• دوشنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۲ / ۱۸:۳۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1402071711803
  • خبرنگار : 71614

گالری‌دارها مشکلاتشان را روی میز ریختند/ مدیران شنیدند

گالری‌دارها مشکلاتشان را روی میز ریختند/ مدیران شنیدند
عکس تزیینی است

جلسه هم‌اندیشی نگارخانه‌داران با حضور محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی)، شیخ حسنی (معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور به عنوان نماینده سازمان امور مالیاتی)، محمود سالاری (معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و امیر عبدالحسینی (دبیر کل شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر) ظهر امروز دوشنبه (١٧ مهرماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این نشست نمایندگانی از حدود ۵٠ نگارخانه حاضر شده بودند که در بخش اول به بیان مشکلات خود در حوزه مالیات پرداختند. در ابتدا اعلام شد که محمود سالاری ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با کمی تاخیر و در بخش دیگری از جلسه حضور پیدا خواهد کرد. 

برای آغاز این نشست هم‌اندیشی محمد خراسانی‌زاده در دقایقی سخنرانی کرد و با تاکید بر اینکه بخش مهمی از فرآیند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی برعهده نگارخانه‌ها است، از حضور نگارخانه‌داران در این جلسه تشکر کرد و با اشاره به وظیفه اداره کل هنرهای تجسمی در راستای خدمت به نگارخانه‌ها و فراهم‌سازی شرایط حقوقی و پشتیبانی از آنان، گفت: این نشست به منظور تعامل و شناخت متقابل و گفتگو برای یافتن پاسخ برای مسائل ایجاد شده است.

گالری‌دارها مشکلاتشان را روی میز ریختند/ مدیران شنیدند

مدیرکل هنرهای تجسمی با اشاره به تسریع روند حل مشکلات در صورت همکاری نگارخانه‌داران، بر رویکرد جدی خود درباره مشخص کردن برنامه‌ها و حرکت به سمت این اهداف آنان تاکید کرد و گفت: به این منظور اولین و مهمترین مسأله شکل‌گیری تعامل است و قطعا پس از این جلسه شناخت بیشتری حاصل خواهد شد. 

او به میزبانی موزه هنرهای معاصر به عنوان خاطره و زبانی مشترک اشاره و اعلام کرد که شهردار منطقه شش نیز برای حضور در این جلسه اعلام آمادگی کرده تا شنونده نظرات نگارخانه‌داران باشد. 

خراسانی‌زاده تاکید کرد: من و همکارانم در اداره کل هنرهای تجسمی علاقه‌مند هستیم تا به کنش‌گران عرصه اقتصاد هنر برای داشتن چرخه اقتصادی پایدار کمک کنیم؛ همچنین بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد نیز مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی شود.

او با اشاره به استثنایی که در حراج تهران، برای نگارخانه‌ها وجود دارد، گفت: برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش یک اثر نیز ندارند. 

وی با اشاره به تعاملاتی که با انجمن نگارخانه داران داشته است، افزود: اگر این فرایند به صورت طبیعی پیش رود، مجموعه‌ای که می‌تواند از پس حراج برآید و تلاش ما این است با پیشنهادات شما به سمت این مهم پیش رویم. در این زمینه با انجمن نگارخانه‌داران تهران نیز تعاملاتی داشته‌ایم.

در ادامه محمد شیخ‌حسنی، معاون دفتر حسابرسی مالیاتی که به عنوان نماینده سازمان مالیاتی در این نشست حاضر شده بود، دلیل حضور خود را پاسخ به ابهامات مالیاتی نگارخانه‌داران عنوان کرد.

گالری‌دارها مشکلاتشان را روی میز ریختند/ مدیران شنیدند

در ادامه نگارخانه‌داران به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند و درباره معافیت مالیاتی نگارخانه‌داران که دغدغه اغلب حاضران در این نشست بود، پرسیده شد. همچنین این پرسش از سوی نگارخانه‌داران مطرح شد که میزان مالیات نگارخانه‌ها با چه ویژگی‌هایی مشخص می‌شود. 

یکی از نگارخانه داران با اشاره به مشکل آنان در نداشتن فاکتورهای رسمی گفت: اغلب افرادی که با ما کار می‌کنند فاکتور رسمی ارائه نمی‌کنند و به همین دلیل هزینه‌های ما برای اداره مالیات قابل استناد نیست. از سوی دیگر برای اداره دارایی این موضوع واضح نیست که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار ما قرار می‌گیرد و ما فقط در پایان فروش آثار، درصدی از فروش آن را دریافت می‌کنیم. این در صورتی است که اداره مالیات فکر می‌کند ما درآمد داریم و این قضیه عادلانه نیست.

خراسانی زاده نیز در ادامه صحبت های نگارخانه داران بر اینکه درصد درآمد نگارخانه‌ها نسبت به آنچه که در مجموع اتفاق می‌افتد بسیار پایین است، این مساله را موضوع و چالشی جدی عنوان کرد.

گالری‌دارها مشکلاتشان را روی میز ریختند/ مدیران شنیدند

برخی نگارخانه داران با اشاره به نیاز شفافیت در باره عدد مالیاتی نگارخانه داران در این باره توضیح دادند که صاحبان این کسب و کار که چالش های متفاوتی را هم با مجموعه داران، هنرمندان و... تجربه می کنند چالشی با عنوان مالیات نیز برایشان دغدغه ایجاد کرده است.

برخی نگارخانه داران نیز به موضوع مالیات ارزش افزوده نیز اشاره کردند و گفتند اگر حق العمل کار محسوب شوند حین دفاع از معافیت مالیاتی به مشکل برخورده و پیشنهاد ثبت کردن را دریافت می کنند. آنان اعلام کردند که اگر این اتفاق هم انجام شود ۹ درصد ذکر شده سودشان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

آنان به بحث شناسایی هزینه ها نیز اشاره کردند و گفتند که نگارخانه به عنوان محلی که با بخش های مختلفی مثل اصالت سنج، قاب ساز و... در تماس است، بار کسانی را به دوش می کشند که نه آموزشی در سیستم دیدند نه حاضرند که زیر بار عدد بروند. یکی از آنان با ذکر مثال گفت: اگر پژوهشگری هزینه ای را پرداخت کند که مقاله ای را به ثبت برساند، پژوهشگر حاضر نیست به عنوان یک شخص حقیقی خود را به اداره مالیات معرفی کند لذا به دلیل عدم آموزش کافی افراد مختلفی که صنف گالری داران با آنان در تماس هستند این دست از هزینه ها را ثبت نمی کنند و به همین دلیل هزینه های نگارخاته داران شناسایی نمی شود؛ ضمن اینکه ارزش گذاری آثار هنری برای کسانی که دید مالیاتی دارند قابل لمس نیست.

نگارخانه داران به مشکلاتشان برای همکاری با حراج ها نیز اشاره کردند و با بیان اینکه این مشکل جدیدا بزرگ تر شده است عنوان کردند که گالری داران به نمایندگی از یک ارتیست اثر هنری را به حراج ارایه می کنند که در این شرایط قرارداد با نگارخانه بسته می شود؛ حدود پنج تا ١٠ درصد هزینه گالری دار برای حمایت از اثر هنرمند است. از نظر برخی از آنان مالیاتی که اخیرا اعلام شده اتفاقی است و مالیاتی است که معمولا برای هدایای بانکی بسته می شود و نه برای مزایده های هنری؛ بر همین اساس زمانی که گالری دار درآمد کافی در این زمینه ندارد حمایت از هنرمندان برای نگارخانه جذاب نیست و این موضوع موجب می شود که بازارسازی به ویژه برای ارتیست های جوان لطمه ببیند.

از نظر برخی از آنان به نظر می رسد باید چرخه بازار بررسی و پس از آن چیزی تکلیف شود اما از آنجا که این چرخه به درستی تعریف نشده این فشار ایجاد می شود و در پی آن شاهد ایجاد شغل های زیرزمینی خواهیم بود.

یکی از گالری داران گفت: کل تراکنش این مارکت کمتر از ۶٠٠ یا ٧٠٠ میلیارد تومان؛ آن هم با وجود حراج، معامله گران و ... است. آنان اعلام کردند که اگر گالری ها خیلی خوب کار کنند حدود ٢٠ تا ٣٠ درصد این مبلغ می‌شود و همین عدد مستقل ترین بخش هنری ایران که حمایت خاصی ندارد را رو به نابودی می برد.

یکی دیگر از نگارخانه داران با اشاره به آن چیزی که در گذشته اتفاق می افتاده این موضوع را عنوان کرد که بخش هنری پیش تر معاف از مالیات بود اما حالا در لایحه مربوط به برنامه هفتم توسعه لایه های روشنی وجود ندارد و گالری در آنجا تعریف نشده است. او عدم شفافیت را یکی از دلایل پیچیدگی دریافت مالیات دانست. این گالری دار به موضوع ارزش افزوده و نیاز به روشن شدن موضوع آن نیز اشاره کرد و گفت اگر چنین چیزی روشن و تکلیف نباشد گالری داران راه خود را گم می کنند و اگر چنین چیزی باشد باید مبلغ را از خریدار دریافت کنند. آنان با اشاره به اینکه صنف نگارخانه داران باید حق حضور و دفاع داشته باشد تاکید کردند که یک رای کمیسیون متعلق به نماینده صنف است و نماینده صنف یک رای دارد.

یکی از نگارخانه داران نیز با اشاره به ضرر تعطیلی دوره کرونا نیز اظهار کرد که آن زمان اعلام شد که به نگارخانه داران ۱۰۰ میلیون تومان وام داده می شود و آنان همچنان به دنبال این وام نیز هستند.

در این جلسه هر کدام از نگارخانه داران دغدغه خود را مطرح کردند که اغلب این دغدغه ها در حوزه مالیات بود.

یکی از آنان با تاکید بر اینکه نگاه باید به نگارخانه های سراسر کشور باشد نیز معتقد بود که حراج ها نباید معیاری برای سنجش وضعیت مالی نگارخانه ها باشند. او گفت نگارخانه ها نگاه فرهنگی دارند و تاکید کرد که نماینده ای از صنف باید در جلسات قانونی امور مالیاتی کشور حضور داشته باشد و پس از آن ارزش گذاری کالای هنری، درصد گذاری ها و… در نظر گرفته شود.

نگارخانه داران در رابطه به معافیت مالیاتی بر اساسنامه نگارخانه داران که از سوی استاد خرمی نژاد نوشته شده است اشاره و تاکید کردند که وزارت فرهنگ و ارشاد باید نگارخانه داران را حمایت کند که در همین راستا نیز خراسانی زاده مدیر هنر های تجسمی نیز تاکید کرد که علاقه این بخش نیز به معافیت مالیاتی است.

خراسانی زاده با اشاره به حضور نماینده سازمان امور مالیاتی در این جلسه گفت: قصد داریم به ساز و کاری برسیم و به عنوان مثال اگر نیاز به تفاهم نامه باشد آن را انجام خواهیم داد.

یکی دیگر از نگارخانه داران با اشاره به این موضوع که مشابه این جلسه در زمان مرحوم مرادخانی با شخص وزیر وقت امور اقتصادی تشکیل شد عنوان کرد که در آن زمان تفاهم نامه ای امضا شده تا بر اساس آن امور مالیاتی مرکزی را اختصاص دهد که ممیزان آن به مسئله نگارخانه ها آشنایی داشته باشند. او تاکید کرد که با این وجود آن جلسه به نتیجه ای نرسید. این نگارخانه دار همچنین معتقد بود که در صورت عدم رسیدگی با وجود آنلاین شدن خدمات مشکلات افزایش پیدا می کند.

در ادامه این جلسه شیخ حسنی، معاون مدیر کل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور با بیان اینکه حق می دهم به تمام عزیزانی که با این ابهامات مواجه باشند گفت: هر شخصی که ایرانی است و درآمد کسب می کند مشمول پرداخت مالیات است اما قانونگذار به فراخور فضا و روابط و اولویت ها در سال های قبل بخشی از کسانی که درآمد کسب می کنند را معاف کرد. کسانی که فعالیت فرهنگی و هنری دارند نیز معاف شدند به شرط آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز گیرند.

او ادامه داد: بعد از اصلاح قانون مالیات در سال ٩۴، مالیات صفر یعنی در آمد مشمول مالیات تعیین و ضرب در صفر می شود که نرخ مالیاتی صفر است. در همین راستا تکالیفی هم مطرح شد که باید اسناد و مدارک ارائه شود و بعد از رعایت شروط و موارد مالیات صفر خواهد شد.

او با اشاره به مشکل برخی نگارخانه داران که اظهارنامه خود را تکمیل می کنند اما در زمینه ارایه اسناد و مدارک به مشکل برمی‌خورند گفت: فضای اقتصادی کشور نیز این چالش را دارد و محدود به فضای فرهنگی و هنری نمی شود که بسیاری از اسناد هزینه‌ای و درآمدی شفاف احصا نمی شود. به عنوان متولی اجرای قانون، راه های متفاوتی را برای آن اندیشیدیم. بر همین اساس در یکی از راهکار ها بر اساس آیتم های موجود مثل حساب بانکی و… درآمدی را تعیین کردیم که در نهایت عدد نهایی به دست آمده مالیات را ضرب در صفر کنیم که بعید میدانم هیچ گاه به عدد ١٢ درصد که یکی از دوستان نگارخانه دار عنوان کرد برسد. شاید از مجموع درآمدی که شخص کسب می کند در اغلب حوزه های کسب و کاری بیشتر از ۵ درصد کل درآمدش شود.

او تاکید کرد که نگارخانه داران باید شرایط خود را مشخص کنند که یا کالا را خرید و فروش می کنند یا به عنوان کسی که حق العمل کار است قراردادی را تنظیم کنند و باید اسناد و مدارکی را حداقل برای خود نگهداری کنند.

البته برخی نگارخانه داران در پاسخ اظهار کردند که هنرمندان این موضوع را نمی‌پذیرند.

در ادامه یکی دیگر نگارخانه داران به لزوم ایجاد شفافیت برای حوزه های مالیاتی اشاره کرد و گفت که با وجود معافیت مالیاتی‌اش معتقد است تبصره هایی طی دو سال اخیر ایجاد شده که مربوط به سینما و کتاب های کمک آموزشی است اما متاسفانه به موضوع گالری ها ارتباطش می دهند. او درخواست کرد که نیاز است این موضوع نیز حل و شفاف سازی شود.

این نگارخانه دار شفافیت، ضریب مالیاتی و نماینده صنف در کمیسیون ها را مسئله ای مهم عنوان کرد که در ادامه صحبت های او مدیر کل هنر های تجسمی نیز با تایید و تشریح این توضیحات، خطاب به نماینده امور مالیاتی گفت: گاها برخورد شعب مالیاتی سابقه‌ای است که چون در ماده ۱۳۹ بند ل، به طور کلی عنوان «فعالیت های فرهنگی و هنری» ذکر شده است برخی چالش ها ایجاد می شود.

نمایند سازمان امور مالیاتی نیز در این راستا عنوان کرد که مصادیق دستورالعمل آخر توسط وزارت ارشاد تعیین شده است و تمام فعالیت های که تحت عنوان فعالیت های فرهنگی و هنری گنجانده شده احصا شده است.
او تاکید کرد: عبارت نگارخانه نیز به عنوان یکی از مواردی ذکر شده که می تواند از نرخ صفر مالیاتی استفاده کند، اما اینکه نگارخانه باید چه ویژگی هایی داشته باشد بر اساس آن چیزی است که وزارت ارشاد تعیین کرده و اگر نگارخانه ای استاد و مدارک لازم را ارایه کند از این امکان برخوردار خواهد شد.

او ادامه داد: اما هر آنچه غیر از لفظ نگارخانه باشد از این مبحث خارج است. به عنوان مثال اگر کافه ای در کنار نگارخانه وجود داشته باشد نمی تواند معاف شود.

شیخ حسنی با تاکید بر اینکه ضریب مالیاتی به درآمد یک فعال اقتصادی اصابت می کند گفت: یعنی کل آنچه که دارد فارغ از اینکه هزینه هایش چقدر است. ضریب برای برقراری عدالت و اینکه هزینه های متحمل شده محاسبه شود تمام درآمدش به عنوان سود در نظر گرفته نمی شود که با جداسازی بخش هزینه ها آنچه که می ماند به عنوان سود خالص در نظر گرفته می شود. در واقع ضریب با نرخ مالیاتی تفاوت دارد.

خراسانی زاده نیز تاکید کرد: نرخ مالیات صفر صد درصد قابلیت پیگیری دارد اما مسئله ضریب برای مسائلی است که نگارخانه دار تکالیف خود را انجام نداده است. اگر کسی تکالیف مالیاتی خود را انجام دهد، دفاتر خود را به موقع ارسال کرد باید از ضریب صفر برخوردار شود که در این راستا باید همه به همدیگر کمک کنیم.

او ادامه داد: برای چگونگی این امر نیز اگر نماینده سازمان امور مالیاتی بتواند نامه ای را جهت اعلام اینکه نگارخانه ها مشمول بند ل ماده ۱۳۹ می شوند تنظیم و به شعبه ها ارسال کند احتمالا اثر گذار خواهد بود.

شیخ حسنی نیز در پاسخ به این راه حل اعلام کرد که این نامه سال ۹۳ به شعب ارسال شده است و مدیر کل هنر های تجسمی در خصوص تصریح مجدد این نامه درخواستی را مطرح کرد.

خراسانی زاده همچنین گفت که حضور نماینده صنف نیز برای ما اهمیت دارد که شیخ حسنی در پاسخ به آن عنوان کرد: قطعا نظر خواهی شده است اما بحث کمیسیون های تعیین ضرایب منتفی شده و کمیسیونی با این عنوان نداریم که سازمان امور مالیاتی با در نظر گیری مسائل درصدی را پیشنهاد می دهد تا از نسبت های سود فعالیت استفاده شود.

در ادامه این نشست همفکری محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه حاضر شد و خراسانی زاده، مدیر کل هنر های تجسمی به جمع بندی نکات این بخش از جلسه پرداخت.

او گفت: نکات را خدمت سازمان امور مالیاتی اعلام خواهیم کرد و اگر تفاهم خاصی نیاز بود انجام خواهیم داد.

او در خصوص بحث آموزش نیز اظهار کرد: جهل به قانون مانع از اعمال قانون نمی شود و خواهشم از انجمن نگارخانه داران این است که حداقل هایی را تدارک ببینند که اگر لازم باشد ما نیز مشارکت می کنیم. شاید این محتوا جزوه مختصری باشد که بسیاری از مسائل نگارخانه داران را برطرف می کند. از سازمان امور مالیاتی نیز برای این موضوع تشکر می‌کنم.

پس از آن نماهنگی از اقدامات شش ماه گذشته معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی و اداره کل هنر های تجسمی وزارت ارشاد پخش شد و امیر عبدالحسینی، دبیر کل شانزدهمین جشنواره هنر های تجسمی فجر نیز در جلسه حاضر شد.

 در ادامه سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در دقایقی سخنرانی کرد. او با اشاره به پیوند اقتصاد هنر و نگارخانه ها اظهار کرد: وظیفه ما در مجموعه دولت و حاکمیت راه سازی است تا کار نگارخانه داران بهتر پیش رود. تمام تلاش ما این بوده است و همین امروز موفق شدم تصویب نامه هیات وزیران را درباره معافیت مالیاتی بگیرم و امروز این به دست ما رسیده است. شما می دانید تا به این برگه می رسیم که مصوبه مالیاتی است و معافیت صد درصدی البته با شروطی که نوشته شده جلساتی را می رویم و چانه زنی می کنیم. عین مصوبه را که همین امروز ابلاغ شده می خوانم.

او ادامه داد: هزینه کرد اشخاص حقوقی، در خصوص تولید و انتشار محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیت های گردشگری، زیارتی، فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران به زبان های خارجی با هماهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حسب مورد و ساخت فرهنگسرا، مجتمع های فرهنگی و هنری و کتابخانه ها با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت اسلامی به صورت صد درصد به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی می شود.

او گفت: جلسات متعددی گذاشتیم که بتوانیم به اشخاص حقیقی نیز تسری دهیم.

سالاری ادامه داد: در حوزه هنر تعاونی هایی که می توانند شخصیت حقوقی داشته باشند هنوز خیلی نداریم و به عقیده من خوب است که تعاونی هایی تشکیل شود که هم از امتیازات معافیت قانونی تعاونی ها و امتیازات معافیت مالیاتی بهره‌مند شود. امیدوارم اتفاق را در حوزه هنر های تجسمی به خصوص در حوزه گالری ها شاهد باشیم و اتفاق مبارکی برای آینده این هنر-صنعت رقم زند.

او گفت: آیین نامه ای که انسجام داشته باشد تا بتوانیم جلوی ورود برخی نهاد ها که در این حوزه مسئولیتی ندارد را بگیریم نداریم. خواهش من این است که مجموعه شما بزرگواران با همکاری اداره کل کمک کنید این آیین نامه زودتر ایجاد شود. زمانی که آیین نامه انضباطی داشته باشیم خودمان به مسائل رسیدگی خواهیم کرد. در موسیقی این را داریم و تا حدود زیادی از ورود نهادهای دیگر جلوگیری می شود اما از جایی که وجود ندارد بخش ها احساس می کنند باید نقش خود را ایفا کنند. در این راستا نیاز به انسجام داریم و این تشکیلات باید ایجاد شود تا خودمان به موارد لازم تشویقی یا حتی توبیخی رسیدگی کنیم.

سالاری گفت: در حوزه هنر های تجسمی به خصوص در حوزه بین الملل واقع این است که اگر گالری ها نباشند اولا به دلیل تحریم ها و پس از آن به دلیل هاله ای که وجود دارد موانعی برای حضور وجود دارد. توقع ما این است که دوستان ما به کمک بیایند و هنرمندان را برای عرضه و فروش آثار مدد کنند. هر کجا بخش خصوصی واقعی وارد میدان شده برکات آن به اصحاب آن صنف و حرفه ای جاری شده است بر همین اساس تقاضای ما این است که هنرمندان از این فضا استفاده کنند. در کشور های حاشیه خلیج فارس فروش آثار هنری رونق گرفته است و وبخش زیادی از هنرمندان ما از میدان و فناوری بزرگ دستشان تهی است. امیدوارم بخش خصوصی در این راستا به ما کمک کند.

او با بیان اینکه من به واقع برای شنیدن آمدم نگارخانه داران را برای ارایه نظرات خود دعوت کرد.

در ادامه محمد خراسانی زاده با اشاره به حضور نگارخانه داران فعال در این نشست گفت: حدود ١۵٠ نگارخانه فعال داریم اما واقعی تر این است که چیزی کمتر از ۵٠ نگارخانه در شهر تهران نمایشگاه برگزار می کنند و این چرخه را علیرغم مشکلات پیش می‌برند.

در ادامه جلسه نگارخانه داران بار دیگر به بیان برخی دغدغه های خود پرداختند.

یکی از نگارخانه داران با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری در منطقه ما نزدیک به ١١٠ میلیارد دلار برای سال ٢٠٢۴ پیش بینی شده است عنوان کرد که سرمایه گذاری که از سوی ایران پیش‌بینی می شود حدود چهار میلیارد دلار است که اگر شرایط بهبود پیدا کند.

او با تاکید بر اینکه ایران جزو چهار کشور برتر منطقه در حوزه تولید آرت است به این موضوع اشاره کرد که علیرغم این موضوع ما سهم جدی در فروش آرت در منطقه نداریم. او عنوان کرد که سال ٢٠٢١ ده درصد کاهش فروش داشتیم و با کاهش سهم رو به رو هستیم. او گفت که گالری ها و ارتیست های جوان برای افزایش این سهم باید در آرت فر و رویداد های بین المللی حضور داشته باشند اما متاسفانه افزایش نرخ دلار، نبود ساز و کار مناسب برای خروج آثار و... حضور را کاهش داده به حدی که چند گالری در آرت فر ها شرکت می کنند که بتوانند برای هنرمندان بازار فراهم کنند که بر همین اساس هنوز رکورد دو میلیون دلار پرویز تناولی را که سال ٢٠٠٨ ثبت کرد بسنده می کنیم با وجود اینکه پتانسیل آن وجود دارد. او معتقد بود امکان خرید آرت در منطقه فراهم است.

این نگارخانه دار عنوان کرد که ساز و کار کسب و کار گالری ها به عنوان پیشران های بازیگری در عرصه هنر اصلا ساز و کار درستی نیست. شرایط شفاف نبودن قوانین مالیاتی، شرایط شهرداری و اماکن در خصوص متناسب سازی فضای گالری ها، مبلغ آب و برق و گاز که به عنوان اماکن فرهنگی شناخته نمی شود، شرایطی که به جهت ورود کیوریتور ها و ارتیست های ایرانی برای انجام تبادلات فراهم نیست، خرید آثار هنری از سمت شرکت ها یا دستگاه های ذیربط فراهم نیست و حتی میزان خرید آثار هنری از سوی آنان کاهش یافته است.

این نگارخانه دار با بیان اینکه اطلاعی از بودجه حوزه تجسمی در سال ١۴٠١ و ١۴٠٢ ندارد عنوان کرد که نسبت بودجه حوزه تجسمی در سال ١۴٠٠ نسبت به سال ١٣٩٩ از چهار درصد به یک درصد رسیده است و میزان سرمایه گذاری در این حوزه کاهش پیدا کرده است که فشار به بدنه خصوصی بیشتر وارد می شود.

برخی نگارخانه داران با اشاره به آرت فر دبی در سال ٢٠٢٣ اعلام کرد که ١۴٣ میلیون دلار فروش آثار و ٢٣ هزار و ۵٠٠ شب رزرو هتل داشته است معتقد بودند که در کنار این مسئله مشاغل دیگری نیز شکل می گیرد اما متاسفانه موقعیت برگزاری آرت فر در ایران وجود نداشته است. این در حالیست که آنان پتانسیل آرت در ایران را بسیار می دانند.

یکی از نگارخانه داران با اشاره به دانشجویان هنر که در مشاغل مشغول به فعالیت نیستند عنوان کرد که به عنوان یک گالری دار زمانی که توانایی فراهم کردن هزینه های خود را نداشته باشد نمی تواند از هنرمندان حمایت کند و در همین راستا چرخه با مشکل دچار می شود. او استاندارد نمایشگاه های منطقه را فراتر از استاندارد های ایران دانست و دلیل آن را عدم سرمایه گذاری برای آن عنوان کرد. به عقیده او زمانی که مارکت آرت ایران عدد سرمایه گذاری پایینی داشته باشد، سرمایه گذار یا بانکی حاضر به ورود به این حوزه نخواهد بود.

سالاری در پاسخ به سخنان این نگارخانه دار اظهار کرد: ما بخش هایی از این دغدغه ها را دنبال می کنیم و بیش از یک سال است که من با بانک ها جلساتی را برگزار کردم چون تا زمانی که بانک و بیمه پای کار خرید اثار هنری، به عنوان وثیقه پذیرفتن و … نیایند مردم عادی نیز پای کار نخواهند آمد.

او گفت: این جلسات برگزار شده‌ و درباره تهیه یا توزیع ابزار آلات آثار هنری نیز جلساتی برگزار شده است. این رفت و برگشت ها صورت می گیرد اما متاسفانه هنوز به ثمر نرسیده است. متاسفانه بر اینرسی غلبه کردن کار سختی است اما همین دیروز در مرکز پژوهش ها و پیگیری های ویژه ریاست جمهوری جلسه بودم و اولین بحث من گالری ها بودند. دو سال پیش با آقای رییسی، هنرمندان در همین موزه جلسه داشتند و آن ها نیز قول دادند که مسائل را پیگیری کنند. مسئله معافیت های مالیاتی، آب و برق و گاز و... را دیروز عرض کردم.

او گفت: ما حقیقتا مانند شما فکر می‌کنیم و برای اینکه واژه «مجاز» را در جمله برای خرید یک درصد آثار هنری مجازند را به واژه «مکلف» تبدیل کنیم تلاش بسیاری کردیم. در شش ماهه دوم باید این مقاومت شکسته شود چون بر این کار مکلف شدند. فکر می‌کنم آزاد شدن این یک درصد اتفاق مبارکی است. با سازمان بازرسی هم جلساتی را داشتیم که پشت این قانون بیایند تا کسی از آن فرار نکند. پیگیر این مباحث هستیم.

او ادامه داد: ما در سه محور با وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تزاحم داریم. بحث ارزیابی هنرمندان است که بعضاً هنرمندان نگارگر، سفالگر یا مجسمه ساز هستند که آن دوستان می گویند باید زیر مجموعه هنر های سنتی باشد. آنان همینطور عینا جشنواره هایی را مانند ارشاد طراحی می کنند که باید این را مشخص کنیم. نکته دیگر اینکه برخی از آثار هنری را میراثی قلمداد می کنند و ما معتقد به این نیستیم. این مسائل در گفت و گو است که امیدواریم حیطه های عمل مشخص شوند.

معاون هنری وزارت ارشاد گفت: در تلاش هستیم که موانع را از سر راه هنرمندان برداریم.

در ادامه نگارخانه داران دیگری نیز بر لزوم تعریف اهداف مشترک اشاره کردند و معتقد بودند که در بحث توسعه فرهنگی و هنری کلیدی باید در این رابطه صحبت کرد چرا که یکی از مهم ترین معضلات حوزه هنر هویتی است. بر عقیده آنان تبیین اهداف مشترک بین نگارخانه ها و اداره کل هنر های تجسمی موضوع مهمی است که باید به آن پرداخت. برخی نگارخانه داران معتقد بودند که سند بالا دستی هنر های تجسمی نیز می تواند در این راستا موثر باشند.

برخی از نگارخانه داران به صنایع خلاق نیز اشاره کردند و البته با این تاکید که نباید صرفا آثار هنری را به عنوان صنایع دید، عنوان کردند که نگارخانه ها نیز می توانند زیر مجموعه محسوب شوند و نقشی را در این راستا ایفا کنند.

پس از آن سالاری نیز با اشاره به شرکت های دانش بنیاندر صنایع نیز گفت: جلساتی را با معاونت فناوری ریاست جمهوری داشتیم که شرکت های دانش بنیان خلاق داشته باشیم و امیدواریم از همین تسهیلات برای شرکت های خلاق حوزه هنر هم بهره ببریم. البته هنوز به مرحله نهایی نرسیده اما عرض کردم که در جریان باشید.

نگارخانه داران در بخشی از سخنان خود به مشکلاتشان با شهرداری ها نیز اشاره کردند که البته علیرغم اینکه قرار بود مسئولانی از حوزه شهری در این جلسه شرکت کنند این امکان فراهم نشد.

سالاری اما با اشاره به جلسات با کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران و شهرداری منطقه ۶ در خصوص زمین مجموعه موزه هنر های معاصر که در اختیار بازارچه قرار گرفته است، این بازارچه را خانگی عنوان کرد و گفت: این بازارچه بسیار بسیار نازیباست و در واقع به موزه فرش و موزه هنر های معاصر آسیب زده است. اینجا زمین موزه است و ما قانونی حکم دادگاه گرفته‌ایم. اینجا زمین موزه است و سند دارد. ساختمان روبرویی که اتکا در آن مستقر است هم متعلق به موزه است. با این حال هنوز موفق نشدیم این‌ها را تخلیه کنیم و شهرداری به ما قول هایی در این رابطه داده است. کار به فرجام می رسید که متاسفانه شهردار منطقه ۶ تغییر کرد که امروز البته جلسه آن برقرار شده است.

او ادامه داد: زور ما به شهرداری ها نمی رسید و یکی از مسائلی ما بحث شهرداری ها بود که باید کار فرهنگی را با سایر مشاغل متفاوت ببینند.

در خراسانی زاده نیز عنوان کرد: با حضور رییس موزه فرش، شهردار منطقه شش و معاون اجتماعی شهردار منطقه سه جلسه ای داشتیم که چون با شهردار جلسه ای پیش آمد نتوانستند حضور پیدا کنند اما از سوی نگارخانه ها و موزه با شهردار منطقه شش صحبت کردیم که امیدواریم بتوان آن را عملیاتی کرد.

در پایان این نشست نیز به چگونگی ورود به سامانه پنجره واحد مجوز های وزارت ارشاد به نگارخانه داران شرح داده شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۷ ۲۱:۰۲

به گزارش های قبلی وزارت ارشاد بیش از 750 گالری مجوز فعالیت گرفته اند. حداقل 400 گالری از این آمار در کل سال فعال هستند. فقط تهران بیشتر از 250 گالری فعال دارد. تعداد حاضرین در این جلسه با احتساب کارمندانی که در سالن نشسته بودند، حدود 50 نفر است. کاش توضیحی درباره اختلاف این اعداد می گفتید.