• سه‌شنبه / ۱۸ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۳۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1402071812445
  • خبرنگار : 50184

توالی ۸۰۰۰ سال زیست در تپه نازلیان کرمانشاه

توالی ۸۰۰۰ سال زیست در تپه نازلیان کرمانشاه

ایسنا/کرمانشاه مدیر پایگاه  میراث جهانی بیستون از انجام عملیات گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و حریم تپه باستانی "نازلیان" در حریم میراث جهانی بیستون در کرمانشاه طی ماه‌های اخیر خبر داد و گفت: براساس مطالعات و گمانه زنی های انجام شده، این تپه هشت هزار سال توالی زیست دارد. 

صامت اجرایی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به تعیین عرصه و حریم تپه باستانی نازلیان، اظهارکرد: تاکنون بیش از ۱۸۰ اثر و محوطه تاریخی در منظر فرهنگی بیستون از دوران پیش از تاریخ تا عصر متاخر شناسایی شده که برخی از این محوطه‌ها همچون تپه نازلیان ارزش مطالعاتی فراوانی دارند.

وی ادامه داد: شواهد باستان شناسی بدست آمده در مطالعات اولیه از این تپه واقع در زاگرس مرکزی، بیانگر استقرار فرهنگی بینابینی و وام گرفته از فرهنگ های زاگرس غربی و زاگرس شرقی در پنج تا شش هزار سال پیش از میلاد است. 

مدیر پایگاه جهانی بیستون تصریح کرد: در سنوات گذشته اقدامات فراوانی جهت بررسی، شناسایی و مطالعات باستان شناسی تپه های باستانی از سوی میراث فرهنگی کرمانشاه انجام شده و امسال نیز شاهد اقدامات گسترده‌ای جهت تعیین حریم و تدوین ضوبط حفاظتی برای بیشتر تپه‌های ارزشمند تاریخی توسط این اداره کل بودیم، اما تاکنون هیچ مطالعه باستان شناسی و متمرکزی روی این تپه صورت نگرفته بود. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع، امسال منابع مالی مورد نیاز از محل اعتبارات پایگاه میراث جهانی تامین و با همکاری واحد باستان شناسی اداره کل میراث کرمانشاه و با صدور مجوزات لازم از طرف پژوهشکده باستان شناسی، اولین گام در جهت شناسایی و معرفی این محوطه ارزشمند با تعیین حریم و تدوین ضوابط حفاظتی برای آن به سرپرستی دکتر سیروان محمدی قصریان  صورت گرفت. 

این مسئول تاکید کرد: مطالعات باستان شناسی دشت بیستون در برنامه ها و پلان مدیریت پایگاه گنجانده شده و قطعا باید در فصل های آینده ادامه مطالعات بر روی تپه  ها و محوطه های این  دشت از جمله تپه نازلیان که از اهمیت ویژه ای برخوردار است ادامه پیدا کند، چرا که به احتمال زیاد نتایج حاصل از آن  منجر به شناخت و  شناسایی توالی فرهنگ ها در پیش از تاریخ در این بستر جغرافیایی خواهد شد. 

اجرایی یادآورشد: اهمیت تپه تاریخی نازلیان برای جامعه فرهیخته و فرهنگی این مرز و بوم بیشتر از بُعد مطالعاتی است، چرا که سابقه تمدنی این گونه محوطه ها همچون تپه گنج دره هرسین یا تپه شیخی آباد دینور صحنه بیانگر شیوه زیست نیاکانمان را در دوران پیش از تاریخ و  استقرار اولین انسان ها در دشت را در هشت تا ۱۲ هزار سال قبل بازگو می کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تقاضا داریم جامعه محلی و مردمانی که در حریم این محوطه زندگی می کنند پاسدار این گنج های فرهنگی بوده و با افتخار از این شجره نامه و شناسنامه فرهنگی که مایه افتخارمان در دنیاست، حفاظت و از آنها نام ببرند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha