• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۲۹
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402071913159

شاگرد علامه حسن‌زاده آملی(ره):

جمع میان حکمت و شریعت ویژگی آثار علامه حسن‌زاده آملی است

جمع میان حکمت و شریعت ویژگی آثار علامه حسن‌زاده آملی است

ایسنا/قم شاگرد علامه حسن‌زاده آملی(ره) اظهار کرد:جمع میان حکمت و شریعت در آثار استاد علامه بارز است و عمق فکری ایشان در عرفان نظری به ایشان کمک کرد تا عمق حکمت صدرا را متوجه شوند.

حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه شاگرد علامه حسن‌زاده آملی(ره) ، در همایش ملی نکوداشت علامه ذوالفنون، حسن حسن‌زاده آملی(ره) که امروز، ۱۹ مهرماه در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در حال برگزاری است،گفت: مقام فلسفی  استاد علامه باید رهمنود تمام علما باشد. 

وی اظهار کرد: یکی از امور سنت فلسفی که به جد پذیرفته شده و روش اساسی فیلسوفان است توجه به این مهم است که در کنار بحث نظری بحث شهود و کشف و اثر آن در فلسفه را مورد توجه دادند، حتی بوعلی سینا که فلسفه بحثی را پدید آورده راه الهی شدن و ثبیت حقایق و شهود در علم را پذیرفته است.

یزدان پناه با بیان اینکه شهود در فلسفه به صورت جدی پذیرفته شده است، گفت: به گفته شیخ اشراق حکیم آن است که در کنار بحث به حقایق برسد همان گونه که ملاصدرا نیز شهود را در کنار سایر علوم به رسمیت می شناسد.

یزدان پناه یادآور شد: شهود صرفا به مقدمه بحث خلاصه نمی‌شود و برخی حقایق توحیدی تا به عمق دیده نشود فلیسوف نمی تواند به خوبی در این مسیر حرکت کند.

استاد حوزه علمیه خاطر نشان کرد: برای رسیدن به حقیقت والا در سنت اسلامی شهود به عنوان روشی رسمی به جدیت به کار گرفته شده و حکیمی در بیان حقایق موفق است که دستی در شهود داشته باشد.

وی با بیان اینکه در سنت فلسفه اسلامی دل و عقل کنار هم قرار می‌گیرند، افزود: کسی که حقایق را به وسیله شهود درک کرده باشد فطرت برتری پیدا می‌کند که او را ساحت برتر می‌کند و فیلسوف می‌تواند عمق فلسفی پیدا کند.

یزدان پناه ابراز کرد:علامه حسن زاده جزو حکیم های قدر است و قدرت فلسفی ایشان در شهود ایشان نسبت به حقایق بود که نتیجه اثر شهود در فلسفه کار فنی در مباحث فلسفی ایشان بود.
شاگرد علامه خاطر نشان کرد: علامه در خصوص مسائل مختلف رساله می‌نوشت و حقیقت ناب و بسیاری از حقایق سخت فلسفی را به زبان روان ارائه می‌داد که این امر ماحصل کار عملی و فنی استاد بود.

وی در انتها اظهار کرد:جمع میان حکمت و شریعت در آثار استاد علامه بارز است و عمق فکری ایشان در عرفان نظری به ایشان کمک کرد تا عمق حکمت صدرا را متوجه شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha