• پنجشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1402071913511
  • خبرنگار : 71463

مهم‌ترین خبر هفته؛ حمایت از طوفان‌الاقصی

مهم‌ترین خبر هفته؛ حمایت از طوفان‌الاقصی

حمایت رهبر انقلاب اسلامی و سایر مقامات ایرانی از عملیات طوفان‌الاقصی که از شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ توسط نیروهای فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی آغاز شد، مهم‌ترین خبر سیاسی در هفته گذشته بود.

به گزارش ایسنا، واکنش مقامات ایران به عملیات طوفان‌الاقصی، اظهار امیدواری رئیسی برای خواندن نماز در مسجدالاقصی، انتظار ایران از عراق برای خلع سلاح کامل گروهک‌های ضد انقلاب و ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس، از دیگر اخبار مهم این هفته بودند.

شنبه ۱۵ مهر؛ انتظار ایران از عراق برای خلع سلاح کامل گروهک‌های ضد انقلاب

دیدار سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با ارتشبد عبدالامیر کامل الشمری وزیر کشور عراق در حاشیه آیین آغاز سال تحصیلی دانشجویان ایرانی و خارجی در دانشگاه ملی دفاع ملی، مهم‌ترین خبر شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این دیدار با اشاره به توافق اسفند پارسال بین دبیران شورای عالی امنیت ملی ایران و عراق درباره تامین امنیت مرزی، خلع سلاح کامل و انتقال گروهک‌های ضدانقلاب از مجاورت مرزهای ایران، اقدامات صورت‌گرفته را خوب و در عین حال ناکافی توصیف کرد و گفت: انتقال گروهک‌های ضدانقلاب به مناطقی دورتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران قابل تقدیر است اما انتظار ما طبق توافق، خلع سلاح کامل آنهاست.

تایید لایحه شوراهای حل اختلاف توسط شورای نگهبان، برگزاری شمشمین اجلاس بین‌المللی همبستگی با کودکان و نوجوانان فلسطینی که در فرهنگسرای ارسباران و حمایت سردار یحیی رحیم‌صفوی مشاور نظامی رهبر انقلاب اسلامی از عملیات طوفان‌الاقصی در این اجلاس، ابلاغ «آیین‌­نامه شورای فرهنگی و اجتماعی خانواده و زنان» توسط رئیس قوه مجریه، برگزاری هفتمین جلسه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی و برگزاری نهمین جلسه شورای اقتصاد که به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور از دیگر اخبار مهم این روز بودند.

یک‌شنبه ۱۶ مهر؛ امیدواری رئیسی برای خواندن نماز در مسجدالاقصی

واکنش رئیس جمهوری اسلامی ایران به عملیات طوفان‌الاقصی و گفت‌وگوهای تلفنی سید ابراهیم رئیسی با «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و «زیاد نخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و تجلیل از اقدامات فلسطینیان و اظهار امیدواری برای نماز خواندن در مسجدالاقصی، مهم‌ترین خبر یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ بود.

رئیس دولت سیزدهم عصر ۱۶ مهر و در جلسه هیئت دولت «عملیات طوفان‌الاقصی را غرورآفرین و رسوایی بزرگ امنیتی، نظامی و اطلاعاتی برای رژیم صهیونیستی» توصیف و تصریح کرد: «این عملیات ظفرمندانه و اتحاد و انسجامی که در میان نیروهای مقاومت مشاهده می‌شود، نویدبخش پیروزی‌های بزرگ‌تر بوده و گواه آن است که پیروزی بر دشمن زوال‌پذیر صهیونیستی، دست‌یافتنی است.»

رئیسی همچنین در پیامی با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران همه جهان را دعوت به مشاهده این حقیقت می‌کند که انباشت ظلم و بی‌عدالتی بر ملت مظلوم فلسطین، استمرار توهین و اهانت به زنان و زندانیان و هتک حرمت بیت‌المقدس و قبله اول مسلمین، همیشگی نیست و با مقاومت ملت‌ها مواجه می‌شود»، به این موضوع که «ایران از دفاعِ مشروع ملت فلسطین حمایت می‌کند» اشاره و تاکید کرد: «بی‌تردید رژیم صهیونیستی و حامیان آن مسئول به خطر افتادن امنیت ملت‌های منطقه هستند و باید در این زمینه پاسخگو باشند.»

رئیسی در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس با بیان اینکه «اراده پولادین ملت فلسطین و مجاهدان راه خدا، پیروزی نهایی فلسطینیان بر رژیم غاصب صهیونیستی را نوید می‌دهد»، تصریح کرد: «آنچه با عملیات پیروزمندانه مجاهدان فلسطینی در سرزمین‌های اشغالی اتفاق افتاد، تحقق انتظار ۷۰ ساله ملت فلسطین و امت اسلامی بود و ان‌شاءالله به‌زودی در کنار هم در مسجدالاقصی نماز بخوانیم

رئیس قوه مجریه همچنین در گفت‌وگوی تلفنی خود با دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین با بیان اینکه «رژیم صهیونیستی رو به زوال و جبهه مقاومت در حال فتح قله‌های پیروزی است»، تصریح کرد: «ما پیروزی نهایی ملت فلسطین را وعده الهی می‌دانیم و ملت ایران همواره در کنار ملت‌های آزادی‌خواه و مستقل و در صدر آنها ملت آزادی‌خواه فلسطین ایستاده است.»

واکنش‌های رئیس مجلس شورای اسلامی، تعدادی از نمایندگان مجلس و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به عملیات طوفان‌الاقصی، واریز جریمه ۴۳ میلیون دلاری آمریکا به حساب جمهوری اسلامی ایران در بانک هلندی در لاهه، برگزاری هشتمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی و ورود دیوان محاسبات به رتبه‌بندی احکام بازنشستگان آموزش و پرورش از دیگر اخبار مهم این روز بودند.

دوشنبه ۱۷ مهر؛ آخرین وضعیت «آرمیتا گراوند»

توضیحات احمد وحیدی وزیر کشور درباره آخرین وضعیت «آرمیتا گراوند» مهم‌ترین خبر دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ بود. وحیدی در حاشیه نشست با استانداران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که وضعیت «آرمیتا گراوند» به کجا رسید؟ گفت: «این مسئله یک مسئله کاملاً شفاف و روشن است. یک حادثه و اتفاقی بود که ممکن است هر روز در هر جای کشور اتفاق بیفتد.»

وی ادامه داد: «دشمنان کشور  به خصوص شکست‌خوردگان سیاسی نمی‌خواهند فضای عمومی کشور آرام باشد. آنان تلاش کردند کشور را به آشوب بکشانند، اما از ملت تو دهنی خوردند. آنان همچنان تلاش می‌کنند از هر اتفاقی یک حادثه و ماجرا بسازند.»

وزیر کشور از «بی‌اعتنایی مردم به غرض‌ورزی‌های آشوبگران» سخن گفت و افزود: «ملت ما به دروغگویی‌های این افراد و ساختن داستان‌هایی برای التیام درد خودشان که نتوانستند در بین ملت ایران اغتشاش ایجاد کنند را پوشش دهند و عجیب این است که از هر ماجرایی به جای همدردی آن را وجه‌المصالحه سوءاستفاده‌های شیطنت آمیز خود می کنند.»

واکنش تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس به عملیات طوفان‌الاقصی، برگزاری نهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی و افتخارآفرین دانستن عملیات طوفان‌الاقصی توسط رئیس قوه قضاییه، از دیگر اخبار مهم این روز بودند.

سه‌شنبه ۱۸ مهر؛ رد کردن نقش ایران در عملیات طوفان‌الاقصی توسط رهبری

تقدیر رهبر انقلاب از طراحان عملیات طوفان‌الاقصی و رد کردن نقش ایران در این عملیات توسط ایشان، مهم‌ترین خبر سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۲ بود. رهبر انقلاب اسلامی صبح ۱۸ مهر در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح، در دانشگاه افسری امام علی (ع) درباره عملیات «طوفان‌الاقصی»، آن را «شکستی غیرقابل ترمیم برای رژیم صهیونیستی» دانستند و گفتند: «ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را می‎بوسیم اما آنها که می‌گویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینی‌ها است دچار محاسبه غلط شده‌اند. این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همچنین با «یادآوری جنایات رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته»، بیان کردند: «دشمن خبیث و ظالم حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلوم‌نمایی در پیش گرفته. دیگران هم کمکش می‌کنند. رسانه‌های دنیای استکبار کمکش می‌کنند، این مظلوم‌نمایی ۱۰۰ درصد خلاف واقع و دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصره غزه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیرنظامی صهیونیست‌ها، او مظلوم است؟ هرچه این رژیم غاصب هست، مظلوم نیست. ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوه‌گو هست، اما مظلوم نیست. ظالم است. هیچ کس نمی‌تواند از این هیولای دیوسیرت چهره یک مظلوم بسازد.»

افتتاح چهار ایستگاه جدید مترو در خطوط ۶ و ۷ با حضور رئیس دولت سیزدهم، برگزاری دهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، توافق اولیه دولت و مجلس برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و دیدار وزیر صنایع بلاروس با معاون اول رئیس‌جمهور از دیگر اخبار مهم این روز بودند.

چهارشنبه ۱۹ مهر؛ گزارش وزرا به رئیسی در جلسه هیئت دولت

برگزاری جلسه هیئت دولت به ریاست رئیسی و ارائه گزارش‌های وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و نیرو به رئیس دولت سیزدهم و اعضای کابینه مهم‌ترین خبر چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ بود. در این جلسه رئیس دولت سیزدهم با محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در غزه اظهار کرد: صهیونیست‌ها در مقابل چشم جهانیان مرتکب جنایت علیه بشریت می‌شوند و همه سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باید به وظایف خود در این زمینه بدون هیچ استثنا و تبعیضی عمل کنند.

رئیسی با اشاره به ثبات ایجاد شده در عرصه اقتصادی کشور تصریح کرد: لازمه حفظ ثبات فعلی این است که همه بخش‌های مرتبط به‌خصوص وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت با تقویت اتحادیه‌ها و اصناف، مدیریت و کنترل موثرتری بر قیمت‌ها داشته باشند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه استانداران نمایندگان عالی دولت در استان‌ها هستند، هماهنگی همه مسئولان دستگاه‌های اجرایی با استاندار در جهت هم‌افزایی و همکاری برای رفع مشکلات مردم را ضروری دانست.

در این جلسه وزیر صمت از احداث طولانی‌ترین تونل انتقال آب تحت فشار وزیر نیرو از اضافه شدن ۲ میلیون مشترک جدید در ۲ سال گذشته به شبکه برق و وزیر ارتباطات از انعقاد قرارداد فاز اول ایجاد منظومه فضایی ایران خبر دادند.

برگزاری جلسه بررسی مشکلات و مسائل کشاورزان سه استان شمالی کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور، برگزاری یازدهمین جلسه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی، آمادگی دولت برای اجرای طرح اعتبارزدایی از اسناد غیررسمی، الحاق چهار فروند هواپیمای باز آماد شده به ناوگان نیروی هوایی ارتش، ابلاغ قانون جدید انتخابات مجلس خبرگان رهبری، اعلام جزئیاتی جدید از ویژگی‌های ماهواره «نور ۳» و انتصاب حجت‌الاسلام سید علی اکبر اجاق‌نژاد به تولیت مسجد جمکران توسط رهبری از دیگر اخبار مهم این روز بودند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha