• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1402071912947
  • خبرنگار : 71650

معاون وزیر آموزش و پرورش:

فقط حدود ۴۰ هزار مدرسه «مربی پرورشی» دارد

فقط حدود ۴۰ هزار مدرسه «مربی پرورشی» دارد

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وجود ۱۱۰ هزار مدرسه در سطح کشور اعلام کرد که از این بین تنها ۴۰ هزار مدرسه دارای مربی پرورشی هستند.

به گزارش ایسنا، اصغر باقرزاده با حضور در برنامه صبح به خیر ایران شبکه یک سیما، اظهار کرد: از ۱۱۰ هزار مدرسه در سطح کشور فقط حدود ۴۰ هزار مدرسه مربی پرورشی دارد و حدود ۶۰ هزار مدرسه، مربی پرورشی ندارد.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی کمبود مربی پرورشی در مدارس یادآور شد: زمانی در سال ۷۸ عده‌ای با تعابیری معاونت پرورشی را منحل کردند و گفتند ما احتیاجی به معاونت پرورشی نداریم چراکه کار پرورش کار همه معلمان است، گرچه این تعبیر درستی است اما موقعیت تربیتی و مدیریت پرورشی مدارس باید بر عهده یک فرد باشد تا شرایط را مدیریت کند اما این امر منحل شد.

وی با اشاره به تصویب قانون احیای معاونت پرورشی در مدارس، تصریح کرد: با دستور رهبری و پس از احیای معاونت پرورشی و تصویب قانون احیاء در سال ۸۶ نیز تا کنون اتفاقی رخ نداده و این قانون عملی نشده است. امسال مجوز ۱۱ هزار مربی پرورشی صادر شد و سهمیه حتی تا ۲۰ هزار مربی پرورشی ارتقاء یافت اما تا این لحظه هنوز شرایط و مراحل آن طی نشده است.

باقرزاده با بیان اینکه از ۱۱۰ هزار مدرسه حدود ۴۰ هزار مدرسه دارای نمازخانه و ۲۰ هزار مدرسه دارای جایی برای نماز خواندن هستند، افزود:  می‌توان گفت تقریبا ۶۰ هزار مدرسه شرایط اقامه نماز دارند. از این رو ما از مدیران مدارس خواسته‌ایم حتی در صورت دو نوبته بودن و ممکن نبودن اقامه نماز، در راستای یادگیری بچه‌ها درباره احکام نماز و قرائت آیات و ... شرایط را محیا کنند.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ابلاغ برنامه فراگیر پرورشی به مدارس تصریح کرد: این برنامه پنج هدف خردورزی، ایمان، امید، نشاط و هویت دارد و برای هر کدام از این اهداف پایه اجرای یک برنامه از مدیر درخواست کردیم.

وی توضیح داد: در هدف خردورزی، پاسخ به سوالات و شبهات دانش آموزان مهم است. از مدیر درخواست کردیم یک جلسه پرسش و پاسخ ویژه برای دانش آموزان هر کلاس در طول سال تحصیلی ایجاد کند، در این راستا کارشناسی را در سامانه مربوطه معرفی کردیم و مدیر هر مدرسه می‌تواند درخواست کارشناس را دهد تا کارشناسان مورد تایید ما برای پاسخ به سوالات دانش آموزان به مدارس اعزام شوند.

باقرزاده عنوان کرد: از مدیران درخواست کردیم شرایط اقامه نماز را در مدرسه فراهم کنند. همچنین در بحث امید، اردوهای پیشرفت را داریم و در بحث نشاط نیز انواع مسابقات و پویش‌ها را راه اندازی کردیم.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه  ۱۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز را به اردوی زیارت اولی‌ها فرستادیم، بیان کرد: در بحث هویت  باید موقعیت‌های هویت ساز را برای بچه‌ها فراهم کنیم. در این زمینه باید شرایط عضویت دانش آموزان در تشکل‌های دانش آموزی فراهم شود. امسال حجم آیین نامه‌ها و بخشنامه‌ها را کم کردیم و فقط یک بخشنامه به عنوان برنامه فراگیر پرورشی به مدارس ارسال کردیم.

باقرزاده همچنین این را هم گفت که از مدیران مدارس خواسته شده تا در راستای اجرای برنامه فراگیر پرورشی پنج ولی دانش آموز را به عنوان نماز یار، پاسخ یار، نشاط یار، هویت یار و اردویار انتخاب و در سامانه مربوطه معرفی کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه برنامه درسی طوری ابلاغ شده که مدیران و معلمان فکر می‌کنند برنامه درسی تنها از طریق کلاس محقق می‌شود، خبر داد: آموزش می‌تواند در موقعیتی خارج از کلاس درس رخ دهد و این آمادگی را معاونت پرورشی دارد تا این فضا را ایجاد کند؛ از این رو درخواست این امر را دادیم که از ۱۶ جلسه هر کلاس، دو جلسه به عنوان پرورشی در خارج از کلاس برگزار شود.

معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به طرح نماد (نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی) توضیح داد: آموزش و پرورش به همراه ۱۴ نهاد دیگر مکلف به اجرای نظام مراقبت از دانش آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی است. اجرای این نظام پنچ مرحله اعم از غربالگری، تشخیص، آموزش، توانمندسازی و مداخله و درمان دارد.

باقرزاده گفت: غربالگری به اولیاء و آموز ش و پرورش کمک می‌کند آسیب دانش آموز تشخیص داده شود که از نظر سلامت روانی و اجتماعی در چه مقطعی هستند. در غربالگری مباحث افسردگی و خشونت و آرامش و کنشگری اجتماعی سنجیده می‌شود. اگر تشخیص داده شود دانش آموز در شرایط فوریت روانی اجتماعی است این دانش آموز به مراکز مشاوره و درمانگران ارجاع داده می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نماد را از دانش آموزان ابتدایی شروع کردیم، افزود: آمارها نشان می‌دهد برخی از اثرات مثل خانه مانی و استفاده از فضای مجازی زیاد است. شاهد افسردگی و پرخاشگری و عدم تاب آوری هستیم؛ بچه‌ها تاب آور نیستند. ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز غربالگری شدند  و به زودی توسط خود والدین و مراکز مشاوره به این دانش آموزان کمک می‌کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha