• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1402071812213
  • خبرنگار : 50081

یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی:

محوطه تاریخی بازه‌هور به عنوان قطب پژوهشی تاریخ پیش از اسلام خراسان تبلیغ شود

محوطه تاریخی بازه‌هور به عنوان قطب پژوهشی تاریخ پیش از اسلام خراسان تبلیغ شود

ایسنا/خراسان رضوی گروهی باستان‌شناس کاوش‌هایی باستان‌شناسی را از سال ۱۳۹۳ در ۷۰ کیلومتری جنوب مشهد و در نزدیکی روستای رباط سفید در محوطه تاریخی بازه‌هور دنبال می‌کنند. این منطقه از گذشته به واسطه چهار طاقی سنگی شناخته شده است که طی اقدامات و کاوش‌های انجام شده جدید روشن شده است که این چهار طاقی بنایی منفرد نیست.

این اطلاعات را میثم لباف‌خانیکی، پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی از کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه تاریخی بازه هور در اختیار ایسنا قرار داده است.

او در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: ما کاوش باستان‌شناسی را از سال ۱۳۹۳ در ۷۰ کیلومتری جنوب مشهد و در نزدیکی روستای رباط سفید در محوطه تاریخی بازه‌هور دنبال می‌کنیم. در گذشته این محوطه به واسطه چهار طاقی سنگی شناخته می‌شد و اقدامی که ما انجام دادیم روشن کرد که این چهار طاقی بنایی منفرد نیست و در یک محوطه وسیع قرار گرفته است.

محوطه تاریخی بازه‌هور به عنوان قطب پژوهشی تاریخ پیش از اسلام خراسان تبلیغ شود

وی اضافه کرد: علاوه بر آن یک چهار طاقی دیگری نیز در این منطقه قرار داشته که مطالعات ما در سال‌های اخیر متمرکز بر چهار طاقی دوم بود و مشخص شد که یک نیایشگاه از دوره ساسانیان در آن منطقه قرار گرفته و در حال حاضر مطالعات ادامه دارد و تا به امروز می‌دانیم که این محوطه و چهار طاقی‌ها از اواخر دوره اشکانی تا اوایل دوره اسلامی فعال و به عنوان یک مرکز مذهبی شناخته می‌شده است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی تصریح کرد: یافته‌های ما مشتمل بر تزئینات معماری به صورت گچکاری، نقاشی‌های دیواری و آثار نشانگر حضور فرهنگ و تمدن دوره ساسانی در خراسان است.

وی ادامه داد: البته باید تاکید کنیم که کاوش‌های چند ساله ما در این محوطه نشان می‌دهد که هیچ‌گونه اثر منقول قیمتی که بتوان آن را در بازار به فروش رساند، وجود ندارد و تمام یافته‌ها مطالعاتی هستند.

لباف‌خانیکی خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های متمادی عده‌ای از افراد کندوکاوها و فعالیت‌های غیرمجاز انجام دادند و همچنان هم ادامه دارد که صرفا به تخریب آثار و بقایای معماری منجر شده بدون اینکه بخواهند به یک شی قیمتی دست پیدا کنند.

محوطه تاریخی بازه‌هور به عنوان قطب پژوهشی تاریخ پیش از اسلام خراسان تبلیغ شود

وی با اشاره به قابلیت‌های گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه رباط سفید و بازه‌هور اظهار کرد: تاکید من بر این است که ما با حفظ این آثار خواهیم توانست این منطقه را به مرور به یک مرکز گردشگری و البته به یک قطب مطالعاتی و پژوهشی در ارتباط با خراسان پیش از اسلام تبلیغ کنیم و تمام این مسائل منوط به این است که از محوطه باستانی و آثار آن محافظت‌هایی صورت گیرد تا کاوش‌های غیرمجاز در این محوطه متوقف شود.  

انتهای پیام  

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha