• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۱
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402071912884
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

کیفیت زندگی سالمندان در ورزش مستمر است

کیفیت زندگی سالمندان در ورزش مستمر است

ایسنا/اصفهان سالمندان با ورزش و فعالیت کافی می‌توانند یک زندگی سالم را تجربه کنند، ضمن آنکه ورزش باعث فعال نگه داشتن ذهن و بهبود کیفیت زندگی آنها نیز می‌شود. بسیاری از شرایط پزشکی سالمندان مثل آلزایمر، بیماری قلبی، دیابت، یبوست، فشار خون بالا، مشکلات استخوانی و چاقی با انجام فعالیت‌های ورزشی متوسط قابل بهبود است.

سید سعید سکوت نوش‌آبادی، عضو انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: فعالیت بدنی و تحرک کافی مستمر با افزایش انرژی، بهبود خلق و خوی، کاهش سطح استرس و کاهش درد ناشی از عارضه‌هایی مانند آرتریت باعث بهبود کیفیت زندگی همه افراد جامعه و به ویژه سالمندان می‌شود.

وی افزود: توده عضلانی، تراکم استخوان و انعطاف‌پذیری افراد به مرور زمان و با افزایش سن، روند کاهشی پیدا می‌کند، در حالی که می‌توان با انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب، اثر این تغییرات بدنی را کاهش داده و یا به تأخیر انداخت.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران افزود: هر فرد با همه گرفتاری‌های روزانه، این‌قدر فرصت دارد که روزی ۳۰ دقیقه ورزش و یا پیاده‌روی کند. ورزش با شدت متوسط هر چند که باعث احساس به نفس افتادن در فرد می‌شود، اما می‌تواند به راحتی صحبت کند و این فعالیت ورزشی باید شامل حرکت‌های قدرتی، هوازی وکششی شود.

سکوت نوش‌آبادی تأکید کرد: کاهش ظرفیت هوازی بدن یکی از عارضه‌های افزایش سن است، بنابراین دویدن طولانی برای سالمندان، در برخی موارد می‌تواند خطرآفرین باشد که سفارش می‌شود تا دویدن متوسط و سبک در فاصله‌های کوتاه‌تر، پیاده‌روی سریع و شنا را  جایگزین آن کنند.

وی با اشاره به کاهش تعادل افراد با افزایش سن، تصریح کرد: سالمندان نباید مشغول ورزش‌هایی مثل پله نوردی، صخره‌نوردی و دویدن شوند، زیرا برای لگن، زانو و مچ پا مشکل‌آفرین است، بنابراین با پیاده‌روی تند، پیلاتس سبک و تمرین با دوچرخه ثابت می‌توان عضلات را تقویت کرد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، افزود: ورزش‌های استقامتی، تنفس و ضربان قلب، سلامت قلب، ریه‌ و سیستم گردش خون را بهبود می‌بخشد که این ورزش‌ها شامل پیاده‌روی، آهسته دویدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواری، تنیس و بالا رفتن از پله‌ها  می‌شود، اما نوع ورزش و شدت آن باید متناسب با توانایی فرد باشد.

وی اظهار کرد: ورزش‌های قدرتی می‌تواند باعث تقویت عضلات شود فعالیت‌هایی مثل استفاده از باند کشی مقاومتی و تمرین با وزنه‌های سبک در این گروه از فعالیت بدنی تعریف می‌شود که برای سن بالای ۵۰ سال با مشورت پزشک باید انجام شود.

سکوت نوش‌آبادی تصریح کرد: یک اصل مهم برای ورزش، داشتن کفش‌ مناسب است که دارای قوس مناسب بوده و برای نوع فعالیت بدنی ساخته شده است مثل کفش‌ مخصوص برای پیاده‌روی و دویدن و چنانچه سابقه فعالیت ورزشی ندارید، به آرامی و با تمرین‌های راحت آغاز کنید.

وی در مورد شیوه ورزش برای تقویت عضلات، اظهار کرد: تمرین اول،  فرد باید طاق‌باز روز زمین دراز بکشد، پای راست را از زانو جمع کرده و پای راست را صاف بالا بیاورد تا زاویه ۳۰ درجه با زمین بسازد بدون اینکه زانو خم شود، ۱۰ثانیه نگه داشته و آرام پایین بیاورد. این تمرین برای هر دو پا تکرار می‌شود.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، گفت: تمرین دوم نیز به این صورت است که روی لبه صندلی صاف بنشینید، یک پا را بالا بیاورید تا جایی که زانو صاف شود. ۱۰ثانیه نگه داشته و به‌صورت آرام پایین بیاورید. هر دو تمرین را روزی سه مرتبه و در سه نوبت ۱۰ ثانیه برای هر دو پا انجام دهید.

وی افزود: تمرین اسکات، یکی از حرکت‌های پایه بدنسازی است که انجام منظم آن به کاهش آسیب‌دیدگی کمک کرده و به علت آنکه قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند، به مرور زمان کارایی بدن را نیز بهبود می‌بخشد و باعث تقویت عضلات اندام تحتانی می‌شود.

سکوت نوش‌آبادی در مورد روش صحیح تمرین اسکات تأکید کرد: مقابل دیوار با فاصله ۱۰ سانتی‌متر  ایستاده، سر و سینه‌ را بالا نگه‌دارید، سپس سعی کنید شبیه حالت نشستن روی صندلی تا جایی پایین بروید که ران‌هایتان تقریباً موازی با زمین شود و سپس به‌آرامی بلند شوید. این تمرین را روزانه در سه نوبت ۱۰ تایی انجام دهید.

این فیزیوتراپ، گفت: چهارمین ورزش قدرتی به این صورت است که مقابل دیوار ایستاده، به جلو خم شده و کف دست را روی دیوار، هم‌ارتفاع و به عرض شانه‌های خود قرار دهید. در حالی که پاها ثابت است، به‌ آرامی بدن خود را به سمت دیوار بکشید و به‌ عقب برگردانید تا بازوهای شما صاف باشد.

این عضو انجمن فیزیوتراپی ایران، تأکید کرد: کاهش فعالیت بدنی می‌تواند باعث از بین رفتن عضله و قدرت بدنی فرد شود و احتمال ظهور درد در بدن را بیشتر می‌کند که یک نکته منفی برای  سلامت جسمی و روانی سالمندان است و نیاز به مراقبت از آنها را نیز بیشتر می‌کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha