• پنجشنبه / ۲۰ مهر ۱۴۰۲ / ۰۷:۴۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1402072013741
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛

بهروز افخمی و محمد خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگاران نوجوان

بهروز افخمی و محمد خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگاران نوجوان

ایسنا/اصفهان فیلم‌های کودک و نوجوان در حال تبدیل‌شدن به شاخه اصلی فیلم‌سازی شده‌ است. با خبرهایی که از هیئت داوران داریم آثار قابل توجهی را مشاهده کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته و توانسته‌اند در حوزه اقتصاد و ارتباطات با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. 

این جمله‌ها بخشی از پاسخ‌های بهروز افخمی، کارگردان آشنای سینما و همچنین محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور در پاسخ به خبرنگاران نوجوان جشنواره سی و پنجم است، و به یقین یکی از زیبایی‌های سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان را باید حضور خبرنگاران نوجوان دختر و پسری دانست که بیش از هر علاقه‌مندِ دیگری به تماشای فیلم‌های این دوره از جشنواره نشستند، نوشتند، پرسش کردند و شنیدند.

اما در آخرین روز اکران فیلم‌های جشنوارۀ سی و پنجم، محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی کشور و همچنین بهروز افخمی، از کارگردانان نام‌آشنای سینمای ایران با حضور در پردیس‌های سینمایی ساحل و چهارباغ، موردتوجه خبرنگاران نوجوان قرار گرفتند و این نوجوانان فرصت را برای پرسش غنیمت دانستند.

علی الهی‌نژاد یکی از خبرنگاران نوجوان سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی کودکان و نوجوانان اصفهان است که در آخرین روز اکران فیلم‌های این دوره از جشنواره با بهروز افخمی، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس به گفت‌گو پرداخته است. «فیلم‌های کودک و نوجوان شاخه اصلی فیلم‌سازی است» تیتری است که این نوجوان برای این خبر انتخاب کرده و نوشته است: 

فیلم‌های کودک و نوجوان شاخه اصلی فیلم‌سازی است

یک کارگردان گفت: سینما جایِ جوان‌ها و کودکان شده و خانواده‌ها هم برای تماشای فیلم های کمدی و ترسناک به سینما می‌روند.

افخمی در مورد نحوه فیلم‌سازیِ کارگردان‌های جدید در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: فیلم‌های کودک و نوجوان در حال تبدیل شدن به شاخه اصلی فیلم‌سازی شده‌ است، یعنی به نظر می‌آید که هر روز بیشتر از قبل سینماهای جهان از کودکان پر می شوند و بیشتر پای فیلم‌های اکشن و ابرقهرمانی و داستان مصور می‌نشینند.

او افزود: فقط فیلم‌های کمدی یا ترسناک هستند که بزرگ‌ترها به تماشای آن می‌نشینند و در تمام دنیا وضعیت همین‌طور است و ملودرام‌ها و درام‌های زنانه از پرده سینما خارج شده و به صورت سریال‌های طولانی مانند سریال‌های ترکی درآمده است و همه به دنبال تماشای آن‌ها هستند. سینما جای جوان‌ها و بچه‌ها شده و خانواده‌ها هم برای تماشای فیلم های کمدی و ترسناک به سینما می‌روند. فیلم‌های خیلی زیادی برای کودکان و نوجوانان ساخته و موفق شده‌اند.

این فیلمساز مطرح کشورمان در رابطه با جایگاه سینمای کودک و نوجوان در ایران گفت: من تمام فیلم‌های موفق یا غیر موفق کودک و نوجوان را ندیده‌ام و نمی‌توانم با دقت نظر بدهم، اما به نظرم می آید که هنوز خیلی جای خالی برای فیلم‌های خیلی پر فروش هست تا بچه‌ها و نوجوانان به تماشای آن‌ها بنشینند.

افخمی در مورد فعالیت خودش در این حوزه اضافه کرد: من وقتی جوان بودم و فیلمی با عنوان «دزد عروسک‌ها» تهیه کردم و خیلی پر فروش شد و باعث شد بتوانیم فیلم‌های جدیدی بسازیم. همان «دزد عروسک‌ها» هنوز دیدنی است و از خیلی از فیلم‌های امروز چیزی کم ندارد و می تواند دوباره اکران یا حتی دوباره سازی شود.

این فیلمساز در رابطه با خداحافظی‌اش از تلویزیون نیز گفت: بیشتر دوست دارم کارهای سینمایی بسازم که در خارج از کشور اکران یا ساخته شود یا زبانی غیر فارسی داشته باشد و بیشتر دوست دارم در فیلم‌های ایرانی تهیه‌کنندگی کنم.

او در مورد کارگردانی در خارج از کشور افزود: ممکن است جنایات و مکافات اثر داستایوفسکی را بسازم.

بهروز افخمی و محمد خزاعی در گفت‌وگو با خبرنگاران نوجوان

حمیدرضا دشتگرد، خبرنگار نوجوان دیگری است که با محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی گفت‌وگو کرده است. حمیدرضا خبر خود را با تیتر «انتخاب فیلم‌های متوسط جهت توجه به فیلمسازهای جوان» آغاز کرده است:

متن این گفت‌وگو به این شرح است:

انتخاب فیلم‌های متوسط جهت توجه به فیلمسازهای جوان

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: در حوزه بین المللی فیلم‌های خوبی داشتیم که از کشورهای دیگر در جشنواره حضور پیدا کرده بودند و در سطح بالایی بودند.

محمد خزایی گفت: در حوزه ملی هم شاهد حضور چندین فیلم با ارزش بودیم و در کنار این‌ها فیلم‌های قابل قبولی هم در سطح متوسط در جشنواره شرکت کردند.

او افزود: سعی کردیم انتخاب فیلم‌ها به گونه‌ای باشد که برای سنین کودک و نوجوان جذاب باشد و در بخش های مختلفی  به مخاطبان بپردازد.

خزایی تصریح کرد: با خبرهایی که از هیئت داوران داریم آثار قابل توجهی را مشاهده کرده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد بسیار چشمگیری داشته و توانسته‌اند در حوزه اقتصاد و ارتباطات با مخاطبان ارتباط برقرار کنند. 

رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: بعضی از فیلم‌هایی هم در جشنواره حضور داشتند به‌خاطر رده‌بندی نادرست سنی، ضعف در ساختار و مشکلات دیگر باعث نارضایتی مخاطبان شدند که معمولاً در جشنواره‌ها شاهد این اتفاقات هستیم.

خزایی ادامه داد: انتخاب فیلم‌های متوسط جهت توجه به فیلمسازهای شهرستانی، توجه جدی به جوان‌ها، و مجموع سیاست‌هایی است که در دستور کار این دوره از جشنواره‌ بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha