• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1402071913185
  • خبرنگار : 50214

غربالگری رایگان سرطان سینه در مراکز و پایگاه‌های سلامت یزد

غربالگری رایگان سرطان سینه در مراکز و پایگاه‌های سلامت یزد

ایسنا/یزد رییس گروه بیماریهای غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اعلام کرد: غربالگری سرطان سینه برای زنان سنین ۳۰ تا ۶۹ سال به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت استان انجام می‌شود.

دکتر «محمد علی اوزی‌نژاد» ضمن اعلام این خبر گفت: زنان بالای سن ۳۰ سال می‌توانند با معاینه پستان توسط مامای دوره دیده در مراکز و پایگاه‌های خدمات جامع سلامت نزدیک منزل، بررسی اولیه شده ودر صورت وجود هر گونه شک مبنی بر وجود توده به کلینیک ویژه پیشگیری «ارتقای سلامت امید» واقع در بیمارستان شهید صدوقی ارجاع شوند.

وی افزود: با انجام سونوگرافی یا ماموگرافی در این مرکز، بررسی‌های تکمیلی صورت گرفته و در موارد مشکل‌دار، جراحی و اقدامات بعدی انجام خواهد شد که بدیهی است با این روش هزینه‌های تشخیص ودرمان فرد بسیار کاهش می‌یابد.

اوزی‌نژاد خاطرنشان کرد: انجام خود مراقبتی، شرکت در برنامه‌های غربالگری و تشخیص زودرس، افزایش مصرف میوه و سبزی، افزایش مصرف غلات و گوشت ماهی و کاهش مصرف غذاهای پرچرب، سرخ شده و حاوی نگهدارنده، داشتن حداقل روزانه نیم ساعت تحرک بدنی با شدت متوسط، اجتناب از مصرف الکل و دخانیات ، داشتن وزن متعادل، تداوم دوره شیردهی به فرزند، یادگیری و انجام ماهیانه خودآزمایی پستان و شناخت علایم هشدار دهنده شامل توده پستانی یا زیر بغلی، تغییر شکل یا قوام پستان، تغییرات پوستی پستان، ترشحات غیرطبیعی از پستان از کارآمدترین روش‌ها در پیشگیری از این بیماری هستند.

وی اظهار کرد: بعضی از سرطان‌ها از جمله سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ تنها با معاینه پزشکی و آزمایشات تکمیلی تشخیص داده می‌شوند و لازم است هم ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و هم بیماران به اهمیت تشخیص زودهنگام و انجام فعالیت‌های غربالگری سرطان پایبند باشند تا منجر به بهبود نتیجه وکاهش اتلاف منابع شود.

اوزی‌نژاد افزود: غربالگری سرطان روده بزرگ برای افراد بین ۵۰ تا ۶۹ سال و بررسی سرطان پستان در سطح یک (مراکز و پایگاه های خدمات جامع سلامت و مراکز بهداشت) کاملاً رایگان است و در غربالگری سرطان دهانه رحم جهت خانم‌های سنین ۳۰ تا ۵۵ سال فقط هزینه آزمایش به قیمت دولتی دریافت می‌شود.

به گزارش ایسنا و به نقل از وبدا یزد، نهم مهر تا نهم آبان ماه جهت اطلاع رسانی پیشگیری از سرطان سینه نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha