• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۳:۵۵
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 1402071913283
  • منبع : وزارت کشور

در نشست اکسکام ژنو مطرح شد

انتقاد رییس سازمان ملی مهاجرت از اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان

انتقاد رییس سازمان ملی مهاجرت از اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان
عکس تزیینی است

رئیس سازمان ملی مهاجرت کشور در نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به «اکسکام در شهر ژنو» نسبت به اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان و ملاحظات سیاسی برخی کشورهای کمک کننده، انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالله مبینی که در رأس هیئتی از جمهوری اسلامی ایران در هفتاد و چهارمین نشست کارگروه اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان موسوم به اکسکام در شهر ژنو شرکت کرد، نگرانی عمیق جمهوری اسلامی ایران را از تداوم تشدید سرکوب و کشتار مردم مظلوم غزه خصوصاً کودکان، زنان، سالخوردگان و افراد بی‌گناه ابراز کرد.

وی تصریح کرد: مردمی که شاهد تخریب خانه‌ها و زیرساخت‌هایشان تحت شدیدترین بمباران‌ها هستند در روزهای آینده شاهد سیل جدیدی از آوارگی خواهند بود.

رئیس سازمان ملی مهاجرت به بروز بحران‌های مختلف و مداخلات نظامی و غیرمسئولانه خارجی در منطقه اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران بدون آنکه نقشی در ایجاد این بحران‌ها داشته باشد طی چند دهه اخیر میزبان میلیون‌ها پناهنده و آواره خارجی شده است. فقدان کمک‌های بین‌المللی از یک سو و حجم انبوه ورود پناهندگان از سوی دیگر شرایط میزبانی جمهوری اسلامی ایران را با سختی های بی‌شماری مواجه کرده است.

مبینی با یادآوری مشارکت بیش از سهم  جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از پناهندگان و لزوم تقسیم منصفانه مسئولیت بین‌المللی، در قالب ارائه آمار و ارقام، خدمات دهی جمهوری اسلامی ایران را در حوزه‌های بهداشت، درمان، آموزش و معیشت به سمع و نظر حاضران در نشست رساند. 

مبینی همچنین اعمال استاندارد دوگانه با پناهندگان و آوارگان، ملاحظات سیاسی برخی کشورهای کمک کننده، شکاف عمیق میان بودجه پیشنهادی سالانه کمیساریا و بودجه تحقق یافته به جمهوری اسلامی ایران را مورد انتقاد قرار دارد و با اشاره به سند راه حل‌های راهبردی برای پناهندگان افغانستانی، بر اولویت بازگشت داوطلبانه پناهندگان تأکید کرد.

وی تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی، امنیتی و اجتماعی را با هدف بازگشت عزتمندانه پناهندگان افغانستانی به سرزمین اصلی خود، تنها راه حل این بحران عنوان کرد.

مبینی ضمن تشکر از پشتیبانی سازمان‌های بین‌المللی فعال در امور بشردوستانه بویژه کمیساریای عالی پناهندگان ملل متحد، بار دیگر تاکید کرد: حمایت ایران از امواج گسترده و ترکیبی پناهجویان و آوارگان امری دائمی نخواهد بود. لذا برنامه‌ریزی جدی و زمانبندی شده در راستای حل و فصل این مسئله باید در دستور کار همکاری‌ها و اصل مسئولیت بین‌المللی قرار گیرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کمیته اجرایی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل از ۱۰۷ عضو و ۱۲ ناظر تشکیل شده و ایران نیز که سال ۱۹۵۵ به عضویت این کمیته درآمد، به صورت فعالانه در برنامه های کمیساریا مشارکت دارد. این کمیته در هر سال و با هدف بررسی آخرین تحولات و چالش‌ها در حوزه پناهندگان و آوارگان نشست عمومی با حضور کشورهای عضو در ژنو برگزار می‌کند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha