• پنجشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۰:۱۳
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402072013704
  • خبرنگار : 50625

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

فیلمی که با تمرکز بر مفاهیم رباتیک و هوش مصنوعی ساخته شد

فیلمی که با تمرکز بر مفاهیم رباتیک و هوش مصنوعی ساخته شد

ایسنا/اصفهان بازیگر کودک فیلم «آلفا و ربات نابودگر» گفت: اگر یک روز فیلم‌ساز شوم در ژانر طنز و کودک فیلم می‌سازم. وقتی با دیدن فیلم‌های کودک لبخند به روی لب بچه‌ها می‌آید، حس خوبی به من دست می‌دهد.

این بخشی ازجمله هایی بود که بعدازظهر چهارشنبه (۱۹ مهرماه) در نشست رسانه‌ای فیلم «آلفا و ربات نابودگر» با حضور شهرام قدیری، کارگردان این فیلم، بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم، سحر قناعی به عنوان مجری نشست و همچنین با حضور دختران نوجوان خبرنگار در سالن حافظ سینما ساحل برگزار شد.

در ابتدای این نشست، شهرام قدیری، کارگردان فیلم «آلفا و ربات نابودگر» گفت: قرار بر این بود که فیلم «آلفا و ربات نابودگر» یک فیلم طنز، سرگرم‌کننده و شاد برای بچه‌ها باشد و در کنار آن نیز به‌طور اجمالی به انتقال یک‌سری مفاهیم مانند دوست داشتن، اهمیت مادر و بسیاری از مفاهیم دیگر زندگی پرداخته‌ایم و تا حد امکان بر این هدف بوده‌ایم که بچه‌ها برای چند دقیقه سرگرم شده و با یک فضای جدید آشنا شوند. لازم به ذکر است که فیلم با تکنولوژی، پیش رفته که این تکنولوژی برای بچه‌های امروز جذاب بود و هدف ما از استفاده آن پرداختن به علایق آن‌ها است.

سپس بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم در پاسخ به پرسش مجری در خصوص فضای متفاوت این فیلم باتجربه‌های قبلی خود گفت: دنیای تهیه‌کنندگی دنیای تجربه است و به نظر من آدم‌ها باید ژانرهای مختلف را تجربه کنند. تجارب من اصولاً در قالب سینمای اجتماعی بوده و تهیه‌کنندگی فیلم‌های اجتماعی همچون «پسران دریا» را به عهده داشتم و فکر می‌کردم که باید حرف دیگری نیز در سینما زد و این فیلم اولین تجربه رباتیکی من و در حقیقت اولین تجربه‌ سینمای ایران به این سمت‌وسو است که از هوش مصنوعی بهره برده و به نظر من همیشه اولین تجربه‌ها، تجربه‌های سختی بوده و انجام آن نیز نیازمند جسارت است. من هم علاقه به ثبت این تجربه هم در کارنامه خودم و هم برای سینمایی ایران و کودکان داشتم.

 او در پاسخ به سؤال سحر قناعتی، مجری این نشست در خصوص بهره‌گیری یا عدم بهره‌گیری از هوش مصنوعی در روند تولید فیلم «آلفا و ربات نابودگر» بیان کرد: در روند تولید از هوش مصنوعی بهره‌گیری نشد به دلیل اینکه این مبحث بیشتر مربوط به مسائل پس از تولید است. ما در بخش اول کار که درواقع معرفی فضای کار بود، از هوش مصنوعی استفاده کردیم، هم‌چنین ربات‌های اول فیلم و فضای سیاره‌ای نیز مربوط به بحث هوش مصنوعی است.

در این لحظه، یکی از نوجوانان خبرنگار به حضور مرحوم «آرش میر احمدی» به‌عنوان آخرین تجربه‌اش در این فیلم اشاره‌کرده و خواهان شرح علاقه‌مندی‌ها و تعهدات دلی و قلبی این هنرمند و اهمیت دادن او به تولیدات این ژانر و نوجوانان شد.

کارگردان پاسخ داد: ما قبل از این فیلم در یک سریال ۱۷۰ قسمتی در شبکه نسیم تجربه همکاری داشتیم. او در همه کارها انرژی زیادی داشت و دلسوزانه کار می‌کرد و این فیلم را نیز خیلی دوست داشت. مرحوم میر احمدی معتقد بود که این فیلمِ طنز نگاه متفاوتی داشته و در خصوص علایق امروز بچه‌ها است و وقتی‌که فیلم به مرحله تدوین رسید آن را بازبینی کرد و نکاتی را گوشزد کرد که به بعضی از آن‌ها نیز عمل کردیم. او روحیه طنز خوبی داشت و هرگز هم خسته نمی‌شد و مدام در حال تکاپو و تمرین برای نقش خود بود.

سپس نوجوان خبرنگار دیگری میزان آشنایی بچه‌ها باهوش مصنوعی را از کارگردان جویا شد و این پرسش را مطرح کرد که آیا هدف از ساخت این فیلم آشنایی بچه‌ها با هوش مصنوعی بوده است؟

قدیری پاسخ داد: بچه‌ها در حد کمی با هوش مصنوعی آشنایی دارند، اما لازم به ذکر است که هدف ما بیشتر روی مبحث رباتیک و علاقه بچه‌ها متمرکز بود که در حال حاضر نیز این واحد درسی در بسیاری از مدارس کشورمان در حال رواج است و جمعیت زیادی از بچه‌ها نیز ربات و رباتیک را دنبال می‌کنند. علاوه بر آن ما در تحقیقاتی که قبل از فیلم‌نامه انجام دادیم، متوجه شدیم که ایران یکی از کشورهای درخشان در عرصه رباتیک است و هوش مصنوعی نیز بخشی بود که ما در این فیلم از آن برای روایت سه دقیقه اول فیلم کمک گرفتیم.

نوجوان خبرنگار دیگر به گریم بازیگران و رنگ‌پردازی در این فیلم انتقاد داشت.

کارگردان پاسخ داد: ما در خصوص گریم‌ها از این ترس داشتیم که بچه‌ها از گریم بیشترِ بازیگرها بترسند و شخصیت بیش‌ازحد ترسناک شود و چون نورهای استفاده‌شده در این فیلم نورهای کنتراستِ بود، این تضاد به وحشت فیلم اضافه می‌کرد و تصمیم بر این شد که در این خصوص بااحتیاط بیشتری عمل کنیم.

او ادامه داد: من حدود ۱۰ سال طراحی صحنه را در دانشگاه‌های مختلف تدریس می‌کنم. ما قانونی به اسم ویترین‌های شلوغ داریم و در ویترین شلوغ، امکان انتخاب لباس‌های موردعلاقه وجود ندارد و کوچک‌ترین شی‌ء باید درصحنه کاربرد داشته باشد و بیش از این نیاز به استفاده از ابزاری در صحنه این فیلم ندیدم و تمرکز ما بیشتر روی پرسوناژها بود.

نوجوان خبرنگار دیگری مسئله کم‌تجربگی بازیگران کودک و نوجوان این فیلم و قرار گرفتن در مقابل بازیگران باتجربه‌ای همچون آشا محرابی را بیان و جویای چگونگی این تجربه شد.

کارگردان در پاسخ گفت: ما ۵ کاراکتر اصلی کودک و نوجوان در این فیلم داشتیم. یکی از آن‌ها یاسین اسدی نوجوانی است که از ۴ سالگی تجربه اجرا و بازیگری در سیمای استان اراک را آغاز کرد. هم‌چنین آرش کپلک (آرش زارعی) نیز در تجربه ایفای نقش در فیلم و سریال‌های گوناگونی را داشت و دو بازیگر دیگر نیز تجربه بازی داشتند و ما در این فیلم نا بازیگران زیادی نداشتیم و حتی معلم ورزش مدرسه ما هادی شکوری نیز بازیکن سابق استقلال بود.

سپس مجری نشست خطاب به کارگردان با بیان اینکه سینمای کودک فضای خوبی برای معرفی چهره جدید به‌ویژه در کودکان و نوجوانان است، این پرسش را مطرح کرد که تا چه اندازه دغدغه شما معرفی چهره جدیدِ است؟

کارگردان در پاسخ گفت: آرش کپلک را زمانی که سه سال و نیمه بود برای یکی از فیلم‌هایم انتخاب کردم که پس‌ازآن نیز وارد حیطه بازیگری شد. کار ما کشف استعداد است. البته در فیلم‌ها استفاده از بازیگرانی که برای اولین بار جلوی دوربین می‌روند، وجهه خطرناک داشته و ریسک محسوب می‌شود به همین خاطر استفاده ازاین‌گونه بازیگران تا همین حد در این فیلم کافی بود.

در ادامه نیز، بهروز نشان، تهیه‌کننده فیلم ادامه داد: تهیه‌کننده و کارگردان باید از لحظه اول شروع کار بدانند که خواهان چه چیزی از فیلم خود هستند. تکلیف ما از ابتدا با این فیلم مشخص بود و می‌دانستیم قرار است چیزی بسازیم که به‌خوبی در گیشه دیده شود.

او خاطرنشان کرد: ما هنگام ساخت فیلم، تنها نباید به بچه‌هایی فکر کنیم که در شهرهای بزرگی همچون تهران و اصفهان هستند بلکه باید بچه‌های نقاط دیگر نیز همچون سیستان و بلوچستان، خوزستان و نقاط محروم را نیز در نظر بگیریم.

در این لحظه آرش دهقان، بازیگر کودک فیلم «آلفا و ربات نابودگر» ر وارد سالن شد و مورد تشویق حضار قرار گرفت. در ادامه سحر قناعتی، مجری این نشست از او پرسید که تجربه بازی در این فیلم برای او چگونه بود و او پاسخ داد: بازی در این فیلم برای من تجربه خوبی بود و کمک زیادی به من کرد. من از ۳ سالگی بازیگر شدم و از ۴ سالگی تئاتر را شروع کردم و شهرام قدیری من را کشف کرد و پس‌ازآن نیز به‌مرور در پروژه‌های گوناگون بازی کردم.

او در پاسخ به پرسش مجری در خصوص چرایی و میزان علاقه‌اش به فیلم «آلفا و ربات نابودگر» پاسخ داد: من این فیلم را بسیار دوست داشتم و بیشتر جنبه‌های تخیلی مثل ربات‌ها و هم‌چنین خودِ نقش‌ها من را به خود جذب کرد.

قناعتی از او پرسید: بچه‌ها بیشتر دوست دارند فیلم‌سازان چه فیلم‌هایی بسازند؟ و این بازیگر کودک در پاسخ گفت: بچه‌ها بیشتر به فیلم‌های علمی تخیلی و عروسک‌گردانی در فیلم علاقه دارند.

این بازیگر کودک در ادامه در پاسخ به پرسش دیگرِ مجری در خصوص نظر بچه‌ها درباره این فیلم افزود: من با بچه‌هایی که پس از دیدن فیلم از سالن بیرون می‌آمدند، صحبت کردم و فیلم برای آن‌ها جذاب بود و آن را دوست داشتند.

مجری این نشست این پرسش را بیان کرد که کدام فیلم جشنواره را بیشتر دوست داری؟

آرش دهقان در پاسخ گفت: من بین فیلم‌های جشنواره فیلم خودمان را از همه بیشتر دوست داشتم.

قناعتی یک‌بار دیگر از او پرسید: توصیه‌ات به بچه‌هایی که می‌خواهند بازیگر شوند چیست؟

بازیگر فیلم «آلفا و ربات نابودگر» پاسخ داد: بچه‌ها ابتدا باید استعداد خود را کشف کرده و در کلاس‌های مربوط آموزش ببینند یا به تئاتر بروند چون از تئاتر هم می‌شود وارد بازیگری شد.

مجری این پرسش را نیز مطرح کرد که هنگام مواجهه با بازیگران باتجربه در کار دچار استرس نمی شوی و تجربه کار با آن‌ها به چه صورت است؟

دهقان پاسخ داد: در ابتدا هنگام مواجهه با آن‌ها دچار اضطراب می‌شدم ولی در حال حاضر با خونسردی با آن‌ها صحبت و کار می‌کنم.

بازیگر کودک فیلم «آلفا و ربات نابودگر» در پاسخ به پرسش مجری در خصوص علاقه یا عدم علاقه به فیلم‌سازی گفت: من بازیگری را از فیلم‌سازی بیشتر دوست دارم و علاقه من بیشتر در ژانر طنز و اجتماعی (بچه‌های کار) است.

سپس قناعتی پرسید:آرزویت برای سینمای کودک چیست؟

او پاسخ داد: آرزو می‌کنم که فیلم‌های کودک بیشتری ساخته شوند چون آن چیزی که من می‌بینم خیلی کم است.

سپس این پرسش از سوی یکی از نوجوانان خبرنگار مطرح شد: اگر روزی فیلم‌ساز شوی فیلم خود را چگونه می‌سازی و برای آغاز و پایانش چه چیزی را در نظر داری؟

این بازیگر کودک در پاسخ گفت: اگر یک روز فیلم‌ساز شوم در ژانر طنز و کودک فیلم می‌سازم. او سپس اضافه کرد: وقتی با دیدن فیلم‌های کودک لبخند به روی لب بچه‌ها می‌آید، حس خوبی به من دست می‌دهد و در آخر هم برای تمام کودکان اصفهان آرزو دارم که انشاالله روزی دوباره زاینده‌رود پر آب شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha