• چهارشنبه / ۱۹ مهر ۱۴۰۲ / ۱۴:۴۹
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1402071913350
  • خبرنگار : 50160

در گفت‌وگو با کارگردان نمایش «ما دلقک نیستیم» مطرح شد

بیراهه رفتن تئاتر کشور و فراموشی هنرهای اجرایی چون پانتومیم

بیراهه رفتن تئاتر کشور و فراموشی هنرهای اجرایی چون پانتومیم

ایسنا/زنجان کارگردان «ما دلقک نیستیم» گفت: جریان عمومی تئاتر کشور در چند سال گذشته به بیراهه رفته است و باعث شده برخی از گونه‌های نمایشی چون پانتومیم، فراموش شوند.

پوریا رضایی ظهر امروز (۱۹ مهرماه) در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: نمایش «ما دلقک نیستیم»، روایتی است از یک سیرک و دلقکی که در آن حضور دارد. در واقع ما این کار را به شکل کارگاهی و پس از چند ماه تمرین تولید کردیم. این نمایش، کمدی و شیوه اجرایش نزدیک به کمدی‌های اسلپ‌استیک است.

این نویسنده و کارگردان همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره پانتومیم در زنجان و تأثیر آن بر حس و حال عرصه نمایش، گفت: ایجاد این حس و حال خوب، مهم‌ترین ویژگی جشنواره پانتومیم است؛ چرا که شما یک نمایش بی‌کلام کار می‌کنید و همه مخاطبان با هر زبان و ملیتی با آن ارتباط برقرار می‌کنند، بدون این‌که حتی یک دیالوگ در کار وجود داشته باشد. وقتی مخاطبان داستان را می‌ببینند، به‌راحتی متوجه روایت و اتفاقات آن می‌شوند. این یک اتفاق درون استانی یا کشوری نیست، مخاطب از هر کشوری و با هر زبانی که باشد می‌تواند با این کار ارتباط برقرار کند.

وی ادامه داد: بازیگر با حرکات بدن و حالات صورت داستان را روایت می‌کند و این برای خود من جذاب و شیرین است. ما سال‌ها این دغدغه را داشتیم تا بتوانیم نمایشی را تولید کنیم که هر مخاطبی بتواند پای آن بنشیند و متوجه حال و هوای نمایش و داستان بشود. پانتومیم یک کار بین‌المللی است و زبان آن جهانی است و این تجربه خوبی را برای ما رقم زد.

رضایی با اشاره به این‌که برخی گونه‌های نمایشی غریب افتاده‌اند، برگزاری جشنواره پانتومیم را اتفاق بسیار خوبی توصیف کرد و افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته، نمایش و تئاتر کشور به سمتی رفت که مخاطب عام با گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی آشنا نشود و فکر کند تئاتر همان معیار و گفتار دراماتیکی است که در تئاتر بلک‌باکس اتفاق می‌افتد. در صورتی‌که ما گونه‌های مختلفی از نمایش را داریم که در دنیا هم کار می‌شوند.

کارگردان نمایش ما دلقک نیستیم خاطرنشان کرد: در واقع باید گفت گونه‌های مختلف هنرهای نمایشی مهجور واقع شدند و اگر هم اتفاقی در این زمینه رخ می‌دهد، اغلب با نگاه جشنواره‌ای است و در گردهمایی‌هایی از این‌ دست است که ما متوجه گونه‌های مختلف می‌شویم. البته برگزاری چنین جشنواره‌هایی در کشور اتفاق خوبی را رقم می‌زند و امیدوارم که این جریان ادامه‌دار باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha