. این نگاه تازه‌ای است که در نقاشی‌هایم دنبال می‌کنم.

دیگر به منظره‌ای که روبه‌رویش بنشینم و نقاشی بکشم، نیاز ندارم!


این نقاش در بخش پایانی اظهارات خود گفت: احساس می‌کنم به واسطه آنچه که از نقاشی ایرانی در هنرستان هنرهای زیبا آموخته و سال‌ها روی آن مطالعه کرده‌ام و تلفیق آن با آموزه‌هایی از نقاشی غرب، نقاشی‌های قرن ۱۹ روسیه و نقاشی انقلابی مکزیک، تجربه‌های خوبی حاصل شده است و کوشیده‌ام از تمامی این آموزه‌ها در زیرساخت نمایشگاه پیش‌رو استفاده کنم. من صرفا در کارهایم به منظره‌سازی نمی‌پردازم، گرچه انسان در آثارم حضور ندارد، اما پرنده‌‍‌ها و درخت‌ها نقش انسان را ایفا می‌کنند و این‌گونه به یک نماد تبدیل شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha