• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۸:۱۱
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402071711791

دین‌گریزی‌های امروز تکرار تاریخ است

دین‌گریزی‌های امروز تکرار تاریخ است

ایسنا/قم شهردار قم گفت: مباحث دین‌گریزی از قرن ۱۸ تا ۲۰ مطرح شده و به شکست منجر شده است، ما نیز باید مباحث دین‌گریزی که مطرح می‌شود را با تاریخ پاسخ دهیم. 

 سیدمرتضی سقائیان‌نژاد امروز - دوشنبه هفدهم مهرماه- در آئین «زنگ روز قم» که همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: وحدت حوزه و دانشگاه زمینه‌ساز رشد و اعتلای نیروی انسانی خواهد شد. خوشبختانه این ظرفیت در قم وجود دارد و حیف است دانشجویان این شهر از این ظرفیت بهره‌مند نشوند. 


 شهردار قم با بیان اینکه در قرن ۱۸ و ۱۹ پس از رنسانس، اروپا و غرب در جایگاه علمی و تکنولوژی بالایی قرار گرفت، خاطرنشان کرد: به دنبال این پیشرفت‌ها مباحثی مطرح شد که دین کارآمدی لازم را ندارد. در آن زمان چهار نظریه مطرح شد که شامل «انقضای دوران دین»، «تئوری تطور انواع داروین»، «مکتب مارکس» و «نیچه» می‌شود. 


سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقات قرن ۲۰ تمام این فرضیه‌ها را خراب کرد، تاکید کرد: فیزیک کوانتوم و فرضیه‌های آن پارادایم غالب را تغییر داد و جنگ‌های جهانی در دو کشور علمی مشخص کرد که علم اگر در کنار اخلاق نباشد، کارآمد نیست. 


وی اضافه کرد: همچنین به دلیل اینکه انسان و بشر خود را آزاد می‌دانست در محیط زیست و طبیعت هر اقدامی که خواست انجام داد و همین تخریب محیط زیست ابعاد دیگری از مدرنیسم را آشکار کرد. 


شهردار قم با بیان اینکه این افراد می‌گفتند دین از سیاست جداست، تصریح کرد: در قرن بیستم انقلاب اسلامی شکل گرفت و این فرضیه را نیز نقض کرد. این سیر تاریخی طی شده است و بعضی از مسائلی که امروز مطرح می‌شود باید با بررسی تاریخ نقض شود. 


سقائیان‌نژاد با بیان اینکه علم و ایمان باید با یکدیگر باشد، گفت: وجود بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می‌تواند بسیاری از مشکلات روحی انسان‌ها را رفع کند. 


وی با اشاره به اینکه قم هفت هزار سال تاریخ دارد، افزود: باید نسبت به میراث‌های این شهر آگاهی پیدا کرده و از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha