• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۱۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 1402071811921
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت علوم خبر داد

برنامه حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع ارشد و دکتری تا سال آینده

برنامه حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع ارشد و دکتری تا سال آینده

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامه این وزارتخانه برای حذف ۱۰ هزار رشته مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خبر داد و گفت: برنامه حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده است.

دکتر قاسم عموعابدینی در گفت و گو با ایسنا ضمن بیان این مطب با اشاره به بازنگری رشته‌های دانشگاهی، اظهار کرد: حدود ۱۰ هزار رشته کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه‌ها در برنامه حذف وزارت علوم قرار دارد و در حال حاضر حذف این رشته‌ها به منظور بررسی آینده شغلی فارغ التحصیلان به کارگروه‌های استانی داده شده و در صورتی که از نظر شغلی آینده ای برای فارغ التحصیلان دانشگاهی در این رشته ها وجود نداشته باشد، تمامی ۱۰ هزار رشته سال آینده حذف خواهند شد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: بر اساس سیاست بازنگری رشته‌های دانشگاهی در وزارت علوم، امسال قرار بود ۸۰۰ کدرشته محل در دوره کارشناسی دانشگاه ها حذف شود که البته این تعداد به ۱۱۰۰ کد رشته محل رسید و ما در مهر امسال دانشجویی در این رشته ها پذیرش نکردیم.

عموعابدینی در خصوص نحوه پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه ها نیز تاکید کرد: پذیرش دانشجو باید در دو بخش شکل گیرد، یک بخش در حوزه نیاز محوری است یعنی صنعت و جامعه، شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های علوم انسانی، شرکت‌های غیر علوم انسانی و کشاورزی، رشته‌های مورد نیاز خود را معرفی می‌کنند سپس در دفترچه کنکور اعلام می‌شود، داوطلبان این رشته‌ها را انتخاب می‌کنند و پس از معرفی و مصاحبه، بورس می شوند که این مساله هم اکنون نیز اجرایی شده است.

وی خاطر نشان کرد: شکل دیگر پذیرش شامل پذیرش دانشجویان استعدادهای درخشان است که این دانشجویان وارد رشته‌های اولویت‌دار می‌شوند و به روش استادمحوری در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته می‌شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اکنون یک مدل و برنامه‌ای را در دانشگاه‌های حکمت بنیان و تمدن ساز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که براساس آن، دانشجویان استعداد برتر ما به جای پذیرش از فوق دیپلم به کارشناسی و از کارشناسی به کارشناسی ارشد و از کارشناسی ارشد به دکتری، این دانشجویان از دیپلم در فوق لیسانس پذیرش شوند که به آن «فوق لیسانس پیوسته» می‌گویند و همچنین بتوانند از لیسانس در مقطع دکتری پذیرش شوند. در برخی از رشته‌ها که خاص این دانشجویان است این نوع پذیرش مجاز است که این دانشجویان به صورت استاد محوری و مستقیم در مقاطع تحصیلات تکمیلی پذیرش شوند.

به گفته وی، این پذیرش خاص استعدادهای درخشان و استعدادهای برتر بوده و این روند در بسیاری دانشگاه‌های دنیا انجام می‌شود. دانشجو با ارائه برنامه به یک استاد، شاگرد او می‌شود و پذیرش از کارشناسی تا دکتری هم رواج دارد. بنابراین پایه دانشگاه حکمت بنیان شامل چهار مولفه، برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌محوری است.

عموعابدینی خاطر نشان کرد: برای تحقق این نوع دانشگاه، پذیرش و آموزش از این طریق در ۳۰ دانشگاه بزرگ و معین که یک درصد تولید علم جمهوری اسلامی را برعهده دارند در ۵ سال آینده به صورت آزمایشی انجام می‌شود. البته در حال حاضر نیز استعدادهای درخشان به روش استادمحوری با درخواست استاد وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می‌شوند و بورسیه هم به آنها تعلق می‌گیرد.

به گفته وی، اساس کار استاد باید برنامه‌محوری باشد و هر استاد دانشگاه باید یک برنامه مشخص داشته باشد که بر اساس آن کار کند، این روند در دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران انجام شده است.

عموعابدینی ادامه داد: برای تحقق دانشگاه‌ تمدن ساز و حکمت‌بنیان همه آیین‌نامه‌های پژوهشی، آموزشی، فناوری و جذب دانشجو بازنگری خواهند شد تا از سال آینده وارد فاز اجرا شوند.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: یکی از تفاوتهای دانشگاه حکمت بنیان با دانشگاه های غربی اخلاق‌محوری است که در نظام آموزشی حوزه تمدنی ایران وجود داشته و افرادی که در حکمت‌خانه‌ها تربیت می‌شدند، حکیم نام داشتند. این افراد مانند ابن سینا افراد موثری در جامعه ایرانی و توسعه دانش در سطح جهان بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۹ ۰۶:۴۸

بخدا بیشتر رشته ها اصلا نیاز نیست برای کشور ما به یک سوم این رشته ها نیاز است و تعداد دانشجوها هم کمتر از نصف بشه کافیه. لازم نداریم سرمایه و عمر کشور هدر بره

avatar
۱۴۰۲-۰۷-۱۹ ۱۱:۳۶

باید ارشدودکترای مهارتی وفنی حرفه ای رابیشترکنیم،چه اشکالی دکترای پل سازی،پله برقی،اسانسور ،دوربین مداربسته،املاکی .....و هزاران مهارت وصنف دیگر راداشته باشیم وازچینی ها که موفق بودند الگو برداری وحتی دانشجو بفرستیم باید مقوله آموزش روز رابامجبورکردن ویاسیاست تشویقی اصناف و مهارت راملزم به آموزش کنیم با هزینه کردن خودشان