• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1402071912927
  • خبرنگار : 71381

گزارش ایسنا از یازدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

گزارش ایسنا از یازدهمین روز بررسی لایحه برنامه هفتم

یازدهمین روز و نوزدهمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه برگزار شد.

به گزارش ایسنا، نوزدهمین جلسه علنی مجلس (یازدهمین روز) برای رسیدگی به لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) نوزدهم مهر ۱۴۰۲ به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس برگزار شد.

بررسی برنامه هفتم توسعه از روز دوشنبه سوم مهرماه در مجلس آغاز شده و نمایندگان طی روزهای شنبه تا چهارشنبه هر هفته در دو نوبت کاری صبح و بعداز ظهر به بررسی این لایحه می‌پردازند.

در ادامه بررسی جزییات لایحه برنامه هفتم توسعه در یازدهمین روز، نمایندگان مجلس موارد زیر را به تصویب رساندند. 

مصوبات

* با تصویب صدر بند ت ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد با همکاری دستگاه‌ها سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره‌های ارزش کشور» را تدوین کند و به تصویب هیئت وزیران برساند.

* با تصویب بند ث ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ معافیت مالیاتی صادرات مواد و محصولات معدنی و صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی به صورت خام و نیمه‌خام را در طول اجرای برنامه هفتم توسعه لغو کردند.

* با تصویب جزء ۳ بند (ج) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ قیمت‌گذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای و کالاها و خدمات انحصاری و عمومی ممنوع شد.

* با تصویب جز ۲-۳ بند ج ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ شورای رقابت به تعیین مصادیق و تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت صرفاً در خصوص بازارهای مصداق انحصار طبیعی، مقدار و شرایط دسترسی به بازار کالاها و خدمات انحصاری در هر مورد موظف شد.

* با تصویب جزء ۴ بند (ج) ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ دولت موظف به تعیین روش قیمت‌گذاری انرژی یا نرخ خوراک در طرح‌های سرمایه‌گذاری شد.

* با تصویب جزء ۵ بند (ج) ماده ۴۸  لایحه برنامه هفتم توسعه؛ نمایندگان دولت را موظف کردند نسبت به وضع عوارض کاهنده صادرات مواد خام و نیمه‌خام در طول زنجیره ارزش اقدام کند.

* با تصویب بند چ ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ به وزارت نفت اجازه دادند تا تخفیف‌های پلکانی نرخ خوراک گاز و خوراک مایع تحویلی به واحدهای صنعتی، پالایشی و پتروشیمی ها را به سرمایه‌گذاران دارای قراردادهای بلند مدت با استفاده از «اوراق تسویه» اختصاص دهد.

* با تصویب بند اجزای ۱ ،۲، ۳ و ۶ بند ح ماده ۴۸ لایحه برنامه هفتم توسعه؛ وزارت اقتصادی و دارایی را مکلف کردند تا ۷۰ درصد وجوه حاصل از واگذاری سهام را برای توسعه اقتصادی مناطق توسعه یافته اختصاص دهد.

ارجاعیات

در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم با تصمیم رئیس مجلس، اجزای ۱ الی ۳ و همچنین تبصره‌های ۱ و ۲ بند ت ماده ۴۸ لایحه مربوط به چهارچوب الزامات سند «راهبرد ملی پیشرفت صنعتی و ارتقای زنجیره‌های ارزش کشور» جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارجاع داده شد.

قالیباف همچنین اجزاء ۱ و ۲ بند (ج) ماده ۴۸ لایحه در آن شورای رقابت مکلف شده بود اقدام لازم برای ایجاد نهاد تنظیم‌گر را در حوزه‌های اولویت‌دار انجام دهد،‌ به کمیسیون تلفیق ارجاع داد.

حذفیات

با رأی نمایندگان، جزء ۳-۳ بند ج ماده ۴۸ لایحه در مورد به عرضه مشروط محصولات کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بهابازار(بورس) تهران و فرابورس ایران و شرکت‌های فرعی و زیرمجموعه آنها از طریق بورس، حذف شد.

تذکرات

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر نماینده شاهین شهر درباره ضرورت توجه به حقوق بازنشستگان گفت: در خصوص همسان سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم یک جلسه بین مجلس و دولت تشکیل و توافق حاصل شد.

در جریان بررسی بندی از لایحه برنامه درباره ایجاد نهاد تنظیم گر توسط شورای رقابت، رئیس مجلس با تاکید براینکه بخش دولتی با ۶ درصد سهام حق مدیریت خودروسازها را ندارد، افزود: ما منتقدیم که چرا دولت در خودروسازی با ۶ درصد سهام مدیریت می‌کند. ما مخالف هستیم که بخش دولتی با ۶ درصد سهام مدیریت خودروسازها را داشته باشد.

موضوعات خارج از برنامه

در ادامه واکنش ها به تحولات اخیر در اراضی اشغالی فلسطین، علی حدادی در تذکری گفت: امروز نه مظلوم‌نمایی صهیونیسم را کسی باور می‌کند و نه امپراطوری رسانه‌ای دیگر توان آن را دارد که از یک ظالم ستمگر کودک‌کش، مظلوم‌نمایی کند.

قالیباف هم در اظهاراتی با اشاره به بیانات مهم و اساسی روز گذشته مقام معظم رهبری در خصوص مسئله فلسطین، گفت: طوفان الاقصی یک نقطه عطفی در تاریخ فلسطین شد و از نگاه بنده مهمترین نقطه عطف این عملیات همان نکته‌ای بود که رهبری تاکید کردند و آن این بود که آسیبی که به رژیم صهیونیستی وارد شد ترمیم ناپذیر است.

نمایندگان پس از نطق رئیس مجلس پیرامون بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مسئله فلسطین و عملیات طوفان الاقصی در مقابل جایگاه هیات رئیسه تجمع کرده و یکصدا فریاد مرگ بر اسرائیل سر دادند.

در تذکری دیگر فاطمه مقصودی تصریح کرد: مقام معظم رهبری به درستی اشاره کردند دولت‌هایی که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند دچار اشتباه شده و قطعا ضرر می‌کنند. سلام بر آزادگان جهان و سلام بر فلسطین، خداوند را برای اعطای این عزت و پیروزی به مجاهدان فلسطینی سپاس می‌گوییم. منطق پوشالی که این رژیم منحوس را به وجود آورده از بین رفته و اسرائیل نه یک کشور بلکه یک پادگان تروریستی علیه فلسطین و دیگر ملت‌های مسلمان است.

در ادامه جلسه علنی یکی از نمایندگان در تذکری به کلاس های درس فاقد معلم اشاره کرد و رئیس مجلس در پاسخ گفت: از ۲۳ هزار کلاس درسی که در آغاز سال تحصیلی با مشکل تامین معلم مواجه بودند امروز کمتر از سه هزار کلاس درس با این مشکل مواجه هستند و وزیر آموزش و پرورش قول دادند ظرف سه روز آینده مشکل این کلاس‌ها حل شود.

در همین ارتباط، جواد نیک بین در تذکری شفاهی با انتقاد از سیاست وزارت آموزش و پرورش این پرسش را طرح کرد که برای تعیین تکلیف معلمان قرارداد کار معین چه اقدامی صورت گرفته است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha