• شنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۲ / ۰۹:۲۱
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 1402072214781
  • خبرنگار : 50652

مدیرکل صمت استان گلستان عنوان کرد

فرش دستبافت؛ کالای زربافت

فرش دستبافت؛ کالای زربافت

ایسنا/گلستان مدیرکل صمت استان گلستان یکی از اولویت های سازمان صمت این استان را پرداخت تسهیلات در قالب انفرادی و یا پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی در حوزه فرش دستباف عنوان کرد.

درویشعلی حسن زاده شامگاه ۲۱مهرماه ۱۴۰۲ و ساعات پایانی پنجمین نمایشگاه فرش دستبافت و تابلو فرش استان که با مشارکت تولید کنندگان، فعالان و بافندگان استان برگزار شد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: از محاسن این نمایشگاه می‌توان این مورد را در نظر داشت که برای اولین بار تمامی بافندگان و تولیدکنندگان استان در کنار هم قرار گرفتند و ما شاهد حضور دو نسل از این عزیزان یعنی اساتید و مادرانی که در دو، سه دهه گذشته فعالیت داشته و به واسطه آموزش فرزاندان و هنر آموزانشان را به این عرصه علاقه مند کردند؛ بودیم.
وی یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه را آشنایی بیشتر مردم با هنر اصیل فرش بافی دانست و اشاره کرد: یکی از معضلات فعلی موجود در صنعت فرش بافی استان عدم وجود شناسنامه برای فرش‌ها و نقوش آنهاست که ما ضمن تاکید بسیار بر این مورد طبق برنامه‌های میان مدت آینده قصد داریم در مجتمع‌های تولید متمرکز و غیر متمرکز این امر را نهادینه کنیم.

مدیرکل صمت استان گلستان اضافه کرد: وجود شناسنامه ضامن اصالت فرش و ارزش افزوده ای است که برای آن ایجاد می‌کند، چرا که خریداران خواستار خواستگاه فرش و فلسفه نقوش آن هستند.

حسن زاده در کنار هم قرار گرفتن افرادی که به انحای مختلف با فرش بافی گره خورده بودند از جمله کسانی که در کار تولید، صادرات، آموزش، فروش و بازیابی فعالیت داشتند را از دستاوردهای برگزاری این نمایشگاه دانست و ادامه داد: نتیجه این تعامل چندروزه قطعا رد و بدل شدن نکات ارزشمند و آموزنده ای است که می‌تواند خلأ موجود در کار هر یک از آنها را پر کند.

مدیرکل صمت استان ضمن توضیح خروجی نشست روز قبل که با حضور همه مشارکت کنندگان و برخی از مسئولین استانی در محل نمایشگاه برگزار شد، اشاره کرد: در این جلسه افراد به بیان دغدغه ها، نارسایی ها و مطالبات حوزه فرش پرداختند. همچنین بخشی از راهبردهایی که ما می‌توانیم در حوزه دولتی و خصوصی مانند اتاق بازرگانی، بازاریابی و تجارت خارجی داشته باشیم عنوان شد.

وی افزود: دغدغه هایی از جمله دریافت تسهیلات و بیمه، تهیه مواد اولیه، عدم وجود زنجیره کامل فرش دستباف در ادامه بیان شد که خوشبختانه در همان جلسه اقدامات مقتضی از قبیل واگذاری زمین در شهرک های صنعتی و ارائه تسهیلات و... انجام شد که امید داریم نقص های موجود در زمینه فرش استان مرتفع شود.
حسن زاده با بیان اینکه فرش یک کالای مصرفی نیست و باید آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای نگاه کرد که به مرور زمان ارزش افزوده پیدا می‌کند، ادامه داد: با توجه به شرایط روز این دغدغه برای ما وجود داشت که فرش دستبافت توسط نسل جدید دچار کم توجهی شود لذا با تعریف استاندارد آموزشی ما بحث توسعه آموزش را دستور کار قرار دادیم و برای اولین بار در کشور در استاندارد سازمان فنی و حرفه ای آن را تعریف کردیم.

ایشان خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که در سال ۱۳۹۳ با پیگیری های مرکز ملی فرش در استان ثبت جهانی فرش ترکمن انجام شده است که این موارد می توانند زمینه ای حضور و اثر فرش ترکمن را افزایش دهد.
وی در پایان با اشاره به اینکه متولی اصلی فرش دستبافت در استان معاونتی در صنعت معدن و تجارت است، تصریح کرد: یکی از اولویت های ما پرداخت تسهیلات در قالب انفرادی و یا پشتیبان در حوزه مشاغل خانگی در حوزه فرش دستباف بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha