• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1402071812227
  • خبرنگار : 50035

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان همدان جایگزین محصولات خارجی در سطح بازار

محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان همدان جایگزین محصولات خارجی در سطح بازار

ایسنا/همدان رئیس پارک علم و فناوری استان همدان اعلام کرد: راهبرد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور همدان حذف خروج ارز از کشور و افزایش صادرات و ارزآوری است.

دکتر مجید کزازی در معرفی ظرفیت‌های فناوری گفت: در استان همدان ۳۴۰ واحد فناور و ۷۴ شرکت دانش‌بنیان مشغول به فعالیت است و تلاش شده تا زیرساخت‌های لازم برای حمایت حداکثری در استان فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته میزان ۱۰۰۰ میلیارد تومان فروش ریالی و ۵.۵ میلیون دلار فروش ارزی توسط واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان همدان رقم خورد، افزود: راهبرد اقتصادی شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور همدان حذف خروج ارز از کشور و افزایش صادرات و ارزآوری است.

کزازی اظهار کرد: برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور استان، دانش فنی و میزان تولید بالایی دارند و محصولات آنها جایگزین محصولات خارجی در سطح بازار داخلی می‌شود و نیز نمونه خارجی محصولات برخی از آنها یا وجود ندارد یا بسیار کم است.

وی با بیان اینکه شرکت دانش صنعت فهیم در جلوگیری از خروج ارز به خارج از کشور فعالیت چشمگیری داشته است، افزود: این شرکت در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند به طوریکه ۱۷ نوع محصول را تولید و در بازار عرضه می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی پارک علم و فناوری استان، کزازی تصریح کرد: زمانی‌که کشور ایران مورد تحریم‌ قرار گرفت و بازار خودرو دچار مشکل شد، این شرکت با تولید قطعات خودرو توانست بازار داخلی را تحت پوشش قرار دهد و از خروج ارز به خارج از کشور جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این شرکت سالانه ۶۰ هزار قطعه خودرو هر کدام با ارزش معادل ۳.۸ دلار تولید می‌کند و با ۹ شرکت تأمین‌کننده همکاری مستمر دارد، یادآور شد: شرکت دانش صنعت فهیم از سال ۹۵ تأسیس شده و ۳۵ نفر نیروی انسانی در آنجا به صورت مستقیم و غیرمستقیم مشغول به فعالیت هستند.

رئیس پارک علم و فناوری استان همدان همچنین درباره معرفی شرکت همدان آزمون کاوشگر نیز بیان کرد: این شرکت که از سال ۹۸ فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر دارای پنج نفر نیروی انسانی است، تجهیزات آزمایشگاهی- مهندسی در حوزه‌های کشاورزی، مکانیک، پلیمر، الکترونیک و عمران تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه این شرکت سالانه ۱۰۰۰ قطعه نمونه‌بردار و ۵۰۰ قطعه مخزن وکیوم تولید می‌کند، اضافه کرد: نخبگان همدانی قطعه نمونه‌برداری، تجهیزات آزمایشگاهی-مهندسی شرکت همدان آزمون کاوشگر را مشابه نمونه آلمانی ساخته و در بازار داخلی عرضه می‌کنند.

کزازی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده محصول وارداتی نمونه‌برداری با ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار وارد کشور می‌شود که هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد و این در حالیست که شرکت همدان آزمون کاوشگر این محصول را با پنج میلیون تومان در بازار داخلی به فروش می‌رساند.

وی همچنین با اشاره به اینکه شرکت آینده‌نگر جوکار نیز به ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته فعالیت دارد، افزود: این شرکت از سال ۹۹ تأسیس شده و تولیدات آن سالانه متغیر است به طوریکه سال گذشته ۶۰ دستگاه و در شش ماهه امسال بیش از ۵۰ دستگاه تولید شده است.

کزازی با بیان اینکه تولیدات رباتی این شرکت در صنایع مختلف ظروف چینی، چوب، خودروسازی، پرس برق و ... کاربرد دارد، یادآور شد: قیمت پایه محصولات شرکت آینده‌نگر جوکار ۴۷۰ میلیون تومان است که محصول وارداتی آن بیش از چهار میلیارد تومان در بازار داخلی به فروش می‌رسد که هیچ‌گونه صرفه اقتصادی ندارد و به همین منظور از خروج ارز به خارج کشور جلوگیری شده است. در این شرکت هفت نیروی انسانی به طور مستقیم و ۱۰۰ نفر به طور غیرمستقیم فعالیت می‌کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha