• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1402072214764
  • خبرنگار : 50455

استاد دانشگاه قم:

احیاء خسارات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی، دور از ذهن است

احیاء خسارات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی، دور از ذهن است

ایسنا/قم استاد دانشگاه قم، گفت: به رغم تمام حمایت‌هایی که با یاوه‌گویی از رژیم غاصب صهیونیستی می‌شود، ترمیم این حجم از بلایی که بر سر ستمگران صهیونیستی وارد شده، دور از ذهن است.

عملیات طوفان الاقصی، اقدام مهم و استراتژیک جریان مقاومت است که توانست سازه‌های اصلی رژیم صهیونیستی را به گونه‌ای ویران کند که بازیابی آن برای رژیم صهیونیستی امکان‌پذیر نیست. عملیات طوفان الاقصی با نمایش دادن توان نظامی جریان مقاومت، نوید تغییر در معادلات منطقه‌ای و ناچاری رژیم صهیونیستی برای تغییر در رویکرد و رفتارهای خود از جمله تجاوز و اهانت به مقدسات فلسطینیان را دارد.

با هدف بررسی ابعاد حقوقی عملیات طوفان الاقصی به گفت‌وگو با دکتر محمد ستایش پور عضو هیات علمی گروه حقوق بین‌الملل دانشگاه قم و تحلیلگر حوزه حقوق بین‌الملل پرداختیم.

- ایسنا: عملیات طوفان الاقصی چه تفاوتی با عملیات و تحرکات قبلی از سوی فلسطینی‌ها دارد؟

عملیات طوفان الاقصی که با طراحی مدبرانه فلسطینیان، به ویژه جوانان فلسطینی، علیه رژیم غاصب صهیونیستی صورت گرفته، به نحوی است که جبران ناپذیر قلمداد می‌شود. خساراتی که به رژیم صهیونیستی از ابعاد مختلف وارد شده، در نوع خود بی‌نظیر بوده و احیای آن بعید است. به رغم تمام حمایت‌هایی که با یاوه‌گویی از رژیم غاصب صهیونیستی می‌شود، ترمیم این حجم از بلایی که بر سر ستمگران صهیونیستی وارد شده، دور از ذهن است.

- ایسنا: آیا می‌توان این عملیات را مقدمه‌ای برای زوال اسرائیل دید؟

به لحاظ حقوق بین‌المللی، رژیم صهیونیستی، فاقد عناصر مشروع یک کشور است. بدون تردید، با توجه به ضربه‌های شدید اطلاعاتی و نظامی که بر رژیم غاصب صهیونیستی وارد آمده، رژیم غاصب صهیونیستی، بیش از هر زمان دیگری، به زمان زوال خود نزدیک شده است. امروز، مضاف بر ضربه امنیتی و نظامی غیرقابل جبرانی که بر رژیم غاصب صهیونیستی وارد آمده، کذب بودن ادعای مستمر آن رژیم برای قدرتمند نشان دادن خود، بیش از پیش عیان شده است.

امروز، رژیم صهیونیستی درصدد برآمده تا چهره مظلومی به خود بگیرد که این هم نشان از ضعف است. به هر روی، ظالم بودن رژیم غاصب بر هیچ کس پوشیده نیست. حامیان یاوه‌گوی آن نیز خود به خوبی می‌دانند که نقاب مظلومیت بر چهره رژیم ظالم صهیونیست نمی‌نشیند و به این دلیل هم بود که تلاش بر قدرتمند جلوه دادن آن می‌کردند که البته با تلاش‌های مدبرانه جوانان فلسطینی، نقش بر آب شد. این گونه است که عملیات اخیر جوانان شجاع فلسطینی، که در نوع خود بی‌سابقه است، گامی بزرگ در راه نجات فلسطینینان و زوال رژیم غاصب صهیونیستی دانسته می‌شود. ضعف رژیم جعلی صهیونیستی در حال حاضر، بیش از هر زمان دیگری است.

- ایسنا: با این عملیات، ایده سیاسی نتانیاهو را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به رغم نقض مستمر و اعمال تجاوزکارنه رژیم صهیونیستی، که همواره تلاش کرده ادعای خود مبتنی بر ایجاد کشور را ثابت کند و اعمال تجاوزکارانه خود را مشروع نشان دهد، درصدد عادی‌سازی روابط با کشورها برآمده و در این راه، با پادرمیانی آمریکا، از رهگذر سند موسوم به پیمان ابراهیم، مبادرت به تلاش برای عادی‌سازی روابط خویش با برخی از کشورها کرده بود. امروز، ضعف رژیم صهیونیستی، بیش از پیش، برای کشورها عیان شده است که رژیم صهیونیستی هرگز نمی‌تواند هیچ گونه حمایتی از کشورها به عمل آورد و این گونه، تلاش مستمر نتانیاهو برای مشروع نشان دادن اسرائیل و اعمال تجاوزکارانه آن، حتی برای متحدان یاوه‌گوی آن نیز رنگ باخته است. امروز، نتانیاهو از اتخاذ تصمیم عاجز مانده است. این بلا به دلیل ایده سیاسی و اقدامات خود ستمگران صهیونیست، و به ویژه نتانیاهو بر سر صهیونیست‌ها باریده است.

- ایسنا: به عنوان یک کارشناس حقوقی به نظر شما ضریب امنیتی این عملیات چگونه بود؟

به زانو در آمدن رژیم صهیونیستی در میدان، مستلزم برنامه‌ریزی دقیق از سوی فلسطینیان بوده و فلسطینیان به خوبی این کار را انجام داده‌اند. فلسطین، بی‌شک، توانسته است به خوبی به دنیا نشان دهد که توانایی فنی و امنیتی بسیار بالایی دارد. «عملیات افتخار آمیز جوانان شجاع فلسطینی و ضربه کاری به رژیم صهیونیستی»، خود گویای آن است که این رژیم جعلی، بازنده میدان است. جوانان فلسطینی با اتکا به خدا از سد شنود رژیم صهیونیستی گذر کرده و این گونه رژیم صهیونیستی به زانو درآمده است. این بلایی که بر سر رژیم غاصب صهیونیست آمده، در واقع یک بلای جبران ناپذیر از حیث اطلاعاتی و امنیتی است که خود بستر اقدام نظامی مؤثر علیه ستمگران صهیونیست قلمداد می‌شود.

- ایسنا: به یک باره چه شد که فلسطینی‌ها مقاومتی را در چنین ابعادی ترتیب دادند؟

تجاوز، خباثت و بی‌رحمی علیه فلسطینیان در طول تاریخ بی‌نظیر است. فلسطین، که هیچ گونه حمایت مؤثری از سوی نهادهای مدعی حقوق بشر، دریافت نکرده با اتکا به خداوند و خودباوری توانسته است به قدرتی برسد که مدعیان قدرت در جلو آن به زانو افتاده‌اند. جوانان فلسطینی نشان داده‌اند برخوردار از دانش روز هستند و به خوبی می‌توانند بر رژیم صهیونیستی، که در واقع دشمن حق و عدالت است فائق آیند.

ظلم و تجاوز بی حد و حصر و مستمر صهیونیست‌ها، به ویژه دولت جعلی کنونی رژیم غاصب صهیونیستی، موجب اصلی شد تا فلسطینی‌ها مقاومتی در این ابعاد ترتیب دادند. این عملیات، ماحصل و دستاورد خود فلسطینی‌ها است. جوانان شجاع فلسطینی با فعالیت هوشمندانه قادر به خلق این حماسه شده‌اند و این گونه، ملت فلسطین توانسته است بیش از هر زمان دیگری مقتدر و موجب افتخار باشد. ستمگران صهیونیست، خود، موجب اصلی این امر هستند و بلایی است که خودشان باعث آن شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha